Chimera May 15, 2012 Report May 15, 2012 Så har man haft "första dejten" med sin nya (första) Musse...dvs i garaget Kul som den. Beställde en ny förgasare (Edelbrock 600) samt insug (EB Performance) och målet med helgen var att installera prylarna samt byta fjädrar fram. Orsaken till fjäderbytet var att bilen gick på tok för lågt (4-5 cm frigång till headers) samt att den åt upp däcken pga risig hjulinställning.Nåväl, jag började med det roligaste - förgasarbyte Efter en smärtfri demontering av Holleyförgasaren (850 cfm) så konstaterade jag att det fanns ett mellanlägg mellan insug och förgasare, trots att bägge var quad. Nåväl, plockade av mellanlägget och monterade nyförgasaren. Provstartade och VRRRROM...den startade. Riktigt nice. Efter att ha justerat tomgången var det dags för provkörning....Bilen gick skitbra. Kul. Nu var det dags för insugsbyte. Relativt smärtfritt demonterades förgasare och insug (som var tuuuungt) och jag satte dit packningar samt nya insuget. Jag tog inte bort "plåten" under insuget. Dit med det betydligt lättare nya insuget och...shit va fint det blev.Provstartade och VRAAAAAM...den startade men drog tjuvluft, backtände och var allmänt bråkig. Stannande motorn och konstaterade att jag glömt en plugg i insuget. Dit med pluggen och motorn startades upp. Gick mycket bättre men tjuvdrog ändå luft nåonstans. Darn! Nåväl, kl var 01.30 så både mussen och jag behövde vila.Dag två så börjades det med fjäderbyte fram. Anledningen till fjäderbyte var att det satt orginalfjädrarna från Fastback på, men att motorn var utbytt till en 351 c. Så den blev framtung och låg. Däckena var utslitna till corden på insidorna på framhjulen...Nåväl, efter fjäderbytet så klev mussen upp duktigt fram och jag blev glad igen. Tjejen passade på att montera dit egenhändiga bussningar till dämparna även. Sweet.Nu var det dags att montera bort förgasare och insug...igen...och denna gång tog jag även bort plåten under och tätade. Skruvade tillbaka prylarna och startade upp....Wrrrooom...den startade men gick som en kratta, tjuvdrog som bara den. F********N. Våndades några minuter (resistensmätte tändkablar så länge) och insåg att jag glömt ansluta vaccumuttaget på baksidan insuget...Drog dit det, bet i läppen och startade upp. Wrrrrrrooooom. Den startade och gick som den skulle på tomgång. Åh, vad skönt.Körde bilen till smörjgropen och justerade framhjulen. Provkörning. Å min gud...! En helt "ny" bil på vägen. Från att vara en vilding så kunde jag släppa ratten med ro. På med nya framdäck och lyckan var gjord.Under provkörningen gick bilen bra...förutom att den var slö på låga varv när man trampade på. Men, men det är morgondagen bekymmer. Tips mottages Tanken är att ställa om accpumpen nått snäpp och se om den blir piggare på låga varv och gaspådrag. Crusing till helgen Citera
1096 May 15, 2012 Report May 15, 2012 Slö på låga varv? Cleveland 4V?Som nån tidigare sa här i Forumet... "Vrid upp tomgången till 3000rpm så är problemet borta" Citera
John May 15, 2012 Report May 15, 2012 Man bör nog ta reda på i vilket skick motorn är i innan man börjar försöka öka effekten.Den kan ju vara i behov av en renovering i stället för en "trimning".Om jag har förstått rätt har du nyligen handlat bilen ? Citera
Chimera May 15, 2012 Author Report May 15, 2012 Nyss köpt bilen. Motor och låda renoverad.3000 på tomgång varv va? ska jag tolka det som standardsymtom på 351 c? Tyckte nog den var piggare på låga varv med orginalinsuget! Citera
Chimera May 15, 2012 Author Report May 15, 2012 Inte helt säker på vad som gjorts, men enligt förra ägaren kamkedja, lager och packboxar. Citera
THOMAS May 15, 2012 Report May 15, 2012 Ja du, inget jag skulle kalla en renovering tyvärr !(va det den bilen du passerade i Motala med ? )/ Thomas Citera
Chimera May 15, 2012 Author Report May 15, 2012 Jepp, det var den som passerade Mottala. Frågan är varför den blir slöare på låga varv med Edelbrockinsuget? Men jag ska experimentera med accpumpen först och sedan bestycka om förgasaren och se vad som händer.Först ska jag dock läcksöka och byta luftfilter Citera
THOMAS May 15, 2012 Report May 15, 2012 Vet du om den har 2v eller 4v toppar ?(står en 2a eller 4a i hörnet på toppen vid insuget)/ Thomas Citera
Per Berglund May 16, 2012 Report May 16, 2012 (redigerad) Nyss köpt bilen. Motor och låda renoverad.3000 på tomgång varv va? ska jag tolka det som standardsymtom på 351 c? Tyckte nog den var piggare på låga varv med orginalinsuget!Japp som "1096" skriver så är just 351C 4V rätt orkeslös på lågt varv.Den vaknar först vid 3000rpm men har inte högre varvtalstopp än någon annan Ford V8En tavla Ford gjorde med dessa toppar är för stora kanaler så vid låga flöden så blir det dålig förgasning.Bara leva med.Man kan byta turbin som ger ett högre stall så kommer kraften direkt när man bilen rör sig.Faktiskt Fords egna turbiner för exempelvis 351C-4V SCJ har högst "stall" av alla Fords original turbinerOriginalinsuget har säkert lite mindre kanaler än Edelbrock.. Så med Edelbrock insuget förvärrades effekten av att den är slö på låga varvTopparnas kanaler går det inte göra så mycket åt Ändrade %s av %s (%s) Citera
ThomasFB May 16, 2012 Report May 16, 2012 Längsta möjliga insugskanal kan vara till fördel i dessa fall, men kompenserar inte dålig topp. Citera
Chimera May 16, 2012 Author Report May 16, 2012 Ok, spännande. Tror dock att jag har ett fel någonstans, för det är inte bara att den är lite trött på låga varv (har hört att headers kan bidra) utan den "dör" om jag skickar på full gas. Förmodligen så är luft/bränsle-blandningen inte optimal. Ska införskaffa en Lamda-mätare.Tack för info!! Citera
Per Berglund May 16, 2012 Report May 16, 2012 Nej headers bidrar inte till att den dör.I 9 fall av 10 så har man inte riktigt koll på tändningen.Kolla den och ställ så högt det bara går tills det knackar och sen backa av en smulaAccpumpen är inget som heller bidrar till luft/bränsle blandningen men hur mycket den ska spruta måste justerasPå Edelbrock har den 3 lägen och det går på enkelt snabbt bara testa och se vad som händer.Börja där och se vad som händer...Gör inte för många justeringar i början utan kolla först tändning och ställ så bra du kan.Sen acc pumpenSvarar den forfarande inte så är nästa steg att köpa en kallibreringssats från EdelbrockFörmodligen kan det behöva byta fjädrar som håller upp förgasarens nålar och eventuellt även byta nålar och munstyckenIngår allt i kittet! Citera
Chimera May 16, 2012 Author Report May 16, 2012 Tack Per!! Jag misstänker också tändningen. Grovkollade den i helgen och den visar på ca 5-7 grader på tomgång (har ingen varvräknare, men instrumentet pekade på ca 800 varv i minuten). Ska experimentera imorgon med förtändningen, min ide är att försöka erhålla 35 grader vid 3000 varv. Kan det vara en plan, eller har du något bättre tips?Trevlig helg!!! Citera
Per Berglund May 16, 2012 Report May 16, 2012 (redigerad) Glöm 5-7 grader om motorn är trimmad....Det duger bara till värma stugan med.Dra upp till minst 15 grader eller mer....För den var väll trimmad?Pröva dig fram helt enkelt det är alltid bästa sättet.Örat och känslan i gasfoten är ett av det bästa och billigaste instrumenten du har!Tyvärr har ju 351C (mest USA 2V) en tendens för att lätt spika vid hög tändning men det lär du märka.Bara backa av tills det slutar spikaDu kommer iallafall märka en klar förbättring. Ändrade %s av %s (%s) Citera
Chimera May 17, 2012 Author Report May 17, 2012 Ställde om tändningen idag, nu går den äntligen som den ska. Stor skillnad över hela registret. Det gick inte att utläsa gradantalet (40 +), graderingen måste hvara fel. Den är på gränsen till för högt ställd tror jag, för den är på gränsen till svårstartad (får se hur den är i morgon när den är kall). "Rycker" lite på tomgången även. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.