Jump to content

rullande landsväg


Anders Lindström

Recommended Posts

Åkte till Torsby och Halvardsson racing idag för att få hjälp med förgasarbestyckning och tändinställning på min -73 351 CJ. Ok jag var även nyfiken på ev effekt i maskinen :) . Jag känner inte till mycket om motorn, de 2 senaste ägarna visste heller inte vad som var gjort.... Det jag ser är 4V toppar (vet dock ej om det är open lr closed) edelbrock performerinsug, edelbrock 1407 (750) , hedman headers, accels fördelare med inbyggd tändspole. Utväxling bak kollade jag med att snurra hjulet (n) ett varv å fick då 3,7ish varv på mellanaxeln. Helt ovetenskapligt så "känns det som att effekten avtar kring 5 800 - 6 200 rpm så det kanske ger en vink om kammen?

Effekten på min motor uppges i reg handliningarna till 198 kw din i motorn. Först tog vi försöket med orörd motor visade 145 kw din på bakhjulen... sen bytte den duktiga halvarsson munstycken m m.Det visade sig att bestyckningen (heter det så?) tog motorn från 145 kwd till 167 kwd på bakhjulen.

Sedan provade han tändningen. Vid en inställning på 34 grader ökades bakhjulseffekten till 180 kw din. Sen slog tyvärr oturen till...... blockpackningen gick (hoppas det iaf då oljan e frisk...)

Jätte trist att Umeå känns långt borta just nu..:(

Vi har börjat plocka av insuget men åska å regn stoppade oss från fortsättning....

Jag hoppas på att ta lös insug å topp imorgon för att kunna beställa ev packningar m m

Till vintern ska jag nog oberoende av packningsutfallet ..renovera 351an...

Det är inte roligt jämnt.....

(den effekt som stod som engine hp landade på ~220 kw din vilket torde vara kring 290 hp, då reg bevisets 267ich är i a f än så lägre alla ponnys inte på grönbete... :)

Jag behöver tips å klapp på axeln nu....

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad man läser på diverse forum är det den vanligaste orsaken till haveri på en Cleveland, 2-pice valve = tvådelad ventil = Inge bra!

Bytte mina ventiler när jag renoverade topparna i förebyggande syfte, beställde alla ventiler nya för under 1400:- med frakt på ebay.

Jäkligt tråkigt för dig, hoppas det löser sig snabbt så du inte missar hela sommaren!

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad man läser på diverse forum är det den vanligaste orsaken till haveri på en Cleveland, 2-pice valve = tvådelad ventil = Inge bra!

Bytte mina ventiler när jag renoverade topparna i förebyggande syfte, beställde alla ventiler nya för under 1400:- med frakt på ebay.

Jäkligt tråkigt för dig, hoppas det löser sig snabbt så du inte missar hela sommaren!

Tack för det! :-) Jag renoverar om jag inye skulle snubbla över en nyrenoverad 351a som är till salu . Kanske någon här på forumet har en som står ivägen i garaget? Hoppas hoppas

Link to comment
Share on other sites

Trist med motorn, lider med dig! Måste dock medge att det är riktigt spännande att ta bilen till en rullande landsväg, det är helt otroligt vad de kan locka fram slumrande hästar. Gjorde det med min första Mustang i början av 90- talet. Trodde motorn skulle sprängas i småbitar. Men vilken skillnad det blev efter, det blev en helt annan bil - att den gamla trötta 302 blev rapp som tusan och bränsleförbrukningen sjönk avsevärt

Link to comment
Share on other sites

Trist med motorn, lider med dig! Måste dock medge att det är riktigt spännande att ta bilen till en rullande landsväg, det är helt otroligt vad de kan locka fram slumrande hästar. Gjorde det med min första Mustang i början av 90- talet. Trodde motorn skulle sprängas i småbitar. Men vilken skillnad det blev efter, det blev en helt annan bil - att den gamla trötta 302 blev rapp som tusan och bränsleförbrukningen sjönk avsevärt

Håller verkligen med dig! Att plocka fram ca 50 hk som var på grönbete med att byta munstycken,nålar å justera tändningen (borde jag kamske gjort själv..) är otroligt.

Link to comment
Share on other sites

Man får inte riktigt lika mycket effekt om man gör det själv - har man väl börjat och justera tändning mm själv så kan det leda till ett beroende - en eviga sökningen efter den perfekta inställningen ;)

Link to comment
Share on other sites

Man får inte riktigt lika mycket effekt om man gör det själv - har man väl börjat och justera tändning mm själv så kan det leda till ett beroende - en eviga sökningen efter den perfekta inställningen ;)

Absolut beroendeframkallande förmodligen :cool:

Link to comment
Share on other sites

Haveri..... en avgasventil hade gått av och orsakat problem.. se bilderna.

Å jag som ville åka hela sommaren....:thumbdown:

[ATTACH=CONFIG]20454[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]20455[/ATTACH]

Det ventilsätet såg inte roligt ut, är de andra avgasventilerna lika dåliga var det nog dags för renovering i vilket fall som helst.

Hur skadade är kolven och loppet? kan det kanske klara sig med en annan topp tills vidare.

Lider med dig att detta händer såhär mitt i sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Det ventilsätet såg inte roligt ut, är de andra avgasventilerna lika dåliga var det nog dags för renovering i vilket fall som helst.

Hur skadade är kolven och loppet? kan det kanske klara sig med en annan topp tills vidare.

Lider med dig att detta händer såhär mitt i sommaren.

Helt sant Janne! Nu blir det renovering :D

Med det är helt klart så att Mustangforumet är fantastiskt! Mittnödrop efter en 351a besvarades i morse och idag var jag och hämtade den i Stockholm. Tusen tack LEMMY!![ATTACH=CONFIG]20471[/ATTACH]Så nu hamnar min gamla i motorstödet för långsam och nogrann renovering. Oj vad många frågor jag kommer att ställa här på forumet... Tack alla kunniga entusiaster :clap:

Link to comment
Share on other sites

Hallå killar.

Vad ligger prislappen på hos "en rullande lansväg" med dess inställningar ( mellan tummen o pekfingret sas?

Tråkigt med ditt motorras, lycka till!

jag betalade 1 800 plus moms. Han höll nog på ettt par timmar så jag tycker att det var billigt.Fast han drog nog av en del p g a raset trots att han inte kan beskyllas...

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...