Jump to content

Verktyg för att slipa kolvringar


Kalle.h

Recommended Posts

Hej

Jag undrar om någon i Gävleområdet har en kolvringsslip att låna/hyra ut.

Jag betalar gärna nån krona för att få låna en slip, det känns lite onödigt att köpa en med tanke på

att det inte är så ofta man har användning för en sådan.

Alternativ 2 är att köpa en slip, Såg att Dahlhems hade en för 700:-.

Är den nått att ha eller finns det billigare/dyrare bättre?

//Kalle

Link to comment
Share on other sites

Ok

Har nu filat in den sista kolvringen med en vanlig fil, vilket gick bättre än jag trodde.

Är dock förvånad över att ingen har svarat på inlägget,.. är det ingen som filar in sina ringar?

Det här är visserligen min första V8 renovering men att fila in ringarna kan väl inte vara så ovanligt att ingen har någon åsikt att dela med sig.

Strunt samma nu är det fixat!

//Kalle

Link to comment
Share on other sites

Japp 99.9% av fallen helt onödigt.

Sen alla gånger jag renoverat motorer och kontrollerat spelet på kolvringarna så hamnar dom exakt mitt i toleransen.

Vet inte om kvaliten blivit bättre för kolvringar eller om jag bara haft tur med de som borrat cylindrarna

Viktigt dock att alltid vara nog kolla att de är rätt tolerans.

Har en känsla av att många struntar i det

Link to comment
Share on other sites

Om man är tvungen att slipa ringarna eller något annat för den delen så

skall man fundera på att byta fabrikör.

Som alltid finns det olika krav på precision, ofta (inte alltid) kan priset

vara en riktlinje.

Link to comment
Share on other sites

Nu är dom här ringarna helt utan spel från början, dom ska slipas in olika beroende på vad dom ska användas till (standard, lustgas, turbo osv).

Trodde inte att det var så ovanligt.

I mitt fall är det en standar motor så när som på ett 347kit.

//Kalle

Link to comment
Share on other sites

Ok

Har nu filat in den sista kolvringen med en vanlig fil, vilket gick bättre än jag trodde.

Är dock förvånad över att ingen har svarat på inlägget,.. är det ingen som filar in sina ringar?

Det här är visserligen min första V8 renovering men att fila in ringarna kan väl inte vara så ovanligt att ingen har någon åsikt att dela med sig.

Strunt samma nu är det fixat!

//Kalle

Jag filade också in ringarna med vanlig fil. Att tänka på är att fila åt samma håll - 'inåt' så man inte får några grader ut mot cylinderväggen. De kolvar jag kör med (KB177 hypereutectics) ska ha extra spel och ringarna behövde justeras.

Link to comment
Share on other sites

Är dock förvånad över att ingen har svarat på inlägget,.. är det ingen som filar in sina ringar?

Det här är visserligen min första V8 renovering men att fila in ringarna kan väl inte vara så ovanligt att ingen har någon åsikt att dela med sig.

//Kalle

Finns sk. 'File-Fit'- ringsatser. Inget konstigt med det. Standardmotorer behövs sällan filas, men alla ringgap bör kollas innan montering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...