pesi Posted May 14, 2012 Report Share Posted May 14, 2012 Hej Forumet!Jag är på gång att byta mitt insug på min 351 c. Beställde med en packnings sats, fabrikat Fel-Pro, tillsammans med det nya insuget från Edelbrock.Nu har grejorna kommit hem och då uppstår lite förvirring.I montageanvisningen från Edelbrock säger man att man skall enbart använda dom två insugspackningarna och fylla ut med värmebeständig silicon fram och bak på insuget.Packningssatsen från Fel-Pro består av 2 st insugspackningar. 2 st gummipackningar att sätta på fram o baksida av insuget samt en "Vally pan gasket i aluminium.Nu till frågorna.Vilket alternativ är det bästa? Edelbrocks verkar vara det enklaste medan Fel-Pro,s mera omständigt. Vad fyller aluminiumplåten för funktion? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 14, 2012 Report Share Posted May 14, 2012 Helt rätt som Edelbrock skriverJag har renoverat rätt många motorer och slänger alltid bort de främre/bakre packningarna.Silicon är helt överlägset och det läcker aldrig olja där mer.Aluminiumplåten är en värmesköld inget annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pesi Posted May 15, 2012 Author Report Share Posted May 15, 2012 Vad göra med aluminiumplåten?När jag ser den och försöker passa in den på det nya insuget får jag en känsla av att den kommer att skapa en del möjligheter till läckageproblem.Edelbrock säger inte ett stavelse om denna plåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JockeH Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 Vad göra med aluminiumplåten?När jag ser den och försöker passa in den på det nya insuget får jag en känsla av att den kommer att skapa en del möjligheter till läckageproblem.Edelbrock säger inte ett stavelse om denna plåt.Främre och bakre packningarna tycker jag också du ska hoppa över, jag har haft väldiga läckageproblem med dessa själv. Angående plåten så använder jag inte den heller utan endast "vanliga" tjocka insugspackningar. Men eftersom du har köpt en sådan packningssats nu så är det bara följa anvisningarna och lägga dit den, de tunna pappersliknande packningarna du har fått med är för extra tätning. Jag har haft plåtpackning tidigare och det var inga problem egentligen, förutom då de främre och bakre gummipackningarna som läckte. (En del kapar bort 'sidorna' på plåten så de kan använda den som värmeskydd men inte som tätning runt insugsportarna, utan som mig använda "vanliga" insugspackningar där - men det känns som en omständig lösning tycker jag) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pesi Posted May 15, 2012 Author Report Share Posted May 15, 2012 Ok.Ser ut som jag köpt "fel" packningssats då.Skall nog följa Edelbrocks föreslagna metod och skaffa "tjockare" insugspackningar samt ersätta packningarna fram o bak med silicon. Vill till varje pris undvika oljeläckage. Igen kul med pölar under bilen.Frågan kvarstår dock om fördel resp nackdel med aluminium plåten. Var det så orginal??Vad är tänket med den?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 Ja plåten är original.Har ingen exakt kunskap om den annat än att det ska vara en värmebarriär mot insuget.Original insuget som är av gjutjärn ackumulerar värme rätt bra vilket inte är bra för bränsle/luft blandningen.Utan den blir bilen mer svårstartad när den är varm och under drift kan jag tänka mig att effekten blir mindre utan den.Med ett aluminiuminsug så är det inte riktigt samma tillstånd.Aluminium vill inte lagra värme utan det transporterar bort värmen ut i luften eller till vattenkanaler.Så det bör inte bli ett problem med att insuget blir för varmt utan denna värmeplåtLite amatör resonemang här men en del av det hoppas jag stämmer! Hur som helst har kört rätt många 351or utan denna plåt och har gått fint! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JockeH Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 Ok.Ser ut som jag köpt "fel" packningssats då.Skall nog följa Edelbrocks föreslagna metod och skaffa "tjockare" insugspackningar samt ersätta packningarna fram o bak med silicon. Vill till varje pris undvika oljeläckage. Igen kul med pölar under bilen.Frågan kvarstår dock om fördel resp nackdel med aluminium plåten. Var det så orginal??Vad är tänket med den??Nej, inte har du köpt fel. Du kommer nog inte få några problem med plåten, det var bara i fram och bak som jag hade läckage pga att de små gummipackningarna där for lite härs och tvärs och sprack. Lägg dit rejäla remsor silikon, så klarar du dig nog. Själva plåten fungerar som en värmesköld och är som det var orginal. Fördelen med Cleveland (förutom att den äger alla andra smallblocks ) är att det är busenkelt att byta insugspackningar eftersom insuget är torrt. Skulle du få ngt problem, så byter du packning på en blinkning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pesi Posted May 15, 2012 Author Report Share Posted May 15, 2012 Ok.Så momenten är efter rengörning av gamla packningen.1. Limma med lämpligt lim/permatex/silicon fast dom tunnare packningarna på plats på topparna.2. Silicon på blockets fram o bakkanter och upp på topparnas avslut där insugets övre del slutar.3. Dit med aluminiumplåten och en tunnare sträng silicon runt portarna mot insugets portar.4. Bulta fast insuget.Rätt uppfattat?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted May 15, 2012 Report Share Posted May 15, 2012 Halloj! Plåten är en barriär mot att inte värma upp oljan från insugets cross-over exhaust.Själv brukade jag förr alltid täppa till dessa kanaler.Nu har jag alu toppar till min Cleveland, där finns ej dessa cross-over exhaust kanaler.Läs gärna mer: http://www.creanord.se/mustang/images/351C4Vfordad016.jpg(Där står också lite om Cleveland unika luftföde configuration) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chimera Posted May 24, 2012 Report Share Posted May 24, 2012 Blev det tätt Pesi? Jag ska montera samma sats på lördag. Innan har jag inte lyckats få det riktigt tätt, men det beror nog på skit bakom spakarna. Så här gjorde jag - Försök 1: lät plåten sitta kvar med gamla packningen under. Satte dit tjocka packningar övan plåten och kork + silikon på gavlarna. Plus klister på alla packningar. Momentdrog ej (gick på känsla). Resultat; troligen läckage. Försök 2: Tog bort plåten, rensade bort att gammalpackning, klistrade tid plåten och använde gamla tjocka packningen (gott skick) plus klister. Momentdrog ej denna gång heller. Reslutat; kanske läckage.Varför skriver jag "kanske" läckage. Bilen går bra, men det pyser någonstans när man stänger av motorn. Det gjorde det inte innan jag bytte insug.Försök 3 (kommande lördag); ny packningssats (den som du köpt); Ska silicona den tunna packningen UNDER plåten, lägga tunt lager med silicon runt insugskanalerna, gummipackningar + silicon i gavlarna (har aldrig haft oljeläckage) samt MOMENTDRA i rätt ordning. Nu kommer det att bli rätt Sedan väntar byte av fördelare. Spännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lemmy Posted May 25, 2012 Report Share Posted May 25, 2012 Enklast att kolla om man har läckage vid insugen är att spraya startgas då motorn är igång, då ökar varvtalet om du har läckage.Om insuget ej tätar mot botten kryper det ut olja där.Mvh Lemmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chimera Posted May 26, 2012 Report Share Posted May 26, 2012 Kollade med startgas, och jag hade ett litet läckage. Nu har jag packat om enligt boken, och det är tätt och fint. (Ingen packning ovan aluplåten vilket var lite scary....) Momentdrag 20 lbs i rätt ordning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pesi Posted May 27, 2012 Author Report Share Posted May 27, 2012 Så här gjorde jag med kanonresultat.1.Först en nogran regöring.2. Pematex på dom tunna insugspackningarna samt plasering direkt på topparna.. 3. Sen en lite klick silicon där block möter topp.3 Dit med fran o bak packningarna.4. Ny klick med silicon ovanpå dessa.5. Strängar av silicon på plåten på den sida(uppåt9 som skall täta mot insuget.6. Försiktigt på med insuget.7. Korstdra insugbultarna till ca 2 kg.KLART!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts