Jump to content

Oscarssons OPC 1970HT Special


Recommended Posts

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej.

Nu är troligen problemet löst, bensinpumpen låg för hårt mot kammens excenterdrivning, se nötning och

armens svagare böjning på vinkel på den som väsnades, åstadkom ett skrikande ljud.

Originalpumpen är den större pumpen med större vinkel på drivarm, högfödespumpen är den mindre som

också har mindre vinkel på drivarmens del mot excentern.:problem:

post-20-144839276336_thumb.jpg

post-20-144839276362_thumb.jpg

post-20-144839276426_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har man provat ett tag, motorn är en glad skit, tyvärr har jag fått ett doft dunkljud som jag i första start fick bort vid tändningsjustering, det har återkommit i lite dovare ton. Jag som är lättstörd i min sömn har det inte lätt på dagarna heller, det här ljudet som jag närmast kan placera runt vev, gör dagarna svåra. Känns nästan som det är dags för att byta tillbaka tillgamla mörkblå motorn, om det är någon som känner att han/hon kan ge råd, hör gärna av sig. Eller skall man helt enkelt åka tills det inte går mer, bör ju bli en starkare varning innan man kastar in handduken.

post-20-144839300429_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ett litet tips

Jag har flertalet råkat ut för att undre remskivan inte suttit helt fast, numera drar jag den alltid med loctite hard för att slippa oljud från den ljudet som uppkommer påminner om ett vevlager som är på gång. Samma med bulten som håller kamdrevet.:)

Link to comment
Share on other sites

Hej. Kollat nedre remskiva och den sitter som berget, misstänker något från vev, ljudet är näst intill obefintligt vid start och en stund efter, ökar i hörbarhet vid varmkörd motor olja 20-50. Är ett mycket dovt snällt dunkljud, inte hårt utan av mjukare karaktär, motorn går klockrent och svarar bra. Jag tror att jag får köra en tid och se vad som händer, får väll vara vaksam på ljudet. Övrigt så är även balansen i motorn underbar och som jag skrev så svarar motorn direkt även kick down är helt ok, oljetryck är mitt i kanske något under, motorvärme samma.;)

Link to comment
Share on other sites

Då låter det som en kolvbult som inte löper ordentligt då kan detta ljud uppstå eller att den är glapp. Har du otur om en kolv går trögt på lilländan av vevstaken så kommer den att förstöra cylindern. håll koll på ljudet att det inte blir värre.

Link to comment
Share on other sites

Hej John. Ljudet som jag uppfattar det är vad jag tror något från vevparti, det hörs mestadels i inre del av motorrum, någonstans i höjd med 3-4 cylinder, kan givetvis vara som Andrew skrev, kolvbult eller vev lager (troligt). Ljudet är jämt och dovt, följer med i varv, men försvinner runt 1500-2000rpm. Tyvärr så tror jag inte att det är avgasläcka, brukar ge ett klippande, knäppande ljud:think::cry:.

Link to comment
Share on other sites

Hej John. Ljudet som jag uppfattar det är vad jag tror något från vevparti, det hörs mestadels i inre del av motorrum, någonstans i höjd med 3-4 cylinder, kan givetvis vara som Andrew skrev, kolvbult eller vev lager (troligt). Ljudet är jämt och dovt, följer med i varv, men försvinner runt 1500-2000rpm. Tyvärr så tror jag inte att det är avgasläcka, brukar ge ett klippande, knäppande ljud:think::cry:.

OK. Svårt at identifera hur det låter från din beskrivning. Vad med tråget? Kan det ta i veveaxelen?

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har utrustning för att gå in igenom tändstifts hålet och kika så att det inte är en cylinder som håller på att repa upp sig har varit med om det.

Bara säg till men då får du komma ner till Nyköping.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hej.

Allt som vanligt igen, motorbytet gick smidigt, det som blev en förlängning var att nya headers fick beställas från Summit. Tanken var att de som satt monterade på motorn som var i Mustangen också skulle funka på gammla motorn, men inte då. Nya beställdes från Summit, det tog 10 dgr att få dessa? har gått något fortare tidigare.:confused: Gammlingen har fått lite penselbättring och får tuffa vidare över sommaren 2013.;)

post-20-144839312127_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej. Tack alla ni som givit mig råd och stöd i mörkret, det blev ett fantastisk skönt ljud i den lilla symaskinen 302an, nya Headman och Flowmaster 2½" , låter inte alls illa under färd heller. Några byten med munstycken i förgasare (Holley 1850) så går den snällt och svarar bra vid gaspådrag, lite slö kanske:lolno:, inte samma som 351W men det får duga:thumbup:.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej igen.

Har kört sparsamt denna sommar, Musse har mått bra och jag har mått mindre bra, ett lyft i allt elände är att Dekaltrim

ännu en gång hjälpt mig att få fram en dekal att klistra på Mussen, som alla sett och vet så har jag försökt att kopiera

en ARI Mustang från tiden då man använde ett antal som Pace Car för olika Nascar lopp.

Dekalen som nu sitter på Musse är den sista också den som gör dekaltrimningen fullständig, sätter ut ett par bilder,

nu är det definitivt slutklistrat.

post-20-144839344392_thumb.jpg

post-20-144839344524_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Har kört sparsamt denna sommar, Musse har mått bra och jag har mått mindre bra, ett lyft i allt elände är att Dekaltrim

ännu en gång hjälpt mig att få fram en dekal att klistra på Mussen, som alla sett och vet så har jag försökt att kopiera

en ARI Mustang från tiden då man använde ett antal som Pace Car för olika Nascar lopp.

Dekalen som nu sitter på Musse är den sista också den som gör dekaltrimningen fullständig, sätter ut ett par bilder,

nu är det definitivt slutklistrat.

Mycket vackert Lars!

sänt från älgjakten i norra Västerbotten från en sonyericsson vars skärm är något för liten.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Har kört sparsamt denna sommar, Musse har mått bra och jag har mått mindre bra, ett lyft i allt elände är att Dekaltrim

ännu en gång hjälpt mig att få fram en dekal att klistra på Mussen, som alla sett och vet så har jag försökt att kopiera

en ARI Mustang från tiden då man använde ett antal som Pace Car för olika Nascar lopp.

Dekalen som nu sitter på Musse är den sista också den som gör dekaltrimningen fullständig, sätter ut ett par bilder,

nu är det definitivt slutklistrat.

Jamen Lars ...NU ser det helrett ut. ;-)

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...