Jump to content

351C shortblock, jag vill ha! OCH Long time no see, en monolog.


Radioman

Recommended Posts

Förr i tiden köpte man karburatorsprit för att ta hand om den fukt som kom in i tanken, 0.5 liter till 50 liter, tror knappast att man kan få problem med E85 och kondens, som han själv säger "Now I have not seen that happen but It will" varför förutsätter han problem som han inte vet om?

Sant Sven. Det var en länk här i tråden här från Anders om en begagnad förgasare för E85 på Nitroz. Jag frågade frankt säljaren vad det var som gjorde att han inte ville ha den längre. Han hade ju bara använt den två månader.

Han hade, som jag fast mer problem, en för "liten" kam till den statiska kompression han hade från början. Kunde inte avancera tändning till rätt inställning pga för lite oktan på soppan. Han hade varit väldigt envis och noggrann och använt lambda sond för att mäta bränsle luft förhållande på avgaserna för att kunna bestycka rätt. Framförallt axmunstyckena var för små. Fanns inte ens att köpa rätt storlek så han borrade själv upp dem.

Sedan säger han att det krävdes annorlunda bestyckning i september hösten mot hög värme i juni ... ?? Jag har hittills läst att Etanol är mindre känsligt för väderlek. Även bensin kräver ju annorlunda bestyckning för olika temperaturer och tryck i luften.... Sedan är det ju en faktor att man inte alltid får samma inblandning av alkohol och bensin ens från tappstationen, som krävs på ett manuellt system som vi har på våra gammelbilar, utan datorer och knack sensorer. Alltså förgasaren måste ständigt justeras.....

Killen tröttnade och bytte tillslut kamaxel och vill nu ha en bensinfugge istället. Men han bekräftade att han kunde ställa upp tändningen så att han kunde utnyttja motorns kam/komp och då också få ut mer effekt. Där är ju jag nu.... Jag vill testa :-)

Jag tror jag skall starta en ny tråd om detta. Hoppas Anders som "är på" och någon mer kan komma med info. Detta är ju sånt som jag älskar. Att trimma :-)

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer nog, Ove, att jag är "på" när det gäller e85 :rolleyes: .

Men min ända "hands on" erfarenhet av e85 är i dynokörning så motorrackaren ska in i bilen så jag kan samla mer erfarenheter. Jag har insprutning vilket kanske kan göra ev justeringar lättare?

Jag håller med dig, trimma e kul ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...