fredrik.mickelsson Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Jag håller på och renoverar en mach 1 -72 och har kommit till punkten kickdown. när jag köpte bilen satt en ny monterad edelbroock förgasare men inget kickdown reglage, men nu har jag införskaffat ett sådant men jag vart lite fundersam. Det finns en justerskruv på reglaget och jag undrar hur tidigt eller sent ska kickdownen ta, ska staget går i bott när plattan är i mattan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Hej! Jag fick hjälp med samma fråga här på forumet men det gällde en FMX-låda. Då gäller fullt kickdown utslag vid fullgas. På tomgång har kickdownvajern alltså lite slack. Vad har du för låda? Har du original kickdownstag eller vajer?Mvh. MatsCMC 2089 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik.mickelsson Posted April 18, 2012 Author Report Share Posted April 18, 2012 Jag har C6 låda och orginal kickdownstag. Började att justera det lite igår kväll genom att få fullt utslag på staget vid fullgas men som sagt visste inte om det var rätt efter som det är första gången jag håller på med en bil med automat överhuvud taget. men det måste väll märkas sen när jag får ut den på vägen igen om det blir bra eller inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Okey! Det låter ju rätt men vänta gärna in svar från någon annan som vet om det är samma på C6 som FMX. Det finns många duktiga aut-låde folk här tex. Per B, mm. Ibland blir det svårt med originalstag när man byter förgasare men du verkar ha fått till din justering. Sjäv har jag valt att gå över till vajer och då blir justeringen lätt.Mvh. Mats CMC 2089 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik.mickelsson Posted April 18, 2012 Author Report Share Posted April 18, 2012 Det var då inga problem att få dit staget på reglaget men det är ju att jag vet inte hur det ska vara justerart eftersom det inte var inkopplat när jag löpte bilen och har ingen aning om hur det ska se ut heller. Hade en fundering till, syns det på växellådan om kickdownen går i som det ska, om man drar fullgas på förgasaren syns det då på växellådan om kickdownen följer med reglagena? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Förstår inte riktigt vad du menar om det syns på lådan! Själva kickdown-armen på lådan kollade jag genom att mäta upp min. och max utslag på lådan. När man sedan justerat kan du låta någon trycka gaspedal i botten (eller spärra gasreglage i fullgas) och kontrollera om du nu har kickdown-armen i sitt max. läge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik.mickelsson Posted April 18, 2012 Author Report Share Posted April 18, 2012 var precis så jag menade om man kunde se kickdown armen, och den ska alltså göra fullt utslag vid fullt gaspådrag om jag har fattat rätt då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bulan Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Ja på FMX:en var det så men jag provade att söka på nätet om C6 men har ännu inte hittat någon matnyttig info. om det är någon skillnad mellan dessa lådor. Jag ska söka vidare på nätet i kväll och så kan vi se om någon annan hör av sig här på forumet under kvällen.Mvh. Mats Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Backman cmc 1152 Posted April 18, 2012 Report Share Posted April 18, 2012 Så här står det i manualen.1 Disconnect the throttle and kickdown rod return springs2 Hold the carburetor throttle lever in wide open position against the stop3 Hold the kickdown rod against the through detent stop4Turn the adjustment screw on the carburator kickdown to obtain a clearenc of 0,04 to0,08 in (1 to 2mm) between the screw and the throttle lever5 Release the carburator and transmission lever to the normal free position6 Install the throttle and kickdown rod return spring Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik.mickelsson Posted April 18, 2012 Author Report Share Posted April 18, 2012 Okej. Nu har jag justerat på kickdownreglaget så jag tror det är rätt, när förgasaren är i bott så är även armen på växellådan i bott, det måste ju vara så det ska vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin Posted August 3, 2012 Report Share Posted August 3, 2012 Gissar att detta är korrekt montage av kickdownreglaget på lådan, ca kl 1. Min sitter monterad kl 3 vilket gör att den kärvar lite då pedalen drar vajern framåt. Det kan väl inte vara korrekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin Posted August 15, 2012 Report Share Posted August 15, 2012 Har kommit fram till att jag måste ändra montaget av kickdownreglaget på min låda... i och med att den ligger kl. 3 så låser den fast sig ibland och det går inte att gasa mera. Nu till frågan... går det att lossa denna och vrida den "2 timmar" utifrån eller måste jag ner med ventilpaketet för att komma åt innifrån också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrik.mickelsson Posted August 15, 2012 Author Report Share Posted August 15, 2012 mycket bra fråga, inte den blekaste aning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.