Jump to content

Oscarssons OPC 1970HT Special


Recommended Posts

Snygg bil! Jag läste reportaget i tidningen och gillade vad jag såg!

Jag är riktigt imponerad av alla som lyckas genomföra en sån renovering som du gjort. Speciellt om det är utdraget under så många år. Jag vet då att åtminstone jag har svårt att hålla fokus och se målet ibland. Man tröttnar ur och "säljer skiten" istället för att bara ta en paus och pilla sig i naveln ett tag.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej.

Tack till dig också, jo det är sant det du skriver om tålamod, jag tyckte faktiskt att jag var klar redan 2007, sedan har det ena och det andra idén poppat upp i skallen.

Jag bestämde tidigt att det skulle bli en kopia på en ARI Pace Car från 1970, dressade bilen efter alla konstens regler, fick problem med vad jag tyckte missfärgningar av dekaler, demonterade alla för att vara påden säkra sidan.

Jag köpte dekalerna från dekaltrim och där bedyrade man att det inte var dekalernas fel att det blev missfärgat, så här efteråt så tror jag faktiskt inte heller att det var dekalerna, utan lacken som är för färsk och påverkas av mitt förfarande.

Okej, efter reportaget i Gasolin så har jag åter monterat ARI Pace dekaler samt

med Dekaltrims hjälp fått den äkta race dekalen tillverkad för bakskärm, jag är

helnöjd med servicen från Dekaltrim och givetvis helnöjd med min ny dekaltrimmade

Mustang.:cool:

En sak är jag säker på JAG BLIR ALDRIG KLAR, jo jag blir klar och nergrävd, men Musse då.:silent:

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! nu sitter sista dekalen på plats, kopian så nära originalet det går:cool:

post-20-144839203733_thumb.jpg

post-20-14483920376_thumb.jpg

post-20-144839203787_thumb.jpg

post-20-144839344305_thumb.jpg

post-20-144839344328_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lasse, det finns tyvärr alltid folk som ogillar vad andra gör med sina bilar.

Nu vet jag inte, men spekulerar i att mycket negativt kan komma ur avundsjuka?

Din Musse sticker ju även ut ur mängden, dvs du har gjort den så som DU vill ha den! och det är ju bara det som är viktigt i slutändan, alla har en egen bild av hur en perfekt mustang ska se ut och ingen stil är fel.

Jag tycker i alla fall att du har en av de tyngre Mussarna, som verkligen andas den riktiga raceandan från -60, -70tal.

och har den kommit med i tidning två ggr så är det nog inte bara jag som tycker så :)

ARI dekalerna vart riktigt fräna förresten! :)

Link to comment
Share on other sites

Hatten av :)

Det är en sak att restorera en bil och få den i bra skick precis när man är klar, men vad man kan se här är någon som även håller putsen under hela tiden vilket är anmärkningsvärt!

Bra jobbat och ett tips till alla, bygg bilen efter eget tycke, inte andras.

Link to comment
Share on other sites

Tack.

Det är precis det jag idag tycker, vi har alldeles för kort tid att bara

fastna i original (säger en gammal kalenderbitare), man bör faktiskt

göra något som man själv tycker ibland.

Det är tillåtet att vara kreativ och hitta egna lösningar också, en

sak som man skall ha klart för sig idag, är att originalbilar av alla

de slag finns det ganska gott om, men ursprungs originalen dom

står till nästan 100% på museum redan.;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Riktigt trevlig läsning o bilder, jag tillhör dom som inte tycker om denna modellen, (fast jag skulle ju ha en 70:a då är jag född, Min smak när det gäller mustanger ligger runt 67-68,) men det gör du o det är det som är huvud saken, o det skulle vara ganska trist på träffar m.m. om alla kom i samma årsmodell och färg. O du gör helt rätt i att göra bilen som du vill ha den, då blir den i alla fall unik, till skillnad mot original bilarna, finns inte allt för många sådana som är unika. Fler skulle va som du och göra bilen lite mera unik! Som sagt jobba på med dina ider, så blir din bil ett original till slut.:D

(((En original bil kan man köpa vart man vill, men din bil köper man inte bara så där)))

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hej.

Mörkblå ur, ljusblå i, motor alltså.

Nu är dåren igång igen, och han vet inte om det fungerar, en HPD motor som kan bli

fantastisk eller så blir det en inget roligt alls.

Jag har plockat ihop en motor av gammalt och nytt, block 351W 72, vev 72, kolvar 69,

stakar 69, toppar 69.

Nya delar ringar,lager, kam HP, kamdriv, oljepump, alla lösa delar på toppar är nya

samt portade avgas,insug.

Avgas blir Magnaflow, Headers. :cool:

Motorn är typ garagerenovering (Bonmek) honade lopp, hemslipade nya ventiler, säten,

smärjelslipad vev mm.:shifty:

Käns lite negativt pga att testen av hemmapul kommer att göras 2013 (13) är det en

tursiffra eller en otursiffra, jag får bevis på detta i vår.:confused:

post-20-14483923567_thumb.jpg

post-20-144839235808_thumb.jpg

post-20-144839235839_thumb.jpg

post-20-144839235885_thumb.jpg

post-20-144839235974_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Mörkblå ur, ljusblå i, motor alltså.

Nu är dåren igång igen, och han vet inte om det fungerar, en HPD motor som kan bli

fantastisk eller så blir det en inget roligt alls.

Jag har plockat ihop en motor av gammalt och nytt, block 351W 72, vev 72, kolvar 69,

stakar 69, toppar 69.

Nya delar ringar,lager, kam HP, kamdriv, oljepump, alla lösa delar på toppar är nya

samt portade avgas,insug.

Avgas blir Magnaflow, Headers. :cool:

Motorn är typ garagerenovering (Bonmek) honade lopp, hemslipade nya ventiler, säten,

smärjelslipad vev mm.:shifty:

Käns lite negativt pga att testen av hemmapul kommer att göras 2013 (13) är det en

tursiffra eller en otursiffra, jag får bevis på detta i vår.:confused:

Det ser jättebra ut Lars! Och kommer säkert åxå att fungera jättebra :thumbup: . När det gäller smärgelslipad vev så låter det väldigt innovativt men nått mina ögon inte skulle fixa med de hundradelstoleranser som ...... ;). 2013 är naturligtvis ett turtal å inget annat.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tack för förtroendet, det här med vev och smärgel har provats tidigare då

på B18 och 289, har faktiskt funkat, 289an går bra (tyst) fortfarande.

Och till Thomas säger jag tack för tipset med ventilkåpor,ej rullisar, de som

sitter på är bara dammskydd, jag har högre kromade som nu idag monterats,

motorn är inte uppstartad ännu.

Har beställt headers från summit, vi får se när dom kommer, sen jä-lar är

det dags för skratt eller tårar.:wtf:

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut Lars!

Vi får hoppas det blir tårar.... av glädje!;) Och det tror jag det blir. Med din erfarenhet

kan det inte bli annat. Och dom två strecken kommer dom också, var så säker.

Lycka till, det här blir roligt att följa!:D

Gott nytt år, föresten!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen.

Rapport, Motornfan nöp? för 14 dagar sedan, startade och stannade:confused:.

Förklaring kommer här, slarv eller otur, jag köpte massor av nya delar och ett antal begagnade delar,

en sådan begagnad del var ett 4V gjutjärninsug, kommer från en 351W marinmotor.

Ja-Ja det som hände var kanske en skitsak som ställe till med ett jätte jobb, motorn nöp fast och gick inte

att rubba, inte framåt inte heller bakåt.:confused:

Orsaken som framkommit efter att jag plockat isär halva motorn i bilen och lyft ur resten för att åter

igen monterat upp motorn i motorstöd var att en stor rostflaga (gravrost) från insugets crossover kanal den

som går under förgasaren släppt och fastnat i 7ans förbränningsrum.

Efter att jag skruvat bort bröstet i bilen och kollat att kammen funkade så blev jag liggande under för att

skruva loss vevöverfall för att kunna flytta kolvar i lopp, det var här som jag upptäckte att 7an satt fast.

Gravrostflagan hade pulveriserats, klämt till kolvkant och gjort att kolvring fastnat i yttre läge, jag plockade

isär allt igen tryckluftblåste alla delar, fixade kolven, oljades in igen och återmonterade motorn, ja ni vet nya

packningar mm ca: 2500.-.

Idag 15 feb 2013 så är åter motorn i motorrumet, tändningspunkten kollad tomgångsvarv upphöjt till ca:1200rpm

och oljetryck upparbetat med borrmaskin,starta, nej, inget händer det bara klickar, konstigt ny startmotor.

Det slutar med att jag plockar ner den NYA startmotorn, elavbrott inuti nya startern, laga, det är ju fredag och

klockan är 15.30, monteras tillbaka och provar igen.

Motorn startar direkt, jag har ställt tändning för högt, kammen som är hydralisk HP har ju lite annan tändpunkt,

det hörs lite dovt knack som minskade efter att tändningen flyttades till mer lämplig tändpunkt.:thumbup:

Nu vill jag nämna att motorn låter väldigt rå i tonen, förklaringen är förstås att det är mycket som är nytt

och att det tar lite tid att slita in div delar, kört motorn i ca 20 min på 1200rpm och sedan dragit ner till 900 där

har den gått i ½tim till.

Jag har inte kört någon sträcka ännu, backat ut på infart och kollat växlar C4a funkar, inkörningen är klar, ny

olja och nytt filter är monterat IGEN, vi får se hur det går i framtiden, kanske funkar det som jag tänkt eller

så åker gamlingen i igen:(.

Inkörning igen, jag har monterat Headman Header som är lindade och som ni kanske förstår så är motorn nymålad.

En sak är säker, huvudvärk, rökutvekling, kläderna luktar som man suttit i en majbrasa, tanten undrar vad

h-lvete man varit, svaret kommer från en omtöcknad men lycklig, mmmmmotorn funkar i alla fall:crazy:.

Insuget utbytt till aluminium = ingen rost mer, lite bus blir det nog i alla fall.;)

post-20-144839258714_thumb.jpg

post-20-144839258797_thumb.jpg

post-20-144839258829_thumb.jpg

post-20-144839258891_thumb.jpg

post-20-144839258936_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hel-ete säger jag, motorn låter jäkligt rapp, har inte provat fullt ut ännu, men nu uppstår ett

nötande oljud från bröstavdelningen på motorn.

Ljudet liknar fläktremsgnissel men efter bortkoppling av rem från generator, servostyrning så

kvarstår oljud, lite metaliskt gnissel, jag har som en docktor lyssnat med lång mejsel och

örat emot.

Ljudet är väldigt påtagligt på tomgång och hörs starkt vid bensinpump, det värsta är att

alla delar är nya.

Det är en typ av nötljud som jag inte kan koppla till något annat än något som snurrar,

första tanken är att ljudet uppstår då bensinpumpens arm jobbar mot kammen.

Eller så är det så att ljudet kan komma från insticket ac svängdämpare genom bröstkåpans

tätning, alltså svändämparens hals som går innåt genom kåpan, men det är ett metaliskt

ljud som får mig att sova dåligt.

Finns det någon som kan ge mig mer förslag att kolla på innan jag river ur och lägger sommaren

2013 på hyllan.:wtf:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...