Jump to content

Broms servo problem!


Recommended Posts

Hej!

Jag har en Mustang 68 med trumbromsar utan servo.

Har monterat ett bulton bromsservo kitt med ny huvudcylinder.

Får dålig bromsverkan, lite bättre än utan servo men inte gott nog för att vara med servo.

Vakum i motorn ligger mellan 16-18. Nya cylindrar + bromsband runt om.

Någon som varit med om liknande problem? Tacksam för svar

// Billy cmr: 1257

Link to comment
Share on other sites

Bosse: Jag har köpt ett konverterings kit ifrån Scott Drake som man inte ska behöva byta pedalen. (Art: PBC-67-2)

men man får trampa som fan innan det börjar nypa!

Per: Vad jag förstått så är minimum vakum enligt scott drake 15, när jag mätte slog det mellan 16-18..

Link to comment
Share on other sites

Har du bytt till skivbromsar också eller bara till servo? Om du bytt till skivor, måste du ha rätt huvudcylinder

dvs med en reservoar, där fram har mycket olja och bakre kretsen har mindre. Om jag inte missminner mig skall

reservoaren för trummor ha like mycket olja. Jag känner bara till 67:ans bromsar som måste ha en annan

pedal om man byter från manuell till servo. Bromsstaget måste ha en annan hävarm med servo.

Mvh Bosse CMC342

Link to comment
Share on other sites

Jag känner bara till 67:ans bromsar som måste ha en annan

pedal om man byter från manuell till servo. Bromsstaget måste ha en annan hävarm med servo.

Mvh Bosse CMC342

Här är den boostern han syftar till som man inte behöver byta pedal

Från 2:40min ser man det

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Jag kollade kittet du köpt och det är det riktiga om du har manuella trumbromsar och automatlåda

och bara vill byta till servo, inget annat. Om du har manuell låda heter kittet PBC-67-4.

Var har du kopplat vakuumslangen på insuget? Kan du visa en bild. Låter som Per har rätt att det är något

med vakuumet.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Per,

Intressant video. Istället för en ny pedal har de en speciell bracket som åstadkommer samma sak.

Om allt detta är korrekt installerat måste det nog vara vakuumet.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Jag har installerat ett 67 servo på min 66 med skivor för många år sedan och jag var tvungen att göra en ny tryckstång till bromspedalen. Det är också viktigt att spelet justeras på stången så att servot jobbar rätt. Min motor är rätt trimmad och jag har mycket lågt vakuum mellan 10-12 mmhg. Mitt servo fungerar utan problem vid detta låga vakuum.

björn CMC 667

Link to comment
Share on other sites

Per: Bromsbanden är korrekt monterade (Korta fram och långa bak) Dem är också justerade. Luftade huvudbromscylendern i skruvstädet och efter montering så luftades det runt om. Pedalen är stum så det finns ingen luft kvar i systemet.

post-5513-144839182167_thumb.jpg

post-5513-144839182195_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du testat att "Check valve" öppnar ordentligt? Även om den är ny kan den ju vara defekt.

Tycker det är väldigt vanligt med repro ventiler att de hänger sig

Testa med en annan om du har.

Har du testat servoklockan för läckor?

Link to comment
Share on other sites

Ser jag fel eller har du satt slangen till bromsservon från förgasarfoten.

Alla servon jag sett inklusive egna bilar har haft servoslangen ansluten direkt

till vakuumanslutning från insugets bakkant. Kanske inte spelar någon roll

mem Per kanske vet.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett sånt servo till min 66:a fast med huvudcylinder för skivbromsar runt om. Det sitter ett litet mekano under gummibälgen som gör att man kan köra med befintlig pedal. Det funkar kanon! Fick montera en bromsvåg till de bakre bromsarna då mina tidigare trumbromsar saknade en dylik.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Bose: Enligt edelbrok så ska det vara ok att ansluta pvc eller servo på den anslutningen, här mätt vakum där och där har jag 16-18.

Björn: Har förstått att man kan justera tryckstånegn mellan bromspedal och servo. Frågan är hur mycket spel kan/ska man ha?

Kan man justera Tryckstången mellan servon och huvudcylindern? och i sådant fall vilket spel ska det vara där?

// Billy

Link to comment
Share on other sites

Stången mellan huvudcylinder-Servo ska ju vara rätt från tillverkaren.

Men den är justerbar.

Här ser du hur den justeras i "Factory Manual"..Både Bendix och Midland

Om den är för tajt får du inte ut olja till cylindrarna.

Om den är för lös vet jag inte exakt vad som händer men en fördröjning av bromsarna är garaterad

post-2532-144839182469_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...