Jump to content

Kabel från bakaxel?


COCS

Recommended Posts

Undersökte bilen (1967) undertill lite närmare i helgen och såg att det går en 'kabel' från bakaxeln.

Är det hastighetsmätarvajern?

Har Googlat, men hittar inte svaret.

Mvh CS

Link to comment
Share on other sites

Har kollat detta nu...

Det är ingen kabel, ingen hastighetsmätarvajer, ingen luftslag, utan en hydraulslang. Kan ej se vart den går, utan att lyfta upp bilen.

Vet ej vad som fanns för alternativ på bakaxlar i slutet av 60-talet, men min bakaxel är ej original, så mkt vet jag ju...

Den ser i mitt tycke kraftig ut, kan man mäta omkretsen på utsidan för att veta vilken storlek den har?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Det är inte vajer till handbromsen, för den såg jag (på båda sidor). Denna slangen jag undrar över är ca 12 mm tjock. Den kanske är pluggad där jag inte kan se.

Jag tyckte mig dock i lampans sken se ingjutet på bakaxeln FoMoCo. Jag skall ta bilder på bakaxeln.

När man talar om 8 & 9 tums bakaxel, vad är det som avses, alltså hur kommer man till talet 8 eller 9 tum?

Link to comment
Share on other sites

Om den sitter på ovansidan på axelröret på förarsidan är det en avluftning. Under hård körning bildas ett övertyck inne i axelhuset som ventileras ut den vägen.

Link to comment
Share on other sites

Om den sitter på ovansidan på axelröret på förarsidan...

Ja, det är där den sitter, så nu vet vi det, tack :-)

Jag skulle vilja mäta min bakaxel för att veta om det är en 8 tum. Jag antar att det går att mäta. Vet ngn hur jag skall konstatera det - utan att ta isär ngt?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Det är inte vajer till handbromsen, för den såg jag (på båda sidor). Denna slangen jag undrar över är ca 12 mm tjock. Den kanske är pluggad där jag inte kan se.

Jag tyckte mig dock i lampans sken se ingjutet på bakaxeln FoMoCo. Jag skall ta bilder på bakaxeln.

När man talar om 8 & 9 tums bakaxel, vad är det som avses, alltså hur kommer man till talet 8 eller 9 tum?

Det är diametern på kronhjulet som avses.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, ja då förstår jag. Då kan jag alltså inte helt lätt konstatera vad jag har. Jag trodde man kunde se (mäta) att själva även höljet till 'axlarna' ut till hjulen var kraftigare, men dom har tydligen samma diameter då på både 8 & 9 tum?

Link to comment
Share on other sites

Om du kan få på en hylsa på den lägre bulten på carriern har du en 8 tum men om du måste använda en

ringnyckel därför att gjutningen hänger över bulten och gör det omöjligt att använda hylsa har du en 9 tum.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar!

bosewallius

Jag skall kolla detta med hylsa & ringnyckel.

fast66

Bakaxeln är utbytt. Jag tror det är en 8 tum, men skall kolla.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...