Jump to content

2 frågor om Mustang 1968


Snorre70

Recommended Posts

Hej alla

Jag har lite som jag tror att jag behöver lite hjälp med

Fråga 1

Behöver man ha extra reflexer på en 1968?

jag tycker att det ser ut som det är reflexer i glaset original!

Fråga 2

Broms lampan lyser hela tiden? ska det vara så eller vad kan vara trasigt?

Fråga 3

Jag tycker att bilen blir varm snabbt? Det är inte så att den har gått över max än men mycket nära ligger den, och den stiger snabbt. Har tyvärr inte kört så mycket med den än, men den ligger högt efter ca 500 till 600 meter?

brukar dom vara så eller kan det vara så att det är dags att byta ut termostaten?

Fråga 4

Instrument belysningen är ju skit dålig, man kan ana att det finns lampor i om det är riktigt mörkt! ska det vara så eller är det något skumt?

Jag har plockat i sär allt o bekräftat att alla lamporna funkar ingen är ur funktion!

Tacksam för allt svar

Link to comment
Share on other sites

Hej...Lite svar nedan......

Hej alla

Jag har lite som jag tror att jag behöver lite hjälp med

Fråga 1

Behöver man ha extra reflexer på en 1968?

jag tycker att det ser ut som det är reflexer i glaset original!

Japp! Mussens reflex är inte (E) godkänd...Tittar du på en modern reflex så sitter det ett E ingjutet.

Jag kör dubbelhäftande tejp på reflex under besiktningen...Tar av den direkt efter! ;)

Om nu inte reglerna har ändrats på Bilprovningen??

Fråga 2

Broms lampan lyser hela tiden? ska det vara så eller vad kan vara trasigt?

Byt bromskontakten som sitter fast på bromspedal

Fråga 3

Jag tycker att bilen blir varm snabbt? Det är inte så att den har gått över max än men mycket nära ligger den, och den stiger snabbt. Har tyvärr inte kört så mycket med den än, men den ligger högt efter ca 500 till 600 meter?

brukar dom vara så eller kan det vara så att det är dags att byta ut termostaten?

5-600meter låter konstigt.

Mätare i Mustang är mycket grov och kan mycket väl vara fel.

För enbart test köp en billig mätare typ Biltema att ha som kontroll....Först då vet du om mussens mätare är OK

Men byta termostat bör man alltid göra och även vatten...Finns lika olika sorter så du kan pröva en som öppnar tidigare.

Då kan du samtidigt passa på spola ur systemet....Finns ju lite olika rengöringsmedel och ideer för detta.

Tacksam för allt svar

Link to comment
Share on other sites

Menar du att du måste ha extra reflex?

Jag har inga aldrig haft några extra, isf. mer tur än skicklighet kanske.:confused:

Ja i princip 100% av alla äldre jänkare krävs på det eftersom deras reflex inte följer normer i Europa

Har fått 2-a på besiktningen.

Men om den regeln gäller ännu låter jag vara osagt....Nån annan kanske kan bekräfta med en 2-a i pappret! :)

Link to comment
Share on other sites

Fråga 4.

Ja, instrumentbelysningen är överlag skitdålig. Bytte själv från 3 watts lampor, som är original, till 5 watt, men det vart inte ett skvatt bättre. Däremot går det att konvertera till LED-lampor, men då kommer inte resistorn att fungera, alltså dimmern för belysningen.

http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_0903_mustang_led_instrument_panel_install/index.html

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det krävs inga extra reflexer på Mustanger mellan 65-73 originalet i

bakljusglas är godkänt;),

Jag har inte behövt några extra reflexer, däremot monterades reflexer extra

vi första regbesikningen på alla svensksålda USA Fordar då också Mustang:shock:.

Även de som är ny importerade skall ha E-märkta reflexer bak vid regbes,

efter utförd regbesiktning går det att montera bort dessa och forsättningsvis

besikta med de inbyggda reflexerna som finns i bakljus:eh:, även om dessa

är dåliga i Sverige och helt okej i USA, man kan undra när svensken skall

förstå att han inte är bäst på allt.:lol:

Hoppa över det där med LED, sätt i 3W 12 V lampor, det går som Bosse

säger att ha 5W men då måste man dimma ner belysningen annars

smälter plasten i hålemn för lamporna.

Instrumentbelysningen är inte något som behöver vara specielt stark,

den som är original är helt ok, det är när det är mörkt man behöver

den, det är när det är mörkt den syns.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte haft reflexer vid varken reg eller kontrollbes. Dock hade jag ett par i fickan vid de första tillfällena... :cool:

Vet inte om jag också haft tur eller om regeln har ändrats...

/Björn

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det krävs inga extra reflexer på Mustanger mellan 65-73 originalet i

bakljusglas är godkänt;),

Jag har inte behövt några extra reflexer, däremot monterades reflexer extra

vi första regbesikningen på alla svensksålda USA Fordar då också Mustang:shock:.

Även de som är ny importerade skall ha E-märkta reflexer bak vid regbes,

efter utförd regbesiktning går det att montera bort dessa och forsättningsvis

besikta med de inbyggda reflexerna som finns i bakljus:eh:, även om dessa

är dåliga i Sverige och helt okej i USA, man kan undra när svensken skall

förstå att han inte är bäst på allt.:lol:

Hoppa över det där med LED, sätt i 3W 12 V lampor, det går som Bosse

säger att ha 5W men då måste man dimma ner belysningen annars

smälter plasten i hålemn för lamporna.

Instrumentbelysningen är inte något som behöver vara specielt stark,

den som är original är helt ok, det är när det är mörkt man behöver

den, det är när det är mörkt den syns.

Jag håller nog inte med dig helt där, Lars. Även i halvmörker, typ när man kör i tunnlarna i Södra Länken, vill man ju se instrumenten. På 70:an är det ju bara visare för temp och olja, inga varningslampor. Dessutom sitter intrumenten väldigt långt in och nås inte på samma sätt av ljus utifrån. Du kan få se själv, om vi träffas i mörker någon gång.:cool:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Per skicka inte räkning, men det är sant det jag skriver, jag har endast

en gång när jag blev klar med min första renovering 65HT 1987 haft

extra reflex bak, där efter har jag ALDRIG behövt extra reflex inte heller

på flyttgods Mustangen som jag inhandlat i Eskilstuna för några år

sedan.;)

Bosse.

Vi har samma typ av instrument i våra Mustanger, jag har inga problem

med instrumentbelysning i stockholms mörka tunnlar, jag har 3W lampor

monterade:).

Innerbelysningen upptar direktfunktionen i slutläget på reostaten, innan

det läget är det fult tryck på instrumentbelysningen, det är där i reostaten

står i dom flesta äldre Mustanger;).

Reostaten används sällan, som Bosse också skriver, är det mycket vanligt

att motståndsfjädern är av, därav är det också många som tror dom inte

har någon instrumentbelysning:o.

Receptet är alltså ställ reglaget strax innan innerbelysningsläget för

direkt tänd belysning så har även den som har trasig motståndsfjäder

(tråd) belysning, dock endast full instrumentbelysning.:cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...