Jump to content

Vilket tryck i luftstötdämpare?


Recommended Posts

Jag insåg när jag kröp under bilen att den har stötdämpare med lufttryck bak, jag vet inte vilket fabrikat, det går inte att se. Dom är vita, om det är någon ledtråd.

:-)

Dämparna är anslutna med varandra med en tunn slang via ett T som har själva nippeln i bagaget. Den ena slangen hade trillat ur så dom är garanterat tomma nu. Jag vet inte hur länge dom varit tomma, kan det skada dom? När jag gungar bilen verkar dom dämpa som dom ska, ställer luften bara höjden?

Och när jag fyller, vilket tryck ska det vara?

Link to comment
Share on other sites

Det är så kallade hi-jackers du har. De ska inte köras tomma, då kan de ta skada vad jag har hört, de ska heller inte användas som på 70-talet när man pumpade dem fulla för att få bakvagnen att bli högre än fronten, då tar de också skada.

Hi-jackers är avsedda för att pumpas upp och behålla originalhöjden på bilen även när den är tungt lastad. Jag vet inte om man kan säga vilket tryckt det ska vara, utan du får nog fylla på så pass att bilen har rätt höjd bara.

Hi-jackers försämrar väghållningen och brukar ofta ha problem med läckage, personligen skulle jag byta ut dem mot vanliga stötdämpare, det är betydligt bättre, så vida du inte håller på och lastar tungt ofta.

Mvh

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Stort tack Magnus för att du tog dig tid med ett så utförligt svar, nu blev jag mycket klokare. Tycker om det här forumet!

Jag kommer troligen aldrig ha mer än fikakorgen i bagaget så för lastförmågan behövs dom inte. Men jag lider inte av väghållningen som den är nu, så jag gör nog så att jag lägger till 'nya dämpare bak' på att-göra-listan, fast en bit ner.

Tack igen!

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...