Jump to content

projekt "rädda sommaren 2012"


Anders Lindström

Recommended Posts

Nu är det dax för byte av motor. Eftersom garaget inte är färdigt får vi lösa uppgiften "depåstyle"..

post-7033-144839196984_thumb.jpg

Ersättningsmotorn i motorstödet för rengöring , målning och överplockning av grejjor från gamla motorn.

post-7033-144839197036_thumb.jpg

Vi vädersäkrar så gott det går... tänk att få vara inomhus... :rolleyes:

post-7033-144839197078_thumb.jpg

på t igen idag! Vore kul om vi fick igång den innan Power meet nu när vi missade Umeå :D

Link to comment
Share on other sites

Ser ut bli en rolig tråd!! :)

Har ni provkört maskinen innan ni slänger ner den?

CMC 2585 Lemmy. Körde motorn medans han renoverade/trimmade sin nuvarande motor. Han lyfte ut den i höstas och den har varit i varmgarage sen dess så jag hoppas att den fungerar ;)

.

Nä nu har vi vilat färdigt... ut å skruva!

Link to comment
Share on other sites

Pyttipannaläge nu. Behöver näring åxå ;) .

Nu är nya motorn snart färdigmålad och gamla motorn är snart lös (hoppas jag...)

post-7033-144839197727_thumb.jpg

Muttrarna ovan satt verkigen fast... men nu är dom lösa :cool: . Målade en bult samt på startkransen så vi får ihop det rätt (telefontips från en mustangkille , Göran, i Karlstad) Startmotorn är snart lös (lunchavbrott)

Link to comment
Share on other sites

Vi fick ut den gamla! (ska nog inte ropa hej förränn den "nya" är i bilen å det blir nog mycket krångligare...)

post-7033-144839197819_thumb.jpg

Att använda en Lundbergare som motorlyft funkar riktigt bra :cool:

post-7033-144839197851_thumb.jpg

Jag ser att den Ford Blå färgen vi målat "nya" motorn med är mörkare än på min gamla så den gamla var felfärgad :rolleyes:

post-7033-144839197894_thumb.jpg

Nu är det kaffepaus å sen börjar vi skruva på grejjor på motorn. Vi sparar inlyftningen till imorgon då vi förhoppningsvis är utvilade :) . Håll tummarna!

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter motorn i Mach1 an!!!

post-7033-144839199152_thumb.jpg

Att berätta hur mycket vi glada amatörer lärt oss idag (ibland den hårda vägen) gör jag jättegärna nån musseträff framöver :D.

Dagens resultat är som följer:

Turbinen skruvad i startkransen "check"

lådan hopskruvad med blocket "check"

motorfästena skruvade i blocket "check"

startmotorn monterad "check"

Måste säga att euforin man känner när man landat detta som "återbörjare" är stor :thumbup: . Självförtroendet växer m m . Vi har en del skruvning kvar imorgon och det kanske blir problem att få igång motorn meeen den sitter i a f där! Startar den inte sitter det kanske i tändning eller bränsle å då har jag ju världens bästa forum att rådfråga :).

(rätt uppenbart att "taklagsfesten" bestod av en whiskey när jag läser vad jag skriver...)

Åhh vad skönt att jag köpte en musse igen! :cool:

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för "löjlig" fläkt vinge du har (volvo ?) och har du ingen spacer(centrering) ?

Vore synd att köra sönder ytterligare en motor på grund av överhettning !

(Bara en reflektion i all välmening)

M.vh John

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för "löjlig" fläkt vinge du har (volvo ?) och har du ingen spacer(centrering) ?

Vore synd att köra sönder ytterligare en motor på grund av överhettning !

(Bara en reflektion i all välmening)

M.vh John

Jag tyckte detsamma när jag var å tittade på bilen när jag köpte den. Det sitter en stor elfläkt på motorsidan av kylaren som skulle göra jobbet. Sen har jag monterat motoroljekylare och automatlådekylare som åxå är fläktkylda just för att undvika överhettning. Jag ska beställa en riktig snurra istället för den lilla saken då jag egentligen föredrar mekaniskt före elektriskt. Det går ingen säkring på en mekanisk...:D

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat! Och detta på rekordtid dessutom.

När det gäller vädret behöver du inte gräma dig för att du missade träffen i Umeå och Arjeplog. Uselt hela lördagen på Weels. I går när vi fort till Arjeplog var det hyffsat. Idag har det småregnat hela dagen ända till nu.

Glädjeämnet är trevliga musseägare och gemytlig samvaro.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt jobbat! Och detta på rekordtid dessutom.

När det gäller vädret behöver du inte gräma dig för att du missade träffen i Umeå och Arjeplog. Uselt hela lördagen på Weels. I går när vi fort till Arjeplog var det hyffsat. Idag har det småregnat hela dagen ända till nu.

Glädjeämnet är trevliga musseägare och gemytlig samvaro.

Det känns verkilgen skönt att det gick Bosse :). Detta blev ju åxå en snabbkurs i skruvning ala learning by doing. Långa dagar med min kompis Blixten där ingen av oss "kunde nått" men nu funkar motorn så sommaren är räddad :cool:

.

Jättesynd att vädret blev så dåligt för er :( . Hoppas att Arjeplog ändå bjöd på en del trevligt! Ska du till power meet i Västerås? Funderar på att åka dit som kompensation för missad Norrlandsresa :D.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag kommer inte till Västerås. Efter denna långa resa känner vi oss nog ganska nöjda för ett tag framöver.

Nu klarnar det upp mer och mer så det kanske blir lite midnattsol på cruisingen i kväll trots allt.

Ha det så bra i Västerås.

Hälsningar från Arjeplog.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...