Jump to content

Byte av automatolja 4.0


Recommended Posts

Hej på er!

Skall lämna in bilen på service och bla byta olja i växellåda.

Verkstaden säger att det går åt 12 liter och då byter de filtret i lådan..det verkar ju smart tycker jag! men 12 liter?? kan någon verifiera detta?

Hur ofta skall man byta oljan i växellådan? och skall man isf spola systemet varje gång?

Vilken olja rekomenderas, verkstaden uppger att den kostar 470 kr litern, hua ligen.....

Är det krångligt?

Hur ofta skall man byta oljan i bakaxeln.

tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Hej du

Är de en c4 du har så går de i 8.5 liter men då är lådan och turbinen tom. Men i ditt fall så 4 liter har jag för mig. För du får aldrig ut all olja när du "byter".

Sen 470kr litern NEJ. verkstan vill no käna lite extra pengar på dig så här inför sem ;).

Köpte själv 9 liter igår på Mekonmen och de gick på 1145 kr. Och då var de Castrols ATF/F olja

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Eftersom du skriver 4.0L motor så antar jag du har en nyare V6 och isåfall är det en 5R55E automatlåda.

Då måste du ha olja som heter Mercon V

Priset är nog helt galet som Jonas säger... En vanlig olja som du hittar hos Mekonomen eller Hansen Racing

Är osäker på volymen men 12 liter är för mycket och du kan ändå inte få ut all olja.

Egentligen onödigt byta all olja.

Beror på hur långt bilen gått?

Har inte bilen gått mer än 10.000 så räcker det byta det som rinner ut när du tar bort oljetråget.

Du kanske får ut runt 4-5 liter.

Egentligen går dessa lådor 20.000 mil utan oljebyte....Men att då och då byta 4-5 liter är bra i förebyggande syfte

Men som sagt helt onödigt byta all olja om den ser klar röd ut och inte luktar bränt.... Behövs helt enkelt inte.

Själva jobbet är mycket lätt och kladdigt!

Bakaxeln är jag mer osäker på....Står det inte i serviceboken?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

Skall lämna in bilen på service och bla byta olja i växellåda.

Verkstaden säger att det går åt 12 liter och då byter de filtret i lådan..det verkar ju smart tycker jag! men 12 liter?? kan någon verifiera detta?

Hur ofta skall man byta oljan i växellådan? och skall man isf spola systemet varje gång?

Vilken olja rekomenderas, verkstaden uppger att den kostar 470 kr litern, hua ligen.....

Är det krångligt?

Hur ofta skall man byta oljan i bakaxeln.

tacksam för svar.

Är det en mustang du ska serva?

Låter i mina öron som Audis special olja till deras automater. Med tanke på priset 470 kr litern. Blir ju en halv förmögenhet om du ska byta 12 liter.

Eller är det bakaxeln du menar att det kostar 470 kr litern. För den kommer jag ihåg var dyr till mussarna.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej du

Är de en c4 du har så går de i 8.5 liter men då är lådan och turbinen tom. Men i ditt fall så 4 liter har jag för mig. För du får aldrig ut all olja när du "byter".

Sen 470kr litern NEJ. verkstan vill no käna lite extra pengar på dig så här inför sem ;).

Köpte själv 9 liter igår på Mekonmen och de gick på 1145 kr. Och då var de Castrols ATF/F olja

Hej Jonas!

Hur går det med din låda? Eftersom du köpt olja så kanske det är klart?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
(redigerad)

Jonas Melander: Köpte själv 9 liter igår på Mekonmen och de gick på 1145 kr. Och då var de Castrols ATF/F olja

Hej Jonas,

Vilken olja köpte du på Mekonomen? Jag kan inte hitta någon Castrol ATF/F i deras sortiment på webben. Jag hittar ingen på Castrols hemsida heller... Snälla, peka åt mig. :)

/Tomas

Ändrade %s av %s (%s)
Tappade citatet
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...