AndersErlandsson Posted June 13, 2012 Report Share Posted June 13, 2012 Jag vill ha i en vassare motor i min 75a. Det sitter ju original en 139hk 302, och vad jag förstått om 302orna så är deutbytbara mellan alla årsmodeller i princip.Och om jag har rätt så sitter det en 3 växlad c4 låda i den också..Så motor och låda från en van -88 ska passa rätt av? Och enligt "http://phystutor.tripod.com/stang/engines/50.html" så är 88an på 225hk.. stämmer detta?Om jag byter ut insprutningen (som det väl är på 88 ) mot en 4ports förgasare vad kan jag vänta mig i effekt då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted June 13, 2012 Report Share Posted June 13, 2012 Byter insprutningen till förgasare är du galen! Den ska du ju behålla! Klart enklare behålla insprutningen än krångla med förgasare.Det är rätt mycket som skiljer både motor och låda så det går inte flytta över bara sådär.Automatlådan på 5.0 är rejält mycket fetare än C4 Mustang IIFaktum är att jag har för mig att just C4 för Mustang II är helt unik och har en särskillt tillverkad transmisionskåpa bara för den ska få plats.Men är du beredd att modifiera kardantunneln så ska det nog gåVill du inte göra åverkan är jag rätt säker på du måste återvinna den C4 som sitter i nuPå motorn är det inte så mycket saker....Oljetråg och oljepickup måste du ta med från gamla motornMen som sagt ta bort insprutningen är stor förlust i kontroll och ekonomiEffekten är ju mer eller mindre samma oavsett insprutning eller förgasare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersErlandsson Posted June 13, 2012 Author Report Share Posted June 13, 2012 Jag läste precis att C4 fanns upp till 1981 bara, och att sen tog c5 över och 86 kom AOD lådan. Så en motor från 88 med c4 låda måste då vara modifierat.Vad menar du med automaten på 5.0 är fetare? 5.0 vad? Min är ju också en sk. 5.0 bara väldigt strypt.Och förgasar grejen är för jag gissar på att bes skulle ha lite att anmärka på om där plötsligt är insprutning.Är det förgasare så är det ju svårare att avgöra visuellt om där är mer effekt eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted June 13, 2012 Report Share Posted June 13, 2012 (edited) Ford döpte om 302 till 5.0 på 80-talet för att inte folk skulle ta miste på den nya 300cui sexan som då komDessutom 5.0 motorns har mycket delar som inte alls är kompatibla med 302Exempelvis har den en helt annan balansering i vevpartiet. 302 har 28oz vikt och 5.0 50oz vikt.Därför är det viktigt skilja på 302 och 5.0 även om det är mycket delar som är exakt likaC4 och C5 är i princip samma låda i grund och botten.5.0 motorer har nästan alltid AOD (Overdrive) låda och den är mycket fetare än C4.Men visst kan det sitta C4/C5 på en 5.0 men inte så vanligt.Men som sagt Mustang II har en unik C4 kåpa (D5ZP-7976-AA) som du kan se härhttp://mmerlinn.tripod.com/pics/fdc4f/f71pc4f.htmDet går inte använda denna på kåpa på 5.0 motorn eftersom 5.0 har en annan startkrans och som sagt annan balansering.Som du ser Ford krångla verkligen till det med en massa kåpor och faktiskt 4st helt olika C4 lådor.Innan du bygger om motorn till förgasare är det väll enklare kolla upp först om besiktningen är ett problem.Har mycket svårt tro det Edited June 13, 2012 by Per Berglund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersErlandsson Posted June 14, 2012 Author Report Share Posted June 14, 2012 Vad jag har läst mig till kallade den för 5.0 redan när MII med v8 släpptes 75. 4.9 som den är på kunde de inte använda då det redan fanns en 4.9L motor.Jag vet att balansvikten, svänghjulet och oljetråget skiljer, men det ska vara allt enligt folket på allfordmustangs.com. Ja åsså naturligtvis det interna som kolvar, kam o toppar.5.0 motorn ÄR ju en 302, bara en namnförvilling.Det är samma sväng som på folka sidan, 1200, 1300, 1500 och 1600. I grund o botten samma motor (samma motorfästen o låda i princip, men bara andra accessoarer). Bytbart emellan med mycket små modifieringar.Vad har du svårt att tro? Att det skulle vara problem, eller att den skulle gå igenom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted June 15, 2012 Report Share Posted June 15, 2012 Jag har inte svårt att tro något alls. Det går alldeles utmärkt montera in en 5.0, den är identisk i utseende som 302 som sagt.Men man måste iallafall skillja på 5.0 och 302 av flera själ.Det är mycket detaljer som skiljer och inte bara går att flytta mellan motorer.Du måste se helheten och inte på enskilda delar som kan vara samma för båda maskinerna.Tex en så vital del som vevaxeln från 5.0 kan du inte bara montera in i en 302 eftersom det är olika axlar.Det funkar bara om du samtidigt tar med främre svängningsdämpare och startkrans från 5.0Men då kan du istället inte montera på C4 växellådan eftersom 5.0 startkrans är så stor att den inte ens går in i din C4 som du har.En 5.0 svängningsdämpare har annan bultdelning för att fästa remskivor så det går inte montera på remskivor från säg en 302 från 1969På en 5.0 kan du inte montera på en mekanisk bränslepump eftersom den saknar drivning för det samt ett uttag för pumpen.Man måste flytta över delar från en 302 till en 5.0 för det....Men gör du det passar inte vattenpumpen så då måste du även flytta med den från 302.Bara vattenpumpar är ett kapitel för sig....Flesta 5.0 har ju omvänd rotationsriktning vilket betyder man måste ha hela remdrivningen intakt från 5.0Även blocken är olika. Rasar ett 5.0 block kan du inte bara sådär byta ut till 302 block eftersom 302 block inte accepterar rullkam utan bearbetning.Alltså en massa detaljer skilljer så väldigt bra Ford döpte om 302 till 5.0.....Inget namnförvirrande från någon alls....Kalla det utveckling istället.Så du måste alltså ha en komplett 5.0 så är det bara släppa ner den i Mustangen.De enda problem du får är som nämnt tidigare med oljetråg och om du vill få på din original C4 låda.Besiktningsmässigt kan det bara bli 1 problem. Om besiktningsmannen får ett infall och kollar motorblocket serienummer så torskar du.Alltså ska man slipa bort det och knacka in det nummer som du har på din 302 just nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersErlandsson Posted June 16, 2012 Author Report Share Posted June 16, 2012 Ja alltså passar den med lite modifikationer.Ang bes, jag har en bubbla med lite kryddigare motor, de har kollat motornummer på den 1 (EN) gång på 20år. Då sa jag bara att den gamla motorn rasaoch jag har en ny 1600 i den (skulle vara 1300).. Jag tror det blir lättare med en förgasare på bes. JAg är även medlem på wankelregistret då jag har en rx7, och det finns de som klarar av bes med singelturbo på 7orna. Det är ju även en jätteförändring då singelturbo maskinerna är minst 200hk mer än original. Och min är på 352hk i motorn, på pappret är den på 240hk. Bes säger aldrig nåt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1096 Posted June 17, 2012 Report Share Posted June 17, 2012 Tänk på att i vanar/pickuper satt smått aldrig H.O motorn av 5.0... Ingen rullkam, inga smidda kolvar osv... däremot har den samma toppar som Mustangerna... eller rättare sagt - Mustangens 5.0HO använder sig av truckens toppar...På bilden har vi precis provkört en 5.0 konverterad till att passa i en 67a.... Blocket är ett 86 HighOutput där vi bytte kolvar för modernare notchade för mer frigång till ventiler... Satte i en rolig rullkam mm... Tog frontkåpan från original 289an, fördelare likaså.Nu blev det dock en ny T-5 låda bakom så något problem med lådan blev det inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.