Jump to content

Recommended Posts

rekommenderar åtminstone gas - finns tex Gabriel (som jag haft själv), eller KYB som är väldigt populära. IMO är ju Koni att föredra, men i samband med låga lågprofildäck kan det bli lite stötigt.

Värt att notera om Koni är att de ska monteras som de kommer - INTE justeras upp i hårdhetsgrad, för då blir det garanterat stötigt.

rekommenderar åtminstone gas - finns tex Gabriel (som jag haft själv), eller KYB som är väldigt populära. IMO är ju Koni att föredra, men i samband med låga lågprofildäck kan det bli lite stötigt.

Värt att notera om Koni är att de ska monteras som de kommer - INTE justeras upp i hårdhetsgrad, för då blir det garanterat stötigt.

Håller inte med, har man lite hårdare fjädrar har man massor med stabilitet att vinna om man justerar lite. Det är bara rebound ( utdragsfasen ) som är justerbar och det gör inget på stötigheten, bara på hur bilen "gungar tillbaka" efter att ha fjädrat in.

Skillnaden mellan Gabriel och Koni är ljusår.

Jag har nyss bytt på min -66:a. Köpte fjädrar och KYB GR2 dämpare från VP-auto parts. Bilen känns väldigt bra nu.

Men då vet jag inte f-n vad som satt på innan????? de gamla dämparna var 0,5 mm längra inte mkt kanske, men de gamla fjädrarna ETT varv längre!!! Och så var det sten hård fram, trots att en av dämparna var helt slut.

Tänkt värma alt. kapa fjädrarna för att få den lagom fram, men det var inte nått som behövdes. Blev perfekt i mitt tycke.

mvh Johan

joo, men han ska ju bara byta stötdämpare - inte bygga om bilen till banräser ;-)
Trodde alla tänker som jag ;);)

Jag körde Jannes bil häromdagen och han får rätta mig om jag har fel. Det sitter röda Koni runt om och fram är det 75% och bak 50% och fjädrarna är fräscha original. Bilen känns oerhört väl avstämd i fjädring och väghållning. Den är inte på något sätt stötig utan bara förtroendeingivande. Jag skulle våga köra väldigt snabbt med den bilen om det var min egen. Den påminner väldigt mycket om min Alfa 156 som jag har som vardagsbil - möjligen ligger Jannes bil ännu mer som ett strykjärn i kurvorna.

Jag har också röda Koni runt om men mina fjädrar börjar bli minst sagt trötta och min bil skulle nog upplevas som stötigare i en jämförelse. Byter man stötdämpare bör man nog byta fjädrar också. Original räcker fint för inspirerad landsvägskörning men man kan överväga att kapa framfjädern ett halvt varv.

Ny fråga från novisen.

Till Mustang -65 HT

Vad är skillnaden mellan Gabriel gasdämpare och KYB gasdämpare (bortsett från att de stavas olika) ?

Marginell, om design är lika mellan dem.

Lågtrycksdämpare är närmare 60-tals-standard än högtrycksdämpare. Man märker ingen skillnad om man pyser omkring på stan.

Många tillverkare klistrar på en etikett där man kallar sina dämpare för gasdämpare, oberoende av design och tryck.

Lågtrycksdämparen har oljan och gasen i samma kavitet, medan en högtrycksdämpare separerar gasen och oljan med en friflytande "kolv".

Lågtrycksdämparna skiljer marginellt från varandra, medan högtrycksdämparna ger mera möjligheter, beroende vilken egenskap man vill prioritera.

I en högtrycksdämpare är oljan mindre benägen att skumma vid hårdare belastning, samtidigt som temperaturen hålls lägre.

På en '65 glidarmusse funkar vilkensomhelst design om dämparen är hel.

Om man vill förbättra väghållningen blir det att tänka om.

Då föredrar jag:

post-999-144839189029_thumb.jpg

Finns dock inte till early Mustang med originalchassi

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...