Jump to content

Nya fälgar och däck


Guztav

Recommended Posts

Bakdäcken är slut, men istället för att handla det tråkiga som bara däck så kanske man skulle ha handlat nya fälgar med däck. Några tips på bra inköpsställen som gör det mer ekonomiskt? Usa? Ebay finns ju, men det kanske finns någon bra näthandlare också?

Link to comment
Share on other sites

Moms och tull brukar kunna gå att få lägre om man mailar lite och ber dom sänka värdet på paketet, det funkar i dom flesta fall. Men jag har inte hittat något ställe där frakten bara går på nån tusing. Skicka gärna länk på sådana inköpsställen, jag har inte hittat ngt.

Link to comment
Share on other sites

jag köper alla däck på däckonline.se eller deras verkstäder! kommit undan snorbilligt och aldrig missnöjd :)

men senaste tiden har priserna verkat gå upp men ändå

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Vill inte smutskasta någon, men inom EU finns egentligen inga billiga däck då det inte finns någon direkt konkurrens. Man måste vara medveten om att däck fabrikerna sorterar däcken i många olika kvalitetsnivåer (d.v.s. Man får vad man betalar för). De bästa däcken går till bilfabrikerna, sedan så distribueras de i rangordning vidare, även om däcken heter lika. Sedan så har i princip varje bilfabrik sin godkända däckfabrik från respektive leverantör. Alla däckfabriker är alltså inte godkända även om de producerar samma saker som sin namne på ett annat ställe. Lågpriskedjorna är de som får det som blir över, vilket kan resultera i att däcken blir svårbalanserade, har sämre rundhet, eller ge upphov till andra mindre kul effekter. I USA är konkurrensen mycket hårdare därav de så mycket lägre priserna. Håller man sig till de kända tillverkarna och undviker Kina däck så går det säker bra. Köpte senast mina "gummivalsar" (Continental extreme contact) och en uppsättning fälgar med frakt endast 500riksadler (för frakten alltså) som en del i container. Ironiskt nog så visade det sig att däcken var "made in Portugal". Man ska nog inte fråga vem som håller i logistiken där, men däcken var under halva priset mot inom EU.

Ändrade %s av %s (%s)
Syftningsfel
Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Glöm inte o kolla med Nordendäck gentemot Däckonline...

"my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Kan ju även kolla med Europdäck.se mot ovanstående också..

Lycka till

"my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Vill inte smutskasta någon, men inom EU finns egentligen inga billiga däck då det inte finns någon direkt konkurrens. Man måste vara medveten om att däck fabrikerna sorterar däcken i många olika kvalitetsnivåer (d.v.s. Man får vad man betalar för). De bästa däcken går till bilfabrikerna, sedan så distribueras de i rangordning vidare, även om däcken heter lika. Sedan så har i princip varje bilfabrik sin godkända däckfabrik från respektive leverantör. Alla däckfabriker är alltså inte godkända även om de producerar samma saker som sin namne på ett annat ställe. Lågpriskedjorna är de som får det som blir över, vilket kan resultera i att däcken blir svårbalanserade, har sämre rundhet, eller ge upphov till andra mindre kul effekter.

Nja, utan att egentligen veta bättre skulle jag inte tro på ovanstående. Varför skulle t ex Goodyear eller Michelin släppa ett sämre däck till t ex däckonline än till en vanlig gummihandlare ? Dessutom är dom medvetna om att folk köper sina däck online och dom vågar inte ta risken att få badwill för en dålig produkt. Jag kan dessutom förstå att en onlinehandlare i Tyskland har lägre kostnader för hantering av däck, lägre marginaler pga av större omsättning osv

Tycker det låter lite som en bortförklaring från en gummihandlare, lägg dessutom till snacket om arbetstillfällen, låga marginaler så blir det komplett. Några lokala gummihandlare här i Stockholm har i vissa fall 100% marginal och det är inte jag sugen på att betala.

Link to comment
Share on other sites

Är ingen däckhandlare men har jobbat hela mitt yrkesverksamma liv inom bilindustrin(28 år), med bl.a bilutprovning så jag vet nog ganska väl vad jag pratar om. Men som sagt vi lever fritt och Var och en får tycka som de vill.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Glöm inte o kolla med Nordendäck gentemot Däckonline...

"my little pony"

Jag kan inte rekomendera Nordendäck. Maken till struligare firma har jag inte varit med om när jag skulle beställa kompletta hjul till min bruksbil. Jag kollar alltid med lokala däckfirmorna nu för tiden.
Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Svar angående Nordendäck....för mig har det gått perfekt o beställa o få däck snabbt därifrån...

Så det är väl då som baken ...resultatet är delat alltså Fifty/fifty då..

Lycka till med dina lokala förmågor...

"my little pony"

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Berit ska ha ny tassar och jag orkade inte hålla på och kladda med att hitta containerfrakt så jag slängde in en beställning på daekonline. Han har varit extremt tålmodig med en (mycket) velig potentiell kund och vad jag har förstått efter en del sökande så har det fungerat väl med leveranser

Sent from my fåtölj using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Som det är skrivet ovan så är vi många nöjda med däckonline. Det är mer fälgleverantörer som jag är ute efter, som kan leverera tomma fälgar eller kompletta satser med däck.

Link to comment
Share on other sites

Gummihuset.se fungerade bra för mig när det gällde vinterdäck inkl fälg. Lite sena på leverans men annars var dom billiga och bra.

Däremot så hittar jag inte nåra "coola" mussefälgar hos nån av de onlinedäckfirmorna utan det är 2-3 firmor som tar in USA fälg och dubblar priset.

Jag funderar på att tillsammans med nåra bilintresserade USA-släktingars firmor over there ta in fälg och annat.

Men det måste ju till ngt intresse bland er för att det ska bli nån fart på detta :)

Link to comment
Share on other sites

Tvärkollade på American Muscle och ett set med 20" kromade bullit fälgar med däck och bredare bakdäck får man för 10500:-. Känns väl som ett hyffsat utgångsläge. Men med dyr frakt och moms så blir det ju inte billigt längre. Det skulle man ha kommit från på nåt sätt.

http://www.americanmuscle.com/chrome-bullitt-wheels-1011.html#shop-by8

Link to comment
Share on other sites

Dom flesta fälgar i den klassen kostar runt tretusen här hemma UTAN däck. Hade A-M skeppat till Sverige hade jag gjort min beställning för länge sedan.......
Finns företag som skickar det vidare till Sverige för en tusing eller så ink frakt. Eftersom man ändå har gratis frakt från AM så går det väl jämnt ut. ;)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...