Jump to content

Hel renovering mach 1


fredrik.mickelsson

Recommended Posts

Vad är det för idiot som kommit på nått så kletigt som underredsmassa? En sådan person borde ha döds straff!

Vilket helvete att tvätta av.

Har nu kletat på detta helvete under mustangen så imorgon ska tanken dit och förhoppningsvis även bakaxeln.

Men det droppade ju faktiskt ganska mycket när man väl låg där under å kletade, å försökte hålla mig undan men det var ju inte det enklaste.

Började med en skaplig klutt rakt i skägget, sen en stor klutt i pannan, tredje gången hann jag flytta på huvudet så då hamnade det på ligg brädan men det lyckades jag ju lägga armen i.

När jag väl var färdig å gick in i huset för att tvätta av mig ndrade sambon vad fan jag hållt på med, alldeles svart i både ansikte å hår och höger ögonlock fast klistrat vid ögonbrynet.

Plockade fram specialtvålen med sand i för att få bort allt började jag att gnugga mig skinflådd på hals och kind, men det tog ju sån jäkla tid så jag kom på iden att tvätta mig med sambons nagel sprit, skrek rakt ut när jag tvättade där jag gnuggat med tvålen FAAAAN så ont det gjorde så det gav jag upp ganska fort.

Men sen så fick jag en snilleblixt, som arbetare i oljebranchen så vet man ju att olja löser upp olja, så ut i köket å hämta stora flaskan med mat olja och börja gnugga, å tro på fan att det fungerade all underreds massa försvann på en gång. Så nu är jag ren och fin men luktar en aning med mat olja men det får jag väll överleva :-)

Ska nog kanske fundera på att skaffa helkropps skydd till nästa gång jag ska kladda med underredsmassa!!! men bra vart det ialla fall.

Bilder kommer imorgon

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Blir säkert bra, man glömmer undredskludd mm, bara saken blir fixad.

Vad vill jag säga med detta, jag förstår vad du menar, jag kommer inte

ihåg ett dugg av minna kluddningar, tror jag.

Jag (vi) vet bara att när man är mitt uppe i sk-ten så känns det som det

har kommit för att stanna, man blir aldrig klar, men en sak är säker

och det är att när man är klar är man inte klar i alla fall.;)

Link to comment
Share on other sites

Här är några nya bilder bakaxeln är monterad och klar, bladfjädrarna och tanken är på plats. Fick dock inte bakaxeln på plats då den var lite tung att lyft själv, man e ju ingen bodybuilder precis får försöka fixa bärhjälp till imorgon. Å hoppas på att jag får råd med nya stöt dämpare till löning så kan det gå å backa ut bilen sen så jag få städa ur garaget en sväng för nu är det skitigt inne där!!!!

post-6642-144839221961_thumb.jpg

post-6642-144839221928_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du har ett bra driv i projektet :clap: . Smart tips med matolja mot underredsmassan :thumbup:

JO då försöker hålla igång det hela tiden, kan även säga att det även gick å göra rent silverhalsband från underredsmassa med hjälp av matolja, trodde aldrig det skulle fungera men det fick ligga och suga i nåra dar sen var det bara att tvätta av med lite diskmedel så vart det som nytt.

Link to comment
Share on other sites

Fick tag på bär hjälp för att få in bakaxeln under bilen igen, men amatör som man är så trodde jag att jag hade i minnet hur allt skulle sitta när jag plockade isär det men det visade sig ännu en gång att jag har inte den blekaste aning om hr grejerna ska sitta. Har provat fram och tillbaka ett tag nu å tycker inte att det passar hur jag än gör, så jag undrar om det finns någon som har en bra bild eller en bra förklaring hur grejerna ska sitta? Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta då jag är totalt värdelös att söka på google så där hittar jag då ingenting!! :-)

post-6642-144839222249_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

tackar det där var till riktigt bra hjälp!!! Jag var inne på helt fel spår när jag var ute i garaget nyss å provade men nu har jag kolla på läget!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
post-6642-144839226436_thumb.jpgHar fått lite ny inspiration så har haft skuffluckan till jobbet å blästrat av den å vart i garaget en sväng å provat tennspackla vart ganska bra för att vara första försöket, men måste ta å skaffa mig en karosseri fil så jag kan slip av överflödet, var svårt som fan att ta bort det med vinkel slip!! Å till helgen ska ena nya bakskärmen på och förhopningsvis bakljus plåten

post-6642-144839226408_thumb.jpg

post-6642-144839226466_thumb.jpg

post-6642-144839226491_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

post-6642-144839226991_thumb.jpgÄntligen har jag lite nya bilder att visa, nu är det bakskärms byte på gång. vilket visade sig på en gång inte kommer bli så enkelt som jag hoppats på då bilen helt uppen bart vart krockad, och i stället för att byta bakskärm så är den upp spacklad med cm tjocka lager av spackel på sina ställen, och en plåtbit mitt på skärmen som svetsats dit sitter i spänn så övredelan av bakskärmen är som ett vågsvall!!! å en hel del rost i hjulhuset som måste lagas innan nya skärmen ska på plats. Men nu har jag storebror till hjälp som syns på några av bilderna så imorgon (Söndag) skulle han placka med sig slipmaskinen så han kunde börja slipa motorhuven medans jag svetsar på hjulhuset, så nu börjar det kännas som jag kommer någon vart å inspirationen är på max, nu jäklar ska det bli åka av nästa år!!!

post-6642-144839226861_thumb.jpg

post-6642-14483922689_thumb.jpg

post-6642-14483922693_thumb.jpg

post-6642-144839227063_thumb.jpg

post-6642-144839227105_thumb.jpg

post-6642-144839227134_thumb.jpg

post-6642-144839227157_thumb.jpg

post-6642-144839227188_thumb.jpg

post-6642-144839227215_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

[ATTACH=CONFIG]22667[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]22668[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]22669[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]22670[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]22671[/ATTACH] Nu så händer det grejer!!! Nya bakskärmen är på plats bakljus plåten är på plats och slipning på börjad fan vad najs det känns!!!

Guldstjärna! Mycket fint arbete Fredrik! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu var det ett tag sedan jag skrev något här,, kan väll inte påstå att det hänt så mycket har ju så fruktansvärt dåligt med tid att hålla på.

Men så gott som all rostlagning är klar ialla fall lite grann på dörrarna kvar sen är den rostfri :-)

Men har hunnit börja slipa lite ialla fall så höger bakskärm är färdigslipad och ska spacklas upp lite grann, å höger framskärm är nästan färdig slipad.

Nu på kvällskvisten har jag gjort lite terapi arbete, har putsat kromet runt baklysena då det var mycket färgspill från någon tidigare lackering, så gnuggning med svinto och såpa vatten i ca 30 min så vart en baklampa skitsnygg, bara en kvar att putsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Var ett tag sen jag var ut i garaget, men nu har jag vart ute i garaget några kvällar trots kylan. Har försökt rädda höger dörren från rost men verkar vara ett hopplöst fall så jag får nog ge upp det jobbet å börja leta efter en bättre beg dörr. Syns nog inte på bilderna men det vart fruktansvärt snett å krokigt!!!

post-6642-144839249134_thumb.jpg

post-6642-144839249288_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...