Jump to content

Växelspaken har fastnat i P-läge


PEKS CMC 2150

Recommended Posts

När jag skulle starta bilen i morse kunde jag inte rubba växelspaken ur P-läge. (automat alltså :) )

Några tips och ideer på vad felet kan vara?

Tyckte att bromspedalen gick i botten lite för lätt och med ett "lufttljud". Läckande bromsslangar? Kan det påverka att P-läget är låst?

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Nej du ska kunna ändra vxl-väljaren genom att bara trycka ner bromsen lite grann.

När jag hade helt tomt bromssystem kunde jag ändå flytta den.

Men du behöver bevisligen lufta dina bromsar. Prova att ta bort - polen på batteriet ett tag, dra ut lampknappen i någon sekund, tryck in den igen...vänta lite sen återanslut polen och prova igen.

Att du ska dra ut lampknappen är för att tömma systemet på el.

Link to comment
Share on other sites

Nej du ska kunna ändra vxl-väljaren genom att bara trycka ner bromsen lite grann.

När jag hade helt tomt bromssystem kunde jag ändå flytta den.

Men du behöver bevisligen lufta dina bromsar. Prova att ta bort - polen på batteriet ett tag, dra ut lampknappen i någon sekund, tryck in den igen...vänta lite sen återanslut polen och prova igen.

Att du ska dra ut lampknappen är för att tömma systemet på el.

Tack för tipset, testade men gjorde ingen skillnad. Spaken fortfarande omöjlig att rubba. Antar att problemet borde vara elektriskt. Att signal från bromspedalen inte når växelspaken. Förslag på var jag ska börja titta?

Link to comment
Share on other sites

Nej du ska kunna ändra vxl-väljaren genom att bara trycka ner bromsen lite grann.

När jag hade helt tomt bromssystem kunde jag ändå flytta den.

Men du behöver bevisligen lufta dina bromsar. Prova att ta bort - polen på batteriet ett tag, dra ut lampknappen i någon sekund, tryck in den igen...vänta lite sen återanslut polen och prova igen.

Att du ska dra ut lampknappen är för att tömma systemet på el.

Tack för tipset, testade men gjorde ingen skillnad. Spaken fortfarande omöjlig att rubba. Antar att problemet borde vara elektriskt. Att signal från bromspedalen inte når växelspaken. Förslag på var jag ska börja titta?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att vissa bilar har det kopplat över bromsljuset. Om säkringen har gått till bromsljuset så får man inte ur p-läge. Eller om bromsljuskontakten är trasig. Vet inte om mustang har det så men jag hade kollat om bromsljuset fungerar

Link to comment
Share on other sites

Kan du starta bilen?

I så fall....prova att starta den på sedvanligt vis, sen vrider du tillbaka nyckeln ett klick så att motorn dör...inte hela vägen. Prova sedan att föra växelspaken till N....starta...i med D och kör.....dubbelkolla att du har bromsljus nu...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Kapar denna tråd då jag har samma problem :(. Köpte en -03 GT i höstas och oftast när jag skall växla ur P-läget är det omöjligt, kan gå om man pumpbromsar flera ggr. efter varann och sen försöker, men oftast är det tji även då.

Vrider jag på nyckeln utan att starta motorn kan jag dock lägga i N och sedan starta upp och köra iväg som vanligt. Någon som har nåt tips?

/Richard

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Kunde ej röra växelspaken idag, automat -94. Hade tidigare läst på detta forum, om att det kunde vara säkringen till bromsljuset. Sände ut min fru för att kontrollera bromsljuset. Fungerade icke. Kontrollerade instruktionsboken. Säkring 9 var för bromsljuset. Bytte ut säkringen. Därefter fungerade det igen, tack vara den fina informationen på detta forum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...