Jump to content

renovera/återväcka 351an


Recommended Posts

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Varför inte en 427 smallblock?

Några fina toppar på den så lämnar den nog effekten du är ute efter och inte väga så mycket heller!

Jo jag har tidigare varit inne på smallblocks 427stroker som ett bra alternativ. Men nu lutar det åt 460 stroker på 500 nånting kubik. Jag vill fylla det stora motorrummet :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Satsa på det största som går, har en kompis som har en strokad 460, minns inte riktigt hur stor, men STOR är den :)

Han vill kunna ligga i 100 och då plattan i mattan ska det burna :)

"Parantes" Min gick igenom bilprovningen i onsdags med rena papper :D Va en gammal raggare som besiktiga min bil där, prata om sin ElCamino hela tiden med 572...

Link to comment
Share on other sites

Satsa på det största som går, har en kompis som har en strokad 460, minns inte riktigt hur stor, men STOR är den :)

Han vill kunna ligga i 100 och då plattan i mattan ska det burna :)

"Parantes" Min gick igenom bilprovningen i onsdags med rena papper :D Va en gammal raggare som besiktiga min bil där, prat

a om sin ElCamino hela tiden med 572...

Grattis! Mer v8 fantaster till bilprovningen !

Link to comment
Share on other sites

Tror jag hakar på den här tråden. För här verkar det finnas likasinnade. Funderar på att göra något åt min 351C. Den lämnar i dagsläget ca 470 hästar och det är iofs inte dåligt men mycket vill ha mer. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Har tidigare funderat på stroker kit men då ska dom bli slöa sägs det. Men det klippet som fanns med i denna tråd motbevisar den tesen. Har som en liten böjelse för höga varv men jag är nöjd med 7000rpm. Högre behöver det inte vara.

Link to comment
Share on other sites

Tror jag hakar på den här tråden. För här verkar det finnas likasinnade. Funderar på att göra något åt min 351C. Den lämnar i dagsläget ca 470 hästar och det är iofs inte dåligt men mycket vill ha mer. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Har tidigare funderat på stroker kit men då ska dom bli slöa sägs det. Men det klippet som fanns med i denna tråd motbevisar den tesen. Har som en liten böjelse för höga varv men jag är nöjd med 7000rpm. Högre behöver det inte vara.

Hej!

Jag har funderat fram å tillbaka på om jag ska * behålla cleveland å jobba från det * bygga en stroker winsor typ 427 :) eller senast å värst(?) satsa på 460 stroker till...tja.. 557 cui :rolleyes: . Har även beställt en marti rapport (ännu ej fått) å kollat lite på Q kodade -73or. Det verkar som att mussen kan vara hyffsat ovanlig så... jag kommer att behålla clevelanden :D.

Har pratat en del med Pär på Engine Kit Racing och han kommer att hjälpa mig bygga :thumbup: . Det blir stroker, förmodligen 393, som hade lite bättre hållbarhet än 408 (nog rätt liten skillnad?) OCH jag kommer att behålla 4V open camber topparna! Dom har ett bra flöde och med "pop up" kolvar kan man nå nästan vilken komp man vill! Men för mig stannar det nog vid 9.5:1 el 10ish:1. En vettigt anpassad hydralisk rullkam med rulllyftare å rullvippor. Nån typ av EFI insprutning är trolig. XFI eller ez-efi. Effekt ur detta vet jag inte riktigt men torde lätt nå 450-500 (?) .

Har du behov av 600 hp så räcker det väl att öka kompet, andra toppar och en vassare kam (?) .

Jag kommer att posta här under resans gång :)

Link to comment
Share on other sites

Ja hela jobbet blir ju klart enklast att utgå med prylarna du redan har.

Nu när du nu planerar för insprut vilket jag tycker du gör 1000% rätt i varför inte då behålla den låga kompressionen OCH hänga på turbo!! ;)

En turboladdad 393C vore riktigt hårigt! :P

Kompressor känns kanske som en enklare väg annars.

Laddning är en riktig kick...Har man väll börjat med det så är man beroende.

Link to comment
Share on other sites

Ja hela jobbet blir ju klart enklast att utgå med prylarna du redan har.

Nu när du nu planerar för insprut vilket jag tycker du gör 1000% rätt i varför inte då behålla den låga kompressionen OCH hänga på turbo!! ;)

En turboladdad 393C vore riktigt hårigt! :P

Kompressor känns kanske som en enklare väg annars.

Laddning är en riktig kick...Har man väll börjat med det så är man beroende.

Per jag provade faktiskt att turbomata en 142 med B20 för xx antal år sen :) . Kul var men spikningar var ett problem... Med vatteninsprutning blev det bättre men sen dök min första Musse upp.... :)

Nån rörmockare är jag inte så turbo får nog vara ..men så här på fredag afton kan man ju alltid grunna på lustgas .... i motorn då...:crazy::cool:

Link to comment
Share on other sites

Tror jag hakar på den här tråden. För här verkar det finnas likasinnade. Funderar på att göra något åt min 351C. Den lämnar i dagsläget ca 470 hästar och det är iofs inte dåligt men mycket vill ha mer. Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Har tidigare funderat på stroker kit men då ska dom bli slöa sägs det. Men det klippet som fanns med i denna tråd motbevisar den tesen. Har som en liten böjelse för höga varv men jag är nöjd med 7000rpm. Högre behöver det inte vara.

470 hp är ju grymt bra! Vad åker du med för setup? Jag har "internetat " massor på cleveland å man kan verkigen få ut effekt :cool:. Man kan dock få vaccumproblem med allt för vilda setuper... å då blir bromsservon klen :confused: -

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har någon här provat Autronics insprutningsstyrning? http://www.mrm-racing.se/index.php?pageid=SM4e . Skulle vara kul att prova :) . Jag skrev en fråga om Autronic på Australiensiskt forum och fick följande svar :

..." Setting up an SM4 to run a 351 Cleveland is very simple.

The easiest solution for you is to run a twin Hall Effect distributor,

this will take care of both your crankshaft and camshaft positions.

You will obviously need to fit 8 fuel injectors to the manifold runners, unless you wanted to run a four barrell throttle body assembally with 4 injectors fitted.

These types of throttle bodies can be sourced from EFI TECHNOLOGIES,here in Australia.

There are probably many other Brand name equivelants on the market also.

However i would strongly recommend fitting the 8 injectors to the manifold and running sequential injection.

You can also purchase a four barrell throttle body without fuel injectors to take care of the engines air induction, or fit a large single blade throttle body using an adaptor.

What ever air entry device you use, it will require a throttle position sensor.

The SM4 has an internal MAP sensor, so that is taken care of.

The SM4 is supplied with both ECT and IAT sensors also.

The only extra sensor you will require is the TPS.

You could also fit a 4 tooth chopper wheel to the balancer and run a Honeywell hall effect at the crank and just use the Sync signal from the distributor.

At the end of the day it depends on what setup you wish to use.

Do you wish to run a single ignition coil or 8 individual coils or multi coil packs.

You will require at least 1 ignition module,single coil,

4 double output ignition modules for multi coil setup or

8 single output ignition modules for multi coil setup or

A CDI unit that can run a single coil or 8 coils.

The Autronic CDI 500R is my favourite CDI unit this will run 8 coils in wasted spark format.

I hope i have given enough information for you.

I tried to cover all the bases. "....

Rätt mycket plock innan man har allt meeen kul vore det :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vi väntar med spänning på vad det ska bli.:P

Det gör jag åxå Micke :rolleyes: men insprutning vill jag ha! Mailade Mass-Flo (ytterligare en "leading supplyer") och fick följande svar:

..."

Sean Trotter sean@massfloefi.com

3:16 PM (7 hours ago)

to me

http://www.massfloefi.com/mass-flo-efi-systems/ford/351-cleveland-mass-flo-efi-system.html

When you purchase your 351 Cleveland Ford EFI system from Mass-Flo EFI you get:

Four barrel single plane Edelbrock Torker intake manifold.

Our own custom 1000 CFM 4 bbl throttle body. It features all aluminum and stainless steel construction, sealed ball bearings on the throttle shafts, and progressive linkage. Comes complete with idle control motor and throttle position sensor. This is absolutely the finest 4 bbl throttle body on the market!

Jumbo fuel rails and mounts. Rails have 9/16" diameter bores providing excellent flow and dampening characteristics.

Our custom compact high flow patented mass air meter. The air meter is concealed within the air cleaner of your choice to maintain the vintage look! Systems are also available with our patented Pro-M mass air meters for draw through or blow through application.

Complete production quality wiring harness. This stand alone high quality harness allows easy installation of our EFI system into any vehicle without connecting to your existing harness. For ease of installation each harness connector is individually labeled.

Production mass air sequential electronic fuel injection computer.

Eight high quality fuel injectors, sized to your application. The injectors are sized to allow ample room for large increases in horsepower. These fuel injectors are held to much closer tolerance than typical production injectors.

All needed sensors. Most of the sensors are mounted right on the injection system for a simple install. No crank sensor to complicate the process!

High performance billet aluminum distributor complete with ignition module, rotor and cap. Our entire ignition system is contained within the distributor and ECM. Just install the distributor and plug it in to the harness. No spark boxes needed. However, after market capacitive discharge ignition systems, boost retard systems, nitrous control systems, rev limiters and shift lights can all easily be added.

High performance coil featuring faster rise time and increased spark duration for increased performance. This coil comes with heat sink and mounting bracket.

Throttle body base gasket, throttle cable bracket, assorted hardware and fittings and detailed instructions for a simple turn key installation.

All of these components are absolutely the best quality available. Unlike the competition, we will never sell you something that is "good enough" just because it costs less to produce.

Thank you,

Sean Trotter

Mass-Flo EFI, Inc.

Tel: 336.644.8668

sean@massfloefi.com

www.massfloefi.com

".....

Den som söker han letar å den som googlar drunknar i info... många "bästa" system finns det... :crazy:

Link to comment
Share on other sites

470 hp är ju grymt bra! Vad åker du med för setup? Jag har "internetat " massor på cleveland å man kan verkigen få ut effekt :cool:. Man kan dock få vaccumproblem med allt för vilda setuper... å då blir bromsservon klen :confused: -

Bra fråga:confused:

Holley 750dp, torker insug, ford svo alu toppar, rullkam-lyftare-vippor, msd 6AL, brytarlös fördelare msd, msd tändspole samt hemmasvetsade headders.

Hade seriösa problem med att få bromservot att funka. Men jag satte helt sonika dit ett bromsservo från en -81 jetta diesel. Sedan dess inga problem. Det var simpelt, jag behövde inte kapa sönder något samt att det var gratis.

Har pratat med Jari om den 418W som han hade till salu. Inget snack om att det va bra grejor men det var en sak som gjorde att det blev ointressant för min del. Mycket vrid och bra med hk men tyvärr för lite varv. Det var inte lönt att dra den längre än till 6000rpm. Jag är helt torsk på det där sista upp till 7000. Så jag tar hellre en hispigare motor med mindre vrid bara jag får höra det där sista upp till 7 men det är ju bara för att man är skadad :lol:. Hade man nå vett skulle man köpa Jaris motor och en ytterst potent motor som säkert håller tills man går i pension.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...