Jump to content

Förgasare, brytarlöständning....


Johan HT-66

Recommended Posts

Efter nu i några år vart mustang ägare och sista vinter byt motor, så har man under den tiden pratat med andra mustang ägare, firmor, och läst här på forumet... och många har olika åsikter, så med det här inlägget kommer säker fler.. :)

Edelbrock vs Holley ??

På min förra motor 302:a satt det Holley 600cfm. Motorn gick hyfsat, lite sliten men var aldrig problem med förgasaren. Så jag behövde inte skruva med den nått.

På min nu lite lätt trimmade och renoverade 302:a har jag nu Edelbrock 600cfm. Har nu hunnit prova den motorn lite och maskinen går bra, bra svar på gas. Har vad jag tycker inte ännu vart i behov av att bestycka om den.

Men vad man då hört så säger en del att Holleyn är mkt bättre förgasare, andra menar att Edelbrocken är bättre för den ska vara lättare att bestycka.....

Jag tycker kanske det beror lite på vem man frågar, en som åker med Holley tycker den är bättre och tvärt om om man pratar med nån som har Edelbrock...

Själv så tycker jag än så länge att bägge verkar fungera bra.

Eller vad tycker ni??

Då kommer vi till brytarlöst Ignitor.

Förra motorn, satt det Ignitor 1, fungera klockrent. Nu har jag Ignitor 2 och flamthrower verkar även den fungera bra. Sen tvivlar jag inte att MSD, hei fördelar är mkt bättre med kostar ju lite mer.

Ignitor är totalt sågat av en del, men funkar bra för andra. Det jag har lyssnat å läst mig till är att Ignitor vill ha 12v och att man även bör ha spole typ flamthrower. Nu har ju knappt Musse säsongen börjat så i mitt fall kanske jag hinner svära å säga aldrig mer.. men än så länge.....

Eller vad tycker ni??

Ha det gott

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Efter nu i några år vart mustang ägare och sista vinter byt motor, så har man under den tiden pratat med andra mustang ägare, firmor, och läst här på forumet... och många har olika åsikter, så med det här inlägget kommer säker fler.. :)

Edelbrock vs Holley ??

På min förra motor 302:a satt det Holley 600cfm. Motorn gick hyfsat, lite sliten men var aldrig problem med förgasaren. Så jag behövde inte skruva med den nått.

På min nu lite lätt trimmade och renoverade 302:a har jag nu Edelbrock 600cfm. Har nu hunnit prova den motorn lite och maskinen går bra, bra svar på gas. Har vad jag tycker inte ännu vart i behov av att bestycka om den.

Men vad man då hört så säger en del att Holleyn är mkt bättre förgasare, andra menar att Edelbrocken är bättre för den ska vara lättare att bestycka.....

Jag tycker kanske det beror lite på vem man frågar, en som åker med Holley tycker den är bättre och tvärt om om man pratar med nån som har Edelbrock...

Själv så tycker jag än så länge att bägge verkar fungera bra.

Eller vad tycker ni??

De är lika bra och gör samma jobb för bilar som ska användas på gatan!

I 50år har det blandat bensin/luft på samma sätt...Du lär få fler svar och det är ungefär som I-Phone V.S HTC där det finns "hardcore" användare som aldrig ger sig vad dom tycker.

Själv har jag kört med båda och kan fortfarande inte säga att någon har ett direkt övertag.

Det enda är att jag tycker Edelbrock är klart bekvämare service och inställnings mässigt...De läcker aldrig och inga membran eller dyligt som kan pajja.

Holley har förvisso samma konstruktion på en av sina modeller så det är väll "same shit" :)

Då kommer vi till brytarlöst Ignitor.

Förra motorn, satt det Ignitor 1, fungera klockrent. Nu har jag Ignitor 2 och flamthrower verkar även den fungera bra. Sen tvivlar jag inte att MSD, hei fördelar är mkt bättre med kostar ju lite mer.

Ignitor är totalt sågat av en del, men funkar bra för andra. Det jag har lyssnat å läst mig till är att Ignitor vill ha 12v och att man även bör ha spole typ flamthrower. Nu har ju knappt Musse säsongen börjat så i mitt fall kanske jag hinner svära å säga aldrig mer.. men än så länge.....

Snackats en hel del om Ignitor på forumet...Min ståndpunkt är fortfarande solklar...Ignitor är mycket dålig kvalitet och klart opålitligt.

Aldrig mer!

Annars är de flesta fördelare bra..HEI lockande praktiskt!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...