Jump to content

renovera/återväcka 351an


Recommended Posts

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Undra om dessa "rotating assamblys" är balancerade å klara?

Du kan köpa "balanserade" stroker-kitt eller vad man ju väljer för kitt men jag kan inte eller aldrig rekommendera det. Spara dessa pengar och köp "obalanserat" och sen låter du någon göra det här hemma komplett åt just dig och din motor. Så vida du inte skickar över allt till Usa - din flexplatta eller svänghjul/tryckplatta, dina remskivor osv... Har ett par 408 stroker-kitt till Windsor från en av de stora budget-firmorna där allt är smitt 4340 och balanserat... men det är inga vikter som stämmer med bobviktskortet så det är kört på en grundbobvikt förmodligen.

En balansering är aldrig bättre än när kittet är helt komplett exakt som du har det i din motor - finns inga genvägar här både på gott o ont.

Jag skulle ev inte svara på en sån här fråga - men jag sprider hellre kunskapen om vikten kring balansering än jagar kunder :P

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Du kan köpa "balanserade" stroker-kitt eller vad man ju väljer för kitt men jag kan inte eller aldrig rekommendera det. Spara dessa pengar och köp "obalanserat" och sen låter du någon göra det här hemma komplett åt just dig och din motor. Så vida du inte skickar över allt till Usa - din flexplatta eller svänghjul/tryckplatta, dina remskivor osv... Har ett par 408 stroker-kitt till Windsor från en av de stora budget-firmorna där allt är smitt 4340 och balanserat... men det är inga vikter som stämmer med bobviktskortet så det är kört på en grundbobvikt förmodligen.

En balansering är aldrig bättre än när kittet är helt komplett exakt som du har det i din motor - finns inga genvägar här både på gott o ont.

Jag skulle ev inte svara på en sån här fråga - men jag sprider hellre kunskapen om vikten kring balansering än jagar kunder :P

Mvh,

Förnuftig kommentar. Bättre att balancera allt här i Sverige. Bättre att bygga här åxå. Men delarna lär komma från "over there".

Link to comment
Share on other sites

Insprutning "en väg till 2 000 talet"??

Förgasare har med åren ersatts av insprutning. Varför?

Jag har kollat lite på "plug n play" insprutnings system som enl annoneringen tar nån minut men ger multum.. Känns lite microsoftish.. men ändå... Borde inte en insprutning med bredbandslamda (10 volt?) prestera bättre än en för x antal år sedan övergiven förgasare?

Jag har kollat en del på bl a http://www.holley.com/550-402.asp . Har någon av er erfarenhet av en sådan applikation?

Vore kul att prova :rolleyes: men det känns lite som att köpa ett kids meal på mc donalds... Funkar det bra så fine, då tar jag morötter on the side... funkar det inte så vill jag inte ens prova.

Link to comment
Share on other sites

Insprutning "en väg till 2 000 talet"??

Förgasare har med åren ersatts av insprutning. Varför?

Jag har kollat lite på "plug n play" insprutnings system som enl annoneringen tar nån minut men ger multum.. Känns lite microsoftish.. men ändå... Borde inte en insprutning med bredbandslamda (10 volt?) prestera bättre än en för x antal år sedan övergiven förgasare?

Jag har kollat en del på bl a http://www.holley.com/550-402.asp . Har någon av er erfarenhet av en sådan applikation?

Vore kul att prova :rolleyes: men det känns lite som att köpa ett kids meal på mc donalds... Funkar det bra så fine, då tar jag morötter on the side... funkar det inte så vill jag inte ens prova.

Japp vill också ha!!! :) Efter sett kompisar installera så blir man grymt sugen

Det systemet du länka till är ett mycket gammalt system och egentligen bara en elektronisk förgasare.

Det enda du riktigt vinner är en stabil och bra gång på motorn.

Lite ekonomi och en aning ökad effekt är ju också en fördel.

Men har du tänkt bygga på din 351C är du nästan begränsat till ett sådant system.

Trick Flow har precis släppt ett riktigt insprutningssystem för 351C...Här en artikel där dom bygger en Clevor motor med detta

http://www.mustang50magazine.com/techarticles/m5lp_1107_408_windsor_cleveland_engine_build/index.html

Annars återigen till 351W finns ju mycket mer i detta område då det är standard.

Exempelvis detta från Accel som jag tidigare kollat på

http://www.summitracing.com/parts/ACC-77154/

Link to comment
Share on other sites

Japp vill också ha!!! :) Efter sett kompisar installera så blir man grymt sugen

Det systemet du länka till är ett mycket gammalt system och egentligen bara en elektronisk förgasare.

Det enda du riktigt vinner är en stabil och bra gång på motorn.

Lite ekonomi och en aning ökad effekt är ju också en fördel.

Per du är en stor källa av kunskap!

Jo jag är ruskigt intresserad av insprutning :rolleyes: .. Ligger som du kanske förstår nära tillhands att jag kommer att bygga på clevelandmotorn då mycket kringom somjag redan har kommer att passa o s v. Som det verkar så är många system "bult on" som passar på de flesta motorer/set uper. Då borde det ju funka på både cleveland å winsor eller?

En "förgasarliknande" insprutning verkar ju enkel att montera men en "komplicerad" insprutning med (gärna) 8 trattar å individuella tändspolar för alla 8 cylindrar (Jari...) kan ju (när den väl "sitter") vara den bästa lösningen?!

Link to comment
Share on other sites

Ja Holley EFI systemet är säkert väldigt enkelt att installera och funkar säkert jättebra!

Ett universalsystem så det funkar på alla maskiner

Inte lika effektivt och justerbart som riktiga insprut men bara vinsten i att bilen blir så mycket bättre att köra är guld värt.

Slut på struliga kallstarter, ojämn tomgång och dåliga avgasvärden.

KISS som jänkarna säger (Keep It Simple Stupid) gör ju att dessa system är lättare att ta tills sig på grund av sin enklare uppbyggnad.

Så vad är bäst egentligen kan man ju fråga sig???

Holley EFI garanterat minst krångel så "Go for it"

Link to comment
Share on other sites

Snabbpost - titta upp FAST EZ-Efi också, jag kommer nog köpa detta i vinter. Ett självmappande multiport-sprut (8 spridare). Kolla youtube, jag har bara läst bra ang. detta och jag har lagt många timmar på att leta :)

Precis det systemet en kompis till mig installerat i sin cheva.

Han är extremt nöjd med det!

Link to comment
Share on other sites

Hansen har tydligen ett bra avtal med Ford racing. Hittade en "crate engine" som ser trevlig ut http://www.fordracingparts.com/parts/part_details.asp?PartKeyField=11831 Byggd i USA, frågan är om det är bra eller dåligt...

Klart det Ford Racing gör är bra!

Du får ju 2år garanti dessutom som man kan hoppas gäller

Bara bästa bitarna i dessa!!!

SCAT vevaxel bland det bästa

SCAT vevstakar

Blocket i sig som Ford släppte för ett antal år sedan är gediget! Mycket kött som håller ihop det hela så här kan du trimma så mycket du orkar

post-2532-144839206338_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Klart det Ford Racing gör är bra!

Du får ju 2år garanti dessutom som man kan hoppas gäller

Bara bästa bitarna i dessa!!!

SCAT vevaxel bland det bästa

SCAT vevstakar

Blocket i sig som Ford släppte för ett antal år sedan är gediget! Mycket kött som håller ihop det hela så här kan du trimma så mycket du orkar

[ATTACH=CONFIG]20878[/ATTACH]

Får tydligen svensk garanti då Hansen är eller ska bli generalagent ;). Per, om jag ändå ska "köpa mig" lycka kanske denna vore nått http://www.fordracingparts.com/parts/part_details.asp?PartKeyField=12378 . Undrar hur mycket vikt man sparar? Aluminium motor plus att jag övergår till grönsaker kanske kan trolla bort 50-100 kg? :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Får tydligen svensk garanti då Hansen är eller ska bli generalagent ;). Per, om jag ändå ska "köpa mig" lycka kanske denna vore nått http://www.fordracingparts.com/parts/part_details.asp?PartKeyField=12378 . Undrar hur mycket vikt man sparar? Aluminium motor plus att jag övergår till grönsaker kanske kan trolla bort 50-100 kg? :rolleyes:

Hur är det med hållbarheten på en aluminiummotor kontra en rejäl gjutjärnsspis? Alternativet med 351 Boss (nytillverkat , gjutet) block med en effekt på drygt 500 hp redan vid 5 600 varv och ett rekommenderat varvttal på just 5 600 framstår ju som en väldigt hållbar motor (med tanke på varven). Då har jag kanske motor i många år? En lättare motor (aluminium) påverkar kanske väghållning m m på ett positivt sätt? Jag ska få en offert på ca pris fritt V8 shopen i Karlstad (Hansenrep) , ska bli intressant att läsa.

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Oj nu blir önskelistan bara större och större! Hornen har väll vuxit ut nu såpass att du repar skärmen! ;)

Personligen föredrar jag JÄRN! :)

Inte så känsligt som aluminium och viktbesparingen känns inte så extremt viktigt om jag själv stog i situationen att välja.

Tillägget för aluminium betalar ju nästan för en komplett skottsäker växellåda.

Finns nog mer vikt att ta bort på bilen....Fram med hålsågen!

Alternativt som du redan är inne på lätta lite runt det som sitter på magen. ;)

Tänk på att det första alternativet med BOSS blocket är ju redan mycket lättare än du nu har

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Oj nu blir önskelistan bara större och större! Hornen har väll vuxit ut nu såpass att du repar skärmen! ;)

Personligen föredrar jag JÄRN! :)

Inte så känsligt som aluminium och viktbesparingen känns inte så extremt viktigt om jag själv stog i situationen att välja.

Tillägget för aluminium betalar ju nästan för en komplett skottsäker växellåda.

Finns nog mer vikt att ta bort på bilen....Fram med hålsågen!

Alternativt som du redan är inne på lätta lite runt det som sitter på magen. ;)

Tänk på att det första alternativet med BOSS blocket är ju redan mycket lättare än du nu har

Sant Per! Det som börjar med en liten renovering har nu landat i något vildare.... :rolleyes: . Men i den sanna andan av 50 års kris (fånigt uttryck eg å.. vaddå kris? Jag köpte ju mussen så nån kris ser jag inte ..) så "man lever bara en gång" eller andra kluriga ordstäv så "go for it" ligger bra i mun :cool: . Sen är det ju så att resan e målet för när man väl är imål får man ju hitta nya mål...

Link to comment
Share on other sites

Sant Per! Det som börjar med en liten renovering har nu landat i något vildare.... :rolleyes: . Men i den sanna andan av 50 års kris (fånigt uttryck eg å.. vaddå kris? Jag köpte ju mussen så nån kris ser jag inte ..) så "man lever bara en gång" eller andra kluriga ordstäv så "go for it" ligger bra i mun :cool: . Sen är det ju så att resan e målet för när man väl är imål får man ju hitta nya mål...

Helt rätt Anders, välkommen till dårarnas paradis.:P

Tror aldrig man kommer i mål.:crazy:

Link to comment
Share on other sites

Som du säger har du ju inga plats bekymmer direkt! ;)

Kanske jag skulle satsa på 460 stroker 514 cui? http://precisionraceengines.com/crate-engines/street-engines/ford-460-stroker-turn-key-crate-engine-w-fast-ez-efi-600-hp

Sommar nu och relativt god tid på mig att fundera på olika motoralternativ, jätteskönt och kul :rolleyes:. Att låsa mig för ett "bästa" alternativ hinner jag nog i sinom tid. :crazy:

460 viktmässigt? Denna har aluminium toppar å insug så den kan väl inte väga så mycket mer än en orginalceveland med gjutjärns toppar å insug?

Link to comment
Share on other sites

Kanske jag skulle satsa på 460 stroker 514 cui? http://precisionraceengines.com/crate-engines/street-engines/ford-460-stroker-turn-key-crate-engine-w-fast-ez-efi-600-hp

Sommar nu och relativt god tid på mig att fundera på olika motoralternativ, jätteskönt och kul :rolleyes:. Att låsa mig för ett "bästa" alternativ hinner jag nog i sinom tid. :crazy:

460 viktmässigt? Denna har aluminium toppar å insug så den kan väl inte väga så mycket mer än en orginalceveland med gjutjärns toppar å insug?

Ja 460 är en spännande ide!!

Din modell har ju haft 429/460 så det är inga problem alls.

460 är en trygg och stabil pjäs som når 500hk utan att man knappt behöver byta nått alls.

Ford spara inte på köttet här.

Samtidigt är ju just "köttet" dess stora nackdel...Den väger grotekst mycket

Dubbelt mot 351 och faktiskt mer än dagens V10 Triton

Även med en massa aluminium blir det tyngre än din original 351C

Även C6 måste bytas eftersom det är en helt unik låda till 460

Annars en brutal motor! !!

Link to comment
Share on other sites

Ja 460 är en spännande ide!!

Din modell har ju haft 429/460 så det är inga problem alls.

460 är en trygg och stabil pjäs som når 500hk utan att man knappt behöver byta nått alls.

Ford spara inte på köttet här.

Samtidigt är ju just "köttet" dess stora nackdel...Den väger grotekst mycket

Dubbelt mot 351 och faktiskt mer än dagens V10 Triton

Även med en massa aluminium blir det tyngre än din original 351C

Även C6 måste bytas eftersom det är en helt unik låda till 460

Annars en brutal motor! !!

Tack Per för ett (som vanligt) genomtänkt svar!

Mina tankar går kring "73an är den största Mustangen " hittils byggd. Motorrummet rymmer en 429/460 uppsättning.

Skulle vara kul att ha en 500+ cui i en musse :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders, hoppas motorn går bra fortfarande.

Kul idé du har om big-block & stroke :)

Jag hade lätt gjort det om jag bara hade ordentligt med plats i -69 ans motor rum.

Mvh Lemmy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...