Jump to content

Holley


cougar

Recommended Posts

Bytt förgasare från Edelbrock 600 till Holley 750 vacum. Men har fått ett problem med att motorn vill tveka vid snabbt gaspådrag (nyser till) hade inte det problemet med Edelbrockförgasaren. Har man bara kommit över den gränsen så går den rent och fint även på fullt gaspådrag. Har inte flyttat på tändningen så det kan väl inte ha med det att göra. Bytte axmunstycke från st 25 till 31 men det hjälpte inte. Primär st 67. Gul fjäder till vacum. Blå bricka på axpumpen. Någon tiondels spel på axpumpen. Motor 351C 2V med lite lätt trimm inget våldsamt. Någon som har något förslag?

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite av samma problem. Har 31 i munstycke och orange kam i min 600 vac på min lätt trimmade 302:a.

Ska just hämta en paket från Summit med 32 och 35 munstycke och en hel sats olika kammar.

Kommer att testa lite olika varianter och se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Mitt problen är från tomgångsvarv

Större shooters åt dej då....Gå upp ända tills det ryker svart vid pådrag, sen kan du backa lite eller låta bli. Smaksak.

Om du vill reta gallfeber på trädkramarna låter du den puffa lite rök vid pådrag.

Link to comment
Share on other sites

På min 65a Shelby sitter en original 715cfm Holley 3259 som är utrustad helt original, dvs. power valve 85,

67 resp. 78 munstycken, rätt inställda flottörer samt 25 insprutningsmunstycke. Funkar toppen på höga varv

men vill hacka till om jag trycker gasen i botten från tomgång. Så kallad flat spot. Har försökt med annan

kam och insprutningsmunstycken samt tändningen men inget har hjälpt. Förgasaren helt enkelt för stor för en original

289 HP i Shelbyutförande.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Förlåt om jag lägger mig i, sällan klarar smalblock över 650cfm oavsett trim,

alla varianter på cui klarar att gå på högre varv utan att bråka.

Lågvarvskörning blir det oftast problem med stora förgasare, som vägledning

bör man alltid kolla vad motorn är avsedd för, alltså vilket cfm som är rekomenderat.

Många som skruvar på förgasare tar oftas i lite extra för att man tror att

den skall bli rappare, följden blir ofta att motorn kvävs av för stor och

rafftig bränsleblandning.

Link to comment
Share on other sites

Har nu testat lite med större munstycken och andra kammar, ska jag vara riktigt ärlig så har jag problemet även på lite högre varv, inte bara från tomgångsvarv. Har inte fått någon förbättring, däremot har jag fått värre tvekan med vissa kombinationer. Rätt kul att testa och fundera.

Thomas tips om fjädern till vacuumklockan på sekundären känns definitivt som något att ta med i felsökningen.

Funderar helt rått på att koppla bort andra steget och se vad som händer som ett led i felsökningen

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog vara tydlig med att "Smallblock" finns i olika storlekar.

Håller med om att "Smallblock" 289,302cui ska max ha 650cfm om det inte är extrem racing

Däremot "Smallblock" 351cui är en helt annan femma

I mitt fall med 351cui så är förgasare 750cfm för liten trots ganska gatvänlig maskin

Men det beror samtidigt med vad man menar med för liten!!

Min motor som är justerad i bromsbänk visade att när man gick över 5500rpm så började vacuumet att öka en aning

Det vill säga att förgasaren inte riktigt klarade av ge 100% luft vid full effekt.

En 800cfm hade gett ett par hästar till...Samtidigt hade jag bultat på en större förgasare så hade lågvarvsregistret blivit sämre

750cfm är alltså ganska perfekt för lite buskörning medans en 600cfm hade varit rätt optimalt ekonomiskt med en dipp i effekten på höga varv

Kontentan är att man inte ska sätta dit en större förgasare än det arbetsområde motorn mestadels kommer jobba i.

Rätt korkat att kalibrera motorn att endast jobba med mest effekt i 6000rpm

Så tittar man på att hitta en lämplig förgasare som räcker till för upp till säg 4-5000rpm så kommer man garanterat hamna

i storlekarna 500-600cfm förgasare

Testa en kalkylator här

http://www.gtsparkplugs.com/CarbCFMCalc.html

Sen angående tveksamheter på förgasare så går det inte få bort till 100%... Det klarar bara insprutningssystem vilket är rena drömmen men dyrt.

Link to comment
Share on other sites

1990 fixade Walt Hane (före detta Shelby GT350 race förare och vinnare 1966) min 65a Shelby på dynon i

Evergreen Colorado. Detta var på 7200 feet (2400meter) över havet och originalförgasaren gick otroligt fett.

Efter en massa byten och justeringar, där han bl.a. satte en koppartråd i power valve restrictionhålen för att göra

dem mindre blev bilen som en racebil. Svarade otroligt bra på gasen, inga flat spot etc. Var varvvillig som en fyrcylindrig motor.

Tyvärr funkade det inte efter att vi flyttat tillbaka till Texas utan jag fick gå tillbaka till original med flat spot tillbaka.

Mvh Bosse CMC342

Link to comment
Share on other sites

Bytte till st 40 på axmunstycket i går kväll och det blev mycket bättre och att det är ingen svart rök blev vid axeleration. Blir att beställa ett nummer större. Återkommer efter provkörning till veckan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tror också på hårdare fjäder på sekundär sidan, vilket gör att sekundären öppnar senare. Har själv en Holley 750 på min 351W funkar hur bra som helst!

Link to comment
Share on other sites

1990 fixade Walt Hane (före detta Shelby GT350 race förare och vinnare 1966) min 65a Shelby på dynon i

Evergreen Colorado. Detta var på 7200 feet (2400meter) över havet och originalförgasaren gick otroligt fett.

Efter en massa byten och justeringar, där han bl.a. satte en koppartråd i power valve restrictionhålen för att göra

dem mindre blev bilen som en racebil. Svarade otroligt bra på gasen, inga flat spot etc. Var varvvillig som en fyrcylindrig motor.

Tyvärr funkade det inte efter att vi flyttat tillbaka till Texas utan jag fick gå tillbaka till original med flat spot tillbaka.

Mvh Bosse CMC342

Samma erfarenhet har jag när Widenborg justerade (strypa luftflöde) dubbelförgasare (edelbrock) på en förgasarkombination (dubbla) som #96 kör med....

Mvh LPRacing

Link to comment
Share on other sites

Jag har lite av samma problem. Har 31 i munstycke och orange kam i min 600 vac på min lätt trimmade 302:a.

Ska just hämta en paket från Summit med 32 och 35 munstycke och en hel sats olika kammar.

Kommer att testa lite olika varianter och se vad som händer.

31 låter väldigt lite i mina öron...

När jag köpte min 67a satt de en Holley 750 vacuum sekundär på... den hade 62or på primären.... Man kom ju en liten bit i taget iaf... :P Inte behövde man chocka när det var kyligt ute heller.... som en ny V70 - perfekt...

Åker numera 570 StreetAvenger och är rätt nöjd med den... fick stega upp lite på munstycke sen så... ingen tvekan och drar bra hela registret... Men visst blev det mer ork på toppen med 750in...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...