Jump to content

Recommended Posts

Jag håller på och renoverar en mach 1 -72 och har kommit till punkten kickdown. när jag köpte bilen satt en ny monterad edelbroock förgasare men inget kickdown reglage, men nu har jag införskaffat ett sådant men jag vart lite fundersam. Det finns en justerskruv på reglaget och jag undrar hur tidigt eller sent ska kickdownen ta, ska staget går i bott när plattan är i mattan?

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag fick hjälp med samma fråga här på forumet men det gällde en FMX-låda. Då gäller fullt kickdown utslag vid fullgas. På tomgång har kickdownvajern alltså lite slack. Vad har du för låda? Har du original kickdownstag eller vajer?

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Jag har C6 låda och orginal kickdownstag. Började att justera det lite igår kväll genom att få fullt utslag på staget vid fullgas men som sagt visste inte om det var rätt efter som det är första gången jag håller på med en bil med automat överhuvud taget. men det måste väll märkas sen när jag får ut den på vägen igen om det blir bra eller inte...

Link to comment
Share on other sites

Okey! Det låter ju rätt men vänta gärna in svar från någon annan som vet om det är samma på C6 som FMX. Det finns många duktiga aut-låde folk här tex. Per B, mm. Ibland blir det svårt med originalstag när man byter förgasare men du verkar ha fått till din justering. Sjäv har jag valt att gå över till vajer och då blir justeringen lätt.

Mvh. Mats

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Det var då inga problem att få dit staget på reglaget men det är ju att jag vet inte hur det ska vara justerart eftersom det inte var inkopplat när jag löpte bilen och har ingen aning om hur det ska se ut heller. Hade en fundering till, syns det på växellådan om kickdownen går i som det ska, om man drar fullgas på förgasaren syns det då på växellådan om kickdownen följer med reglagena?

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt vad du menar om det syns på lådan! Själva kickdown-armen på lådan kollade jag genom att mäta upp min. och max utslag på lådan. När man sedan justerat kan du låta någon trycka gaspedal i botten (eller spärra gasreglage i fullgas) och kontrollera om du nu har kickdown-armen i sitt max. läge.

Link to comment
Share on other sites

Ja på FMX:en var det så men jag provade att söka på nätet om C6 men har ännu inte hittat någon matnyttig info. om det är någon skillnad mellan dessa lådor. Jag ska söka vidare på nätet i kväll och så kan vi se om någon annan hör av sig här på forumet under kvällen.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Så här står det i manualen.

1 Disconnect the throttle and kickdown rod return springs

2 Hold the carburetor throttle lever in wide open position against the stop

3 Hold the kickdown rod against the through detent stop

4Turn the adjustment screw on the carburator kickdown to obtain a clearenc of 0,04 to0,08 in (1 to 2mm) between the screw and the throttle lever

5 Release the carburator and transmission lever to the normal free position

6 Install the throttle and kickdown rod return spring

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Har kommit fram till att jag måste ändra montaget av kickdownreglaget på min låda... i och med att den ligger kl. 3 så låser den fast sig ibland och det går inte att gasa mera. Nu till frågan... går det att lossa denna och vrida den "2 timmar" utifrån eller måste jag ner med ventilpaketet för att komma åt innifrån också?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...