Jump to content

En Early Mustang Convertible med 6:a


Recommended Posts

Är en renoverad 1965 Mustang Convertible med rak sexa+automat problemavfall på bilmarknaden?

Har avvaktat en fin cab som varit till salu onormalt länge, men 6:an verkar förgifta hela bilen. Priset är helt OK, med tanke på att det är en Sechszylinder.

Inget speciellt med bilen, utan en förhållandevis fin bil som ingen vill ha p.g.a tekniken...Kan det vara så?

Blir man kvar med en hög "toxic waste" i garaget om man någon gång tänker sälja?

Har sett bilen, den är "värd" det pris man kan köpa den för, skulle det vara en original 289+C4 skulle prislappen garanterat vara ca 100 000 högre, om man utgår från skicket.

Är inte direkt kåt på en sexa, men denna kittlar p.g.a helhetsintrycket.

Ordet är fritt.

Link to comment
Share on other sites

En sexa är kanske ovanligt och charmigt men folk vill nog ha en V8 i sin Mustang så priset hänger säkert ihop med tekniken. Vad ska du ha den till? Är det värt att göra en konvertering till V8? Det kanske går att pruta ännu mer på priset om den är svårsåld för att minska risken i framtiden? Om du skall pysa runt och njuta kanske en sexa räcker?

Jag hade gjort en konvertering till insprutad 5,0 med AOD om jag skulle köra cab, helst mörkgrå med röd inredning och lite bättre framstolar som ändå smälter in för ett otränat öga. Tillräckligt bra väghållning för att inte köra i diket och några 16 tum styled steel knock-off. Skivbromsar med servo och riktiga trepunktsbälten. Är priset så lågt hade jag räknat med att få igen det i slutändan ändå.

Nu kanske jag spårade ur...

Link to comment
Share on other sites

Jag hade behållt 6:an, en cabbe klarar sig utmärkt med en mindre motor. V8 har ju blivit totalt dominant och "alla" suktar efter att modifiera 6: or till 8: or. En original 289:a är ju inte heller något monster med moderna mått mätt så det behövs något annat om man inte ska bli frånåkt av en V70 D3..

Är bilen prisvärd i övrigt kan det vara en trevlig bekantskap men risken finns naturligtvis att du den dagen du vill sälja så står du där med en Svarte Petter.

Annars kan du väl hänga in en 3.0 från en E9, plocka på lite lagom trim och trippelwebrar. Sedan kan du smiska 289.or hela dagarna :)

Link to comment
Share on other sites

Problemet är bara att den är lite för "fin" för en konvertering till åtta..

En early cab-kaross är så slapp, att High Performance inte kommer i fråga utan omfattande modifieringar. Jag kan leva med en sexa i detta fall, men går inte det minsta varm på amerikasexor.

Ljudnivån inne i hytten med trasan uppe kanske hålls behagligare med en sexa. Sen är den ju trög som tusan med automat.

Känner jag mej själv rätt, kan det nog hända att det lyftes in V8-teknik i framtiden. Man kunde offra en rutten HT, och ta motor och axlar därifrån.

Men att glassa omkring i en fin early är inte helt fel, trots sexa.

Uppriktigt: jag vet inte. Priset på bilen känns rätt, men sexan är avtändande.

Å andra sidan, man kan "spara" kring 100k jämfört med en V8 cab, kosingen kan användas till att dryga ut reservkassan för en kommande E9... (som också har sexa, men den är inte det MINSTA avtändande) ;)

Link to comment
Share on other sites

Syftet med bilen styr hur snabb och kurvsäker den behöver vara. En 65 cab i bra bruksskick som i det stora hela bara signalerar cruising klarar sig bra med en 6: a.

Jag justerade just förgasaren på en 67 cab med 289, ingen sprinter precis men bilen utstrålar egentligen bara lugn körning och mycket av känslan sitter i harmonin, man mår bra när man åker helt enkelt. 67: an ska snart åka till Gotland med sin husse och matte på en lugn semestertur, runt 70 mil kommer det att bli och då är harmonin ack så trevlig.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nu är det jag som tycker, köp en Mustang med 6a. klart prisvärt. Jag tycker

också att det är väldigt konstigt att inte fler vågar köpa Mustanger med 6a,

om man åkt i en Mustang med raka 6an så blir man förvånad över hur snällt

och smidigt den går:o.

En bättre cruising motor finns inte, dessutom är den stark, man får faktiskt

tänka efter och lyfta på läppen för att bli övertygad om att det bara är en

6a?:cool:

Man får också göra lite mekanisk undersökning för att förstå att en Mustang

med 6a är prisvärd, okej framvagn mm är lite klenare och även effekten, men

om man gjämnför 170-200 Cui med de 260-289 i en V8a så är det inte så

förskräckligt stor skillnad:cool:.

Till alla er som tänker er att köpa en Mustang och som inte kanske tycker sig

ha råd med 8a, köp en med 6a och kom igång med Mustang åka.

Det är den bästa inkörsporten till hobbyn, lagom djupt tag i plånboken och

dessutom är njutningen stor:thumbup:, värt vart enda öre.:D

Link to comment
Share on other sites

Heja Per, du är inne på mitt spår, men du vet ju hur en petrolhead tänker...

Jag kan bra se mej pysa omkring i en sexa om bilen är fin och har "rätt" pris, vilket den kommer att ha, förr eller senare.

Link to comment
Share on other sites

Oh ja, finns invändningar. Jag tänkte hålla BMW som äkta BMW och Ford som Ford.

Men tar man den vägen, varför inte då löpa linan ut, och klämma dit en N57D30?

effekt: 127 hästar/liter, och vridet räcker till för en svettig Mussecab. En Mustang med sin bristfälligt punktsvetsade plåtkaross skullle bli direkt farlig med en N57

Men en Musse skall dricka premium bensin, inte villaolja.

Link to comment
Share on other sites

Det är så kul att få en tråd att spåra ur fullständigt. En sexa i en cab kommer funka alldeles utmärkt - se till att priset är lagom så får du väl igen pengarna om du vill sälja. Fast å andra sidan - den som har det ballaste garaget när han dör vinner, så varför sälja?

Link to comment
Share on other sites

Du har rätt. Har svårt att träffa tråden, det är bevisat sedan länge. Träffar inte en ladugårdsvägg ens med hagelbössa....

Senast vid mitt tredje inlägg i en tråd, har jag glömt vad tråden egentligen handlar om. :)

Fast å andra sidan - den som har det ballaste garaget när han dör vinner, så varför sälja?

Japp, och sen sitter man på molnkanten med en bärs i näven, och tittar ner på släkten som strider om kvarlåtenskapen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är nog inte ute efter en prestandacab.

Har redan en farkost som antagligen klockar 200 snabbare än en Musse med sexa gör 0-100 km/h.

Men men men men. :|

Varför då inte köpa en cab med sexa? Är det en bra bil så är det väl ok, kan vara skönt att glida istället för gasa

Link to comment
Share on other sites

Varför då inte köpa en cab med sexa? Är det en bra bil så är det väl ok, kan vara skönt att glida istället för gasa

Kan man väl göra, men det är skönare att glida med V8. Som tidigare skrivits, är jag inte het på amerikasexor, inte det minsta.

Bortsett från sexan, är det väldigt lite som är "fel" på detta ex.

Det är i grunden just här problemet ligger. På basen av skicket är det köp, på basen av tekniken är det låt bli för min del.

För fin för konvertering till åtta, tämligen ointressant med sexa. Väldigt hel, rak, välskött och komplett.

Väger 50/50.

Link to comment
Share on other sites

Hade jag varit i din situation och med de tveksamheter du har mot aktuell bil med sexa så skulle jag aldrig köpa den bilen. Själv skulle jag aldrig bli nöjd och ångra köpet eftersom man har inställningen och tvekar och tror att det inte blir bra. Jag tycker att man ganska omgående känner om bilen eller produkten eller vad det nu är och som man är presumtiv köpare av och provar, undersöker och tittar på, är "min" och då slår man till. Känns det fel så drar man sig ur köpet. Så enkelt tycker jag att det är...men däremot brukar jag ta en funderare på åtminstone ett dygn eller så för att få sova på saken.

OBS! Ovanstående är bara mitt tyckande och så fungerar jag.

I spekulationssyfte finns väl också en möjlighet att köpa "billigt" och sedan sälja med vinst till en köpare som är ute efter att "glida" och åka billigt. Problemet är att nå den köparen men har man inte bråttom eller kan avvara de pengarna man låst i bilen en tid så är det bara att försöka. Valet är upp till var och en. Hur dina tankar och möjligheter ser ut vet ingen annan...bara du...

Mvh Bosse N

Link to comment
Share on other sites

Pris och skick gör detta till en intressant kombination, skillnaden till en V8-bil i motsvarande skick är försiktigt uttryckt, kännbar.

Jag hör inte till dom som spekulerar i bilar, utan försöker uppskatta dem på andra grunder. En Mussecab med sexa är hur cool som helst, enligt min mening.

Jag spånar främst hur mycket mervärde en åtta ger till denna ekvation. En 200 cid sexa i gott skick är en pålitlig spis, som kan göras väldigt tystgående, vilket jag strävar efter i en cab.

Beslutet gör jag efter eget huvud, men lyssnar gärna till andras erfarenheter i detta fall.

En early cab skulle platsa bra intill Fastbacken (den har V8 ), sen kunde man välja bil efter humör :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Är bilen för fin för att konvertera till V8 så hade jag avstått från köp. Har varit där och tänkt som du men man ångrar sig för V8an ger en helt annan känsla att köra och skulle vilja säga att åttan går tystare och jämnare, och framför allt man behöver inte stå på gasen när man ska iväg.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...