Jump to content

Lågt oljetryck


NackaBosse

Recommended Posts

Bytte olja i våras till Wolfs Head mineralolja SAE 20W/50, som enligt Åbergs VTC skulle funka bra i våra gamla järnspisar. Men jag tycker att oljetrycket enligt mätaren är oroande lågt när motorn blivit riktigt varm. Tidigare hade jag SAE 10W/30, enligt instruktionsboken och då låg mätaren högre upp på skalan.

1. Beror det på att den nya oljan är tunnare? (Har inte riktigt koll på det här med viskositet och sånt)

2. Är det något jag behöver bekymra mig om?

Bilen körs självklart bara under sommarhalvåret.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Nu har jag läst på lite om oljor och kommit fram till att 20W/50 oljan är tjockare än 10W/30 oljan. Borde då inte den tjockare oljan ge ett högre oljetryck än den tunnare? Jag upplever det precis tvärtom.:confused:

Link to comment
Share on other sites

Ja oljetryck mätaren ska ses endast som prydnad i instrumenteringen!

Köp en billig mätare på biltema så får du koll.

Regeln för trycket är att det bör vara 10psi / 1000rpm

Kom ihåg att högt tryck är inget du ska sträva efter.

Bara rätt tryck eller som jänkarna säger "just enough is good enough"

Motorn går inte ett dugg bättre med för högt tryck.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

När jag bytt motor i våras till ny renoverad med HP olje pump så var trycket ok till en början. Men sen försvann trycket... blev lite orolig, börja fundera om det var min biltema mätare/givare som gett upp. Efter lite fel sök å testande så var det botten plattan på pumpen som var på väg att lossna... kunde gått illa!!! men gick bra skruva ihop den å låste de små skruvarna med loctite.

Montera även dit en ny vatten temp och oljetemp mätare i en egen konsol.

post-6159-144839196942_thumb.jpg

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Ja oljetryck mätaren ska ses endast som prydnad i instrumenteringen!

Köp en billig mätare på biltema så får du koll.

Regeln för trycket är att det bör vara 10psi / 1000rpm

Kom ihåg att högt tryck är inget du ska sträva efter.

Bara rätt tryck eller som jänkarna säger "just enough is good enough"

Motorn går inte ett dugg bättre med för högt tryck.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Så sant. Efter c:a 150 mil med samma stadiga "låga" oljetryck enligt mätaren, och motorn, som gått perfekt hela vägen (Stockholm, Arjeplog, Östersund, hittills) kan jag nu känna mig lugn. Nu vet jag vad mätaren skall stå vid varm motor.

Tack för lugnande besked.

Link to comment
Share on other sites

NackaBosse

Jag har samma erfarenhet:

CITAT: Wolfs Head mineralolja SAE 20W/50

fast med...

Castrol GTX mineralolja SAE 20W/50

Det blev påtagligt lägre oljetryck när motorn blivit helt varm och jag har tänkt att ngt har hänt med oljepumpen.

Ej gjort ngn åtgärd, men funderar på att byta till en annan olja, kanske Castrol GTX High Mileage A3/B3 15W/40.

LÄNK:

http://www.castrol.com/castrol/sectionbodycopy.do?categoryId=9040881&contentId=7074498

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Konstigt?

När jag köpte min maskin märkte jag att oljetrycket blev riktigt lågt på tomgång, bytte till 20/50 och åkte sommaren ut, fick bättre tryck men hördes vid längre tomgångs körning ett oroväckande dovt slammer, tog ner tråget och det var mässing framme på i stort sett alla lager framme...

Ny pump och nya lager monterades ( bytte på plats) sen har det varit lugnt.

Link to comment
Share on other sites

Castrololjan är säkert bra.

Har kört på Mobil1 delsyntet 15/40 i Min förra fastback i ett antal år och även Mobil Delvac minelral 15/40 - en kanonolja - har den fö i alla bruksbilar. Testar Wolfs Head 20/50 i Galaxien med 428 CJ - fungerar bra...körde SHELL 20/50 mineral förra året och ingen skillnad på trycket.

/C

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...