Jump to content

Recommended Posts

289:an trycker ut olja genom ventilationen i påfyllningslocket.

Jag införskaffade en enkel komp. testare med manometer och har mätt upp följande: Cylinder nr 1 samt 3-8 ca 10 bar, cylinder nr 2 nästan 12 bar.

Inget som tyder på läckage alltså, men oväntat hög komp på en av cylindrarna.

Är det någon som har koll på vad detta kan bero på?

nummer 2 är friskast!

Hur mucket olja trycker den ut? Är det bara oljedimma tar vevhusventilationen med pcv-ventilen och resten av grejorna hand om gaserna. Utan aktiv vevhusventilation blir det lätt en oljedimma i motorrummet.

Är motorn sliten bör det också synas på avgaserna.

Det tråkiga är att jag behöver fylla på olja emellanåt. Det kan ju läcka från andra ställen också men detta är det enda tydliga läckaget jag hittat. Den trycker ut så mycket att det ligger olja på ventilkåpa och insug och den rinner ner längs toppen.

Jag har bytt PCV ventil och slang och slangen är dragen till plattan under förgasaren.

Det är lite motsägelsefullt, motorn går fint och avgasvärdena har hittills varit riktigt låga vid bilprovningens mätningar.

Hej

Man kan göra ett "down leak test" då får man ju även koll på ventilerna , sök på nätet där finns det mycket info om detta test

lycka till

mvh björn

Inte för att detta behöver vara felet på just din motor men vill ändå dela med mig denna historie! =)

Hade likadant fel på min systers bil (nyare bil), motorn gick perfekt när bilen stod stilla. Motorn var allmänt pigg och jag provkörde bilen på en 90 sträcka och kände inga fel. Till slut så öppnade jag motor huven igen och då hade den tryckt ut olja lite varstans. (Ganska riklig mängd)

Torkade av allt och kontrollerade slangar etc. Provkörde en gång till med samma resultat! Men kunde banne i mig inte förstå vad som hände! Av rent flax och brist på ideer så drog min far upp olje stickan. Då hade syrrans kille av misstag fyllt på för mycket, stickan gick trögt och hade två spår att gå ner i. Han hade då inte tryckt ner oljestickan ordentligt.

Det som hände var när motorn blev belastad så får man högre vevhus tryck och då kollapsa detta och tryckte ut olja!

Vill inte klampa nån på tårna och du är säkert en erfaren mekaniker men ibland så kan det vara en enkel förklaring =)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...