Jump to content

Inställning av holley förgasare


Artur

Recommended Posts

Hej känner att min bil går lite fett, samt att den sotar lite och luktar mycket oförbränt. Tändningen blev inställd förra året och står på 10 grader som den bör göra, samt att den fick nya stift och tändkablar i samma veva. Den gick fett tidigare ochså.

Finns det någon guide och behöver man några verktyg ( typ avgasmätare eller vakummätare )?

Har en Holley 4 port, vet dock inte vilken modell.

Tacksam för svar

/Artur

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul att se att du vill ställa in din holley, den kan gå mycket bättre efter sjystering.

Lite snabba tips. Utan att veta hur trimad din motor är. Gissar därför att den är hygligt orginal.

Byt tillskotsventilen till en som öppnar vid mycket lågt vacum testa runt 2-4

För att förenkla koppla ur och kör bara på primärsidan om du är ovan att sjustera.

koppla in en vacum mättare. som du drar in i bilen så du kan se vacummet.

Kör runt lite normalt kolla vad vacummet är, den ska inte hålla på och gå så lågt att tillskotsventilen slår till stup i ett.

När du ser att vacummet går ner till det vacum du har på tillskotsventilen ska du känna att den börjar dra hårdare. Det här är för att den ska gå billigt och miljövänligt man ställer den så här. Du kanske inte känner den här ökningen av axet när tillsoktsventilen slår till om den redan går mycket fett.

efter att kört runt lite kolla stiften utna att stå på tomgång. för att se hur mörka elelr ljusa dom är troligen mörka efter det du berättat.

Nu går du ner ett steg i taget på huvudmunstyckena på primärsidan tills stiften blir gyllenbruna och bilen svarar piggt och inte luktar massa oförbränt. då kommer du också att känna dena lilla ökning av axet när tillskotventilen går i.

Tänk på att du måste även sjystera tomgångsskruvarna och axmunstyckena. jag skulle nog rekomendera så små som möjligt på axmusntyckena om den är hyggligt orginal.

När du sen fått allt det här att lira bra. då kopplar du in sekundärsidan och sjusterar neråt troligen tills du märker att den svarar piggt och rappt utan att tveka eller vara grinig på höga varvtal. Samt om du har möjlighet kolla hur stiften ser ut efter en körning då den går på båda sidorna. vilket kan vara lite svårt i sverige om man inte har tillgång till ett stäle där man kan köra hygglit ostört.

Hela tiden kolla vacummet, och sjustea det så att det bara går i vid hårdare axeleration och inte så fort man bara råkar duta till på gasen.

Då har du en snål, hygglit miljövänlig bil som i alla fall inte bränner en massa soppa i onödan, samt den kommer gå mycket bätte.

Det här var nu en snabb guide i det som kräver en hel del kunskap i sjustering av motorer och känsla för när den går rätt. Vilket du ofta hör och känner på gången.

Lägger även in en varning även om det inte är så stor risk men för mycket felställt betyder risker att motorn kan få förkortad livslängd.

Både om den går för fett eller för magert.

Tänk på att ibland kan man köra fast i att det verkar som den går för magert när det i själva verket är så att den går för fett. Har sett såna inställningar där man fått ställa ner ända upp till 10 steg neråt i munstycken innan rätt blandning infunit sig. Samt om du har en mycket trimad motor så kan en betydlig höjning av munstyckena bli nödvändig. Samt dom blir mycket känsligare på låga varv för lågt vacum.

Sist men inte minst kolla hela tiden stiften dom ska vara gyllenbruna.

Vill man gå ett steg längre då är bredbandslamda mycket trevligt att ha vid en sån här sjustering.

Samt hoppas du har hygglit rätt förgasare till din motor, allt för stor blir betydligt svårare att få till bra samt kanske aldrig går optimalt.

Lycka till hoppas guiden ger dig lite hjälp.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Ska försöka hitta modellnumret på min förgasare, tack för bilderna Micke.

Tack för det utförliga guiden MrV8, vet inte hur mycket min motor är trimmad förutom att jag har andra kommar, rulvippor och att den är uppborrad till 5L.

MVH

/Artur

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul att se att du vill ställa in din holley, den kan gå mycket bättre efter sjystering.

Lite snabba tips. Utan att veta hur trimad din motor är. Gissar därför att den är hygligt orginal.

Byt tillskotsventilen till en som öppnar vid mycket lågt vacum testa runt 2-4

För att förenkla koppla ur och kör bara på primärsidan om du är ovan att sjustera.

koppla in en vacum mättare. som du drar in i bilen så du kan se vacummet.

Kör runt lite normalt kolla vad vacummet är, den ska inte hålla på och gå så lågt att tillskotsventilen slår till stup i ett.

När du ser att vacummet går ner till det vacum du har på tillskotsventilen ska du känna att den börjar dra hårdare. Det här är för att den ska gå billigt och miljövänligt man ställer den så här. Du kanske inte känner den här ökningen av axet när tillsoktsventilen slår till om den redan går mycket fett.

efter att kört runt lite kolla stiften utna att stå på tomgång. för att se hur mörka elelr ljusa dom är troligen mörka efter det du berättat.

Nu går du ner ett steg i taget på huvudmunstyckena på primärsidan tills stiften blir gyllenbruna och bilen svarar piggt och inte luktar massa oförbränt. då kommer du också att känna dena lilla ökning av axet när tillskotventilen går i.

Tänk på att du måste även sjystera tomgångsskruvarna och axmunstyckena. jag skulle nog rekomendera så små som möjligt på axmusntyckena om den är hyggligt orginal.

När du sen fått allt det här att lira bra. då kopplar du in sekundärsidan och sjusterar neråt troligen tills du märker att den svarar piggt och rappt utan att tveka eller vara grinig på höga varvtal. Samt om du har möjlighet kolla hur stiften ser ut efter en körning då den går på båda sidorna. vilket kan vara lite svårt i sverige om man inte har tillgång till ett stäle där man kan köra hygglit ostört.

Hela tiden kolla vacummet, och sjustea det så att det bara går i vid hårdare axeleration och inte så fort man bara råkar duta till på gasen.

Då har du en snål, hygglit miljövänlig bil som i alla fall inte bränner en massa soppa i onödan, samt den kommer gå mycket bätte.

Det här var nu en snabb guide i det som kräver en hel del kunskap i sjustering av motorer och känsla för när den går rätt. Vilket du ofta hör och känner på gången.

Lägger även in en varning även om det inte är så stor risk men för mycket felställt betyder risker att motorn kan få förkortad livslängd.

Både om den går för fett eller för magert.

Tänk på att ibland kan man köra fast i att det verkar som den går för magert när det i själva verket är så att den går för fett. Har sett såna inställningar där man fått ställa ner ända upp till 10 steg neråt i munstycken innan rätt blandning infunit sig. Samt om du har en mycket trimad motor så kan en betydlig höjning av munstyckena bli nödvändig. Samt dom blir mycket känsligare på låga varv för lågt vacum.

Sist men inte minst kolla hela tiden stiften dom ska vara gyllenbruna.

Vill man gå ett steg längre då är bredbandslamda mycket trevligt att ha vid en sån här sjustering.

Samt hoppas du har hygglit rätt förgasare till din motor, allt för stor blir betydligt svårare att få till bra samt kanske aldrig går optimalt.

Lycka till hoppas guiden ger dig lite hjälp.

Mvh

MrV8

Tack gode gud att det finns sådana som du på forumet mrV8! imponerande kunskap å framförallt imponerande att dela med dig av din digra kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kul att se att du vill ställa in din holley, den kan gå mycket bättre efter sjystering.

Lite snabba tips. Utan att veta hur trimad din motor är. Gissar därför att den är hygligt orginal.

Byt tillskotsventilen till en som öppnar vid mycket lågt vacum testa runt 2-4

För att förenkla koppla ur och kör bara på primärsidan om du är ovan att sjustera.

koppla in en vacum mättare. som du drar in i bilen så du kan se vacummet.

Kör runt lite normalt kolla vad vacummet är, den ska inte hålla på och gå så lågt att tillskotsventilen slår till stup i ett.

När du ser att vacummet går ner till det vacum du har på tillskotsventilen ska du känna att den börjar dra hårdare. Det här är för att den ska gå billigt och miljövänligt man ställer den så här. Du kanske inte känner den här ökningen av axet när tillsoktsventilen slår till om den redan går mycket fett.

efter att kört runt lite kolla stiften utna att stå på tomgång. för att se hur mörka elelr ljusa dom är troligen mörka efter det du berättat.

Nu går du ner ett steg i taget på huvudmunstyckena på primärsidan tills stiften blir gyllenbruna och bilen svarar piggt och inte luktar massa oförbränt. då kommer du också att känna dena lilla ökning av axet när tillskotventilen går i.

Tänk på att du måste även sjystera tomgångsskruvarna och axmunstyckena. jag skulle nog rekomendera så små som möjligt på axmusntyckena om den är hyggligt orginal.

När du sen fått allt det här att lira bra. då kopplar du in sekundärsidan och sjusterar neråt troligen tills du märker att den svarar piggt och rappt utan att tveka eller vara grinig på höga varvtal. Samt om du har möjlighet kolla hur stiften ser ut efter en körning då den går på båda sidorna. vilket kan vara lite svårt i sverige om man inte har tillgång till ett stäle där man kan köra hygglit ostört.

Hela tiden kolla vacummet, och sjustea det så att det bara går i vid hårdare axeleration och inte så fort man bara råkar duta till på gasen.

Då har du en snål, hygglit miljövänlig bil som i alla fall inte bränner en massa soppa i onödan, samt den kommer gå mycket bätte.

Det här var nu en snabb guide i det som kräver en hel del kunskap i sjustering av motorer och känsla för när den går rätt. Vilket du ofta hör och känner på gången.

Lägger även in en varning även om det inte är så stor risk men för mycket felställt betyder risker att motorn kan få förkortad livslängd.

Både om den går för fett eller för magert.

Tänk på att ibland kan man köra fast i att det verkar som den går för magert när det i själva verket är så att den går för fett. Har sett såna inställningar där man fått ställa ner ända upp till 10 steg neråt i munstycken innan rätt blandning infunit sig. Samt om du har en mycket trimad motor så kan en betydlig höjning av munstyckena bli nödvändig. Samt dom blir mycket känsligare på låga varv för lågt vacum.

Sist men inte minst kolla hela tiden stiften dom ska vara gyllenbruna.

Vill man gå ett steg längre då är bredbandslamda mycket trevligt att ha vid en sån här sjustering.

Samt hoppas du har hygglit rätt förgasare till din motor, allt för stor blir betydligt svårare att få till bra samt kanske aldrig går optimalt.

Lycka till hoppas guiden ger dig lite hjälp.

Mvh

MrV8

'

:clap:

Link to comment
Share on other sites

Vilken strl på huvudmunstyckena (holley 600) 289 orginal v4

Tror det är ganska svårt att svara på, blir ju bara en gissning vad den borde gå på. Däremot går det ju att kolla vad din fugge kom med för bestyckning original.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Kul att ni gillade guiden.

Vi andas ju samma luft så kul om man kan göra en liten insats för miljön som även resulterar i att bilen,kommer gå mycket bättre.

Hör allt för många bilar på träffarna som är helt fel inställda och badar i bensin. En del vill till och med ha det fel inställt då dom gillar bluddret.

För länge sen var jag också inne på iden med listor på vilka munstycken som passa till vilka storlek och bestyckning av motor. Då det vissa sig att det finns ju hur många kombinationer som helst på toppar kammar insug m.m. La jag ner den iden.

Men 600 är ju en lagom förgasare för dom flesta small blockare större behövs sällan sen kan man ju diskutera om man kanske kan få ännu finare gång med en 500 men lagom med 600 går att få riktigt bra fart med en sån om man har rätt motor under den.

Rekommenderar vakuum förgasare. Även en spredd Bore är fina på att gå väldigt rent och fint.

På vakuum förgasaren kan du även justera hur andra steget ska öppnas, men det brukar vara bra som det är inställt original.

Du ska dock känna en markant skillnad när den öppnar andra portarna. Brukar även höras hur det kan vina till i den vid öppning eller stängning av andra portarna.

Tillbaka till hur vet man när det är rätt munstycken. Titta på stiften. Prova ett steg ner eller upp provkör igen. Märker du bättring då var det åt rätt håll testa ett till upp eller ner o.s.v. Om vi nu tänker att det är neråt då brukar man testa tills man märker att den börjar bli svagare men får tillbaka kraften när tillskotsventilen slår till. Nu måste du kolla stiften så det inte blir så att dena magra blandning blir så mager att stiften blir vita Då går man upp i storlek igen, för att inte riskera en för mager blandning vid lagom körningen. Detta för att man vill köra på en magrare blandning vid landsvägskörning med låg belastning. Hela tiden titta på stiften att dom inte blir för vita utan lite ljusbruna eller gyllenbruna vilket man föredrar att kalla det. För vita stift leder till brända ventiler med tiden. Men det är detta att hitta rätt här som kan vara väldigt svårt att förklara helt i text.

Hoppas dock det redig ut lite av all förvirring som brukar råda här vad som är rätt eller fel. Jag säger i alla fall att regler vad som är rätt är svårt att säga beror så mycket på bestyckningen av motorn. Vissa motorer har högt vacum vissa har lågt även om högt är att föredra.

Tomgångskruvarna för blandning på Holley rekommenderar jag dra ner tills den börjar misstända när den är varm då drar du upp tills den går rent och fint igen. Då brukar det bli perfekt värde även för besiktning. Och den kan gå långa stunder i kö utan att surna igen eller blundar och hålla på. Tänk på att tändningen även på verkar vakuum och gång väldigt mycket. Ofta rekommenderas en Max förtätning på äldre bilar till 25 grader vid ca 3000 Rpm utan vakuum höjning av tändkurvan. Här kan en höjning till någonstans från det till 32 grader ge en positiv effekt höjning. Över 32 ovanligt att det är bra på en hyggligt original motor. Finns säker undantag. En vän till mig som skruvat mycket båtmotorer brukar säga "klagar dom på hög förbrukning och svag ork brukar jag höja till 28-30 grader sen tror dom att dom fått en ny motor i båten."

Sen om vi talar mer avancerade Holley finns det dom där man kan fin ställa munstyckena uppe på förgasaren vid portarna in där det på standard modeller bara är små håll i olika storlekar. Detta för att få ännu rättare blandning vid alla varvtal.

Hur som som ni märker så kommer ni behöva många munstycken vid en sån här justering rekommenderar en hel låda med hela serien.

Just det en sak till på sekundärsidan kommer ni få lite större munstycken är på primärsidan, efter justeringen är klar så är det bestyckat original och kommer även bli efter justering av förgasaren. Alltså inget fel utan det är skillnad på sekundär och primär i storlek trots lika stora portar in.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Kul att ni gillade guiden.

Vi andas ju samma luft så kul om man kan göra en liten insats för miljön som även resulterar i att bilen,kommer gå mycket bättre.

Hör allt för många bilar på träffarna som är helt fel inställda och badar i bensin. En del vill till och med ha det fel inställt då dom gillar bluddret.

För länge sen var jag också inne på iden med listor på vilka munstycken som passa till vilka storlek och bestyckning av motor. Då det vissa sig att det finns ju hur många kombinationer som helst på toppar kammar insug m.m. La jag ner den iden.

Men 600 är ju en lagom förgasare för dom flesta small blockare större behövs sällan sen kan man ju diskutera om man kanske kan få ännu finare gång med en 500 men lagom med 600 går att få riktigt bra fart med en sån om man har rätt motor under den.

Rekommenderar vakuum förgasare. Även en spredd Bore är fina på att gå väldigt rent och fint.

På vakuum förgasaren kan du även justera hur andra steget ska öppnas, men det brukar vara bra som det är inställt original.

Du ska dock känna en markant skillnad när den öppnar andra portarna. Brukar även höras hur det kan vina till i den vid öppning eller stängning av andra portarna.

Tillbaka till hur vet man när det är rätt munstycken. Titta på stiften. Prova ett steg ner eller upp provkör igen. Märker du bättring då var det åt rätt håll testa ett till upp eller ner o.s.v. Om vi nu tänker att det är neråt då brukar man testa tills man märker att den börjar bli svagare men får tillbaka kraften när tillskotsventilen slår till. Nu måste du kolla stiften så det inte blir så att dena magra blandning blir så mager att stiften blir vita Då går man upp i storlek igen, för att inte riskera en för mager blandning vid lagom körningen. Detta för att man vill köra på en magrare blandning vid landsvägskörning med låg belastning. Hela tiden titta på stiften att dom inte blir för vita utan lite ljusbruna eller gyllenbruna vilket man föredrar att kalla det. För vita stift leder till brända ventiler med tiden. Men det är detta att hitta rätt här som kan vara väldigt svårt att förklara helt i text.

Hoppas dock det redig ut lite av all förvirring som brukar råda här vad som är rätt eller fel. Jag säger i alla fall att regler vad som är rätt är svårt att säga beror så mycket på bestyckningen av motorn. Vissa motorer har högt vacum vissa har lågt även om högt är att föredra.

Tomgångskruvarna för blandning på Holley rekommenderar jag dra ner tills den börjar misstända när den är varm då drar du upp tills den går rent och fint igen. Då brukar det bli perfekt värde även för besiktning. Och den kan gå långa stunder i kö utan att surna igen eller blundar och hålla på. Tänk på att tändningen även på verkar vakuum och gång väldigt mycket. Ofta rekommenderas en Max förtätning på äldre bilar till 25 grader vid ca 3000 Rpm utan vakuum höjning av tändkurvan. Här kan en höjning till någonstans från det till 32 grader ge en positiv effekt höjning. Över 32 ovanligt att det är bra på en hyggligt original motor. Finns säker undantag. En vän till mig som skruvat mycket båtmotorer brukar säga "klagar dom på hög förbrukning och svag ork brukar jag höja till 28-30 grader sen tror dom att dom fått en ny motor i båten."

Sen om vi talar mer avancerade Holley finns det dom där man kan fin ställa munstyckena uppe på förgasaren vid portarna in där det på standard modeller bara är små håll i olika storlekar. Detta för att få ännu rättare blandning vid alla varvtal.

Hur som som ni märker så kommer ni behöva många munstycken vid en sån här justering rekommenderar en hel låda med hela serien.

Just det en sak till på sekundärsidan kommer ni få lite större munstycken är på primärsidan, efter justeringen är klar så är det bestyckat original och kommer även bli efter justering av förgasaren. Alltså inget fel utan det är skillnad på sekundär och primär i storlek trots lika stora portar in.

Med vänlig hälsning,

MrV8

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

hej!

jag lånar denna tråd.

jag planerar att köpa en innovate motorsports LM-2 lambda mätare http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16321&cat=261&page=1, eller http://www.innovatemotorsports.com/xcart/product.php?productid=16292&cat=261&page=1

funderar också på att köpa LMA-3 http://innovatemotorsports.com/products/lma3.php

vad tror/tycker ni, ska jag välja bas kittet eller det lite dyrare kittet?

Vad mer än lambda värdet bör jag mäta får att lättare justera min Holley 650 DB #4777 förgasare?

Gasspjällets läge, motorbelastningen (vakuum) och varvtalet, är det nått mer eller mindre?

jag behöver också munstycken och annat relaterat, vilka kitt finns det till Holley 4150 650 DB #4777? Och vad innerhåller dom?

Jag har hittat dessa kitt men står inte exakt vad dom innerhåller för delar… någon som vet?

36-182 - Holley Carburetor Tuning/Calibration Kits

36-184 - Holley Accelerator Pump Tuning Kits

20-12 - Holley Accelerator Pump Cams.

jag bör väll köpa två stycken 20-12 kitt eftersom det finns primär sekundär på förgasaren?

Vad är det för skillnad på Straight-type, Tube-type och Anti-pullover acc pump munstycken, och vilka bör jag köpa?

Ska sitta på en Pantera som ska köras på bana med slicks…

Är ett Holley Pro Series Secondary Linkage Kits 20-122 (finjustering när sekundären går in) “nödvändigt” eller bara onödigt?

Tackar för all hjälp...

Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej helt rätt väg att gå.

Tycker du har hittat fina kit. Man kan väll säga att alla är nödvändiga. Speciellt kit 36-182.

När man tunar in förgasaren behöver man tillgång till många munstycken. Vad jag förstår så innehåller 36-182 munstyckena 64-99 skillnaden är att man även får med en bunt packningar till förgasaren. Vilket kommer behövas då man får öppna och stänga många gånger och riskerar att någon går sönder.

Rekommenderar även att du har tillgång till lite olika power valves.

Börja på låga värden på dom typ 2,5"

Blir bara sämre gång om motorn får för fet blandning.

Kör med vakuum mätare så du vet skillnaden när den går med power valven öppen och stängd.

Lamdba mättare är ju också ett måste om man ska få helt perfekt justering.

Acc munstyckena är en djungel och tycke smak vad man vill ha brukar själv köra den model som sitter på förgasaren från början, men brukar oftast bli att jag går ner i storlek för att få rappare svar och slippa överdosering.

Samma med kam kurvan för acc pumpen brukar köra sen och försiktig kurva på den. Men allt är ju hur motorn är bestyckade. Du kommer ha stor hjälp av lamdba mätaren här.

Justerings kittet för andra steget (sekundärportarna) tycker jag är en god idé. Skulle om jag var dig justera så att du vid normal körning bara kör på primär portarna och att sekundär portarna öppnar först på lite högre varv och högre belastningar.

Rapportera vidare hur det går. Vill höra.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej helt rätt väg att gå.

Tycker du har hittat fina kit. Man kan väll säga att alla är nödvändiga. Speciellt kit 36-182.

När man tunar in förgasaren behöver man tillgång till många munstycken. Vad jag förstår så innehåller 36-182 munstyckena 64-99 skillnaden är att man även får med en bunt packningar till förgasaren. Vilket kommer behövas då man får öppna och stänga många gånger och riskerar att någon går sönder.

Rekommenderar även att du har tillgång till lite olika power valves.

Börja på låga värden på dom typ 2,5"

Blir bara sämre gång om motorn får för fet blandning.

Kör med vakuum mätare så du vet skillnaden när den går med power valven öppen och stängd.

Lamdba mättare är ju också ett måste om man ska få helt perfekt justering.

Acc munstyckena är en djungel och tycke smak vad man vill ha brukar själv köra den model som sitter på förgasaren från början, men brukar oftast bli att jag går ner i storlek för att få rappare svar och slippa överdosering.

Samma med kam kurvan för acc pumpen brukar köra sen och försiktig kurva på den. Men allt är ju hur motorn är bestyckade. Du kommer ha stor hjälp av lamdba mätaren här.

Justerings kittet för andra steget (sekundärportarna) tycker jag är en god idé. Skulle om jag var dig justera så att du vid normal körning bara kör på primär portarna och att sekundär portarna öppnar först på lite högre varv och högre belastningar.

Rapportera vidare hur det går. Vill höra.

Med vänlig hälsning,

MrV8

vet du om det finns kit med power valves?

vad är det för skillnad på High Flow och Standard Flow power valves?

vanliga munstycken har jag.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Nej har inte sett kit med power valves.

High flow ger mer bränsle. Men det är troligen inte nödvändigt om du inte ska strypa ner den rejält på normal gången.

Finns även 2 stegs power valves om man vill mecka ännu mer. (Se exempel 125-208)

Hur stor och trimad motor ska du ha förgasaren på? Ska du köra något på landsväg med den eller bara bana?

Iden med power valves är att få ner förbrukningen på landsväg och kanske gå upp i 14,7 luft/ bränsle

För att vid hård acceleration gå ner på 12,0 exempelvis i luft/ bränsle blandning. Då får man både ekonomi och någorlunda rena avgaser även på en förgasarmotor under transport sträkorna men ändå ett hårt acc vid full gas.

Se om du kan få tag i en lamdba mätare som skriver ut siffror utan att bara fladra runt utan du kan se vad den ligger på för värden vid olika gaspådrag.

För enkelhetens skull kan du börja med sekundärportarna ur kopplade sen börja med dom inkopplade när du fått till normal registret. Eller så gasar du bara så mycket att du bara kör på primärportarna först.

Kom bara ihåg att gasa ur den lite mellan testerna så den är ren körd om den ståt väldigt fel och sotat igen sig lite innan du tar värdena. Försök hålla jämn gas under acceleration så du får ett jämt lambda värde under en längre tid i accelerationen för att se att den inte går upp och ner i lamdba eller liknade.

Om du vill ha ännu mer avancerad förgasare finns det modeller där du kan byta air bleeds för ännu mer fin justering av bränsle blandningen på olika varv tal. ( se kit 36-240)

Finns många fler kit med air bleed "AED Adjustable Air Bleed kits 7932" är ett kit för att bygga om en 4150 holley till justerbara air bleed. Men kanske lite överkurs. Testa först och se vad du kan få för lamdba kurva med bara justering av det som går att justera orginal.

Rapportera vidare

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
är det ett stort steg mellan en 2,5 och en 3,5 power valves?

hämtar min Innovate motorsports LM-2 bredbandslambda mätare idag :-)

Tackar för hjälpen

Anders

Nej.

Skillnaden är att desto lägre power valve värde desto lägre vacum slår extra bränsle tillskott till vid.

Du ska känna att bilen blir starkare när extra bränslet slår till då är du runt rätt blandning. Men nu har du lambda mättare :-)

Rapportera vad du får för värden vid olika belastning och varvtal.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej

haft problem att få Innovate motorsports grejer att funka, har problem med programmeringen från datorn. böt dator och då funkade det, då kom nästa problem. när jag står still funkar det bra, men när jag kör så slår mätaren på och av hela tiden. hoppas det är dålig jord, ska kolla det idag...

satte in en vakuum mätare och fick dessa värden:

1000 rpm 12 - 13 Hg

1500 rpm 15 Hg

2000 rpm 18 Hg

2500 rpm 20 (2:an) och 15 Hg (5:an motorväg)

3000 rpm 23 Hg (2:an) och 16 Hg (5:an motorväg)

3500 rpm 21

tror tillskotsventilen ligger på hela tiden för jag kännder ingen direkt skillnad där jag tycker den borde kännas...

vad ska jag prova för storlek på tillskotsventilen?

Tackar för hjälpen!

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej igen

Hur ser stiften ut efter du legat på 5 an med 2500 rpm en stund. 5-10 min.

Vilken färg har dom?

Brukar själv köra lågt värde på tillskottet. Typ 2 till 4

Känner du inte tillskottet så kan det vara så att den går för fett redan som gör att du inte känner tillskottet. Testa med lågt nr på tillskotsventillen. Känn efter samtidigt som du tittar på vacum mättaren och se om du kan känna ökningen testa på lite olika växlar.

Rapportera vidare.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har haft ont i ryggen, Panteran är ingen lätt mekad bil speciellt förgasare och fördelaren, tagit bort och kört utan bakhuv… :D

post-6411-144839345936_thumb.jpg

MrV8 du är en trevlig kompis du, du har skapat ett monster. Jag har blivit rädd att köra Panteran… ;) Endå går den inte perfekt, spikar lite vid 2500-2800 rpm.

Kanske lite fett vid 2500 rpm på landsvägskörning, stiften var lite svarta/oljiga. vill prova lite mer innan jag provar andra munstycken.

När jag tog bort botten plattan (knäckte den) upptäckte jag att den bara satt med 4 skruvar. På 800 DP (exakt samma bottenplatta?) satt den med 6 skruvar men det finns 8 skruvhål!

Troligast hade flottören hängt sej eller nått för stiften blev kolsvarta, gick mycket bättre efter jag hade öppnat och kollat, bytte också till en ny 6.5 PW.

Satte dit en 3.5 PW men motorn gick dåligt och backtände, tillslut hittade jag felet på rotorn. bläcket där strömmen går ut till tändkablarna satt löst, niten hade lossna lite. Efter några slag med hammaren så funkade den igen. Rotorn och fördelarlocket är MSD Cap-A-Dapts.

PW hade gått sönder som tur var hade jag en 2.5 också, så nu går den mycket bättre.

Nu skulle lambda mätaren sitta fint, men den har slutat att funka. Displayen lyser bara vit, inga tecken ingenting. :mad:

Hur vet jag om jag ska byta Acc kam eller Acc munstycken? / Blir det någon skillnad om jag byter Acc kam eller Acc munstycken? Båda ger ju mer soppa…

MrV8 du frågade förut, Jag ska köra bilen på gatan och på bana med slicks. I värsta fall får jag byta PW + munstycken vid bankörning. Jag vill kunna köra till Italien eller till någon träff i södra Sverige…

Holley (sitter på nu)

Power valve 2.5

Munstycken 71/74

Acc munstycken 31/31

Acc kam 330 pink/330 pink

Torker single plane-insug

Holley 650 DP race 4777

Crane Roller kam HR-224/339-2S-12

Duration: 286 int./294 exh.

Lift: 0.586 int./0.609 exh.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har gjort lite ändringar och fick en liten test körning förra söndagen, det regnade nästan hela helgen. Ändrade tändningen, som var helt fel. Ändrade acc pump munstycket på primärsidan från 31 till 28.

Sen kopplade jag ur sekundärsidan och körde bara på primärsidan. Blev riktigt överraskad att jag kunde varva över 6000 rpm (fegade ut) på 2:an den drog riktigt fint på 3.an också men kunde inte varva mer än 4500 rpm för test vägen tog slut.

Justerade tomgångskruvarna och motorn går mycket bättre det känns som att bilen rullar lättare, som att bilen har blivit lättare… går att ha tomgången på 600 rpm och den går fint, vill inte stanna eller ändra varvet, går riktigt lugnt och jämt.

Tycker motorn låter mycket bättre, en V8 ska inte mullra den ska smattra. ;)

Håller på att läsa hur man ska läsa tändstift och det är helt annorlunda än vad jag har trott. Går fortfarande lite för fett vid 2500 rpm på landsvägen har nu bytt från 71 till 67. Ska provköra och läsa stiften, men det regnar just nu…

Jag måste också kolla termostaten för bilen kokade när jag åkte hem. 2500 rpm på femman utan motorlucka och 10 grader ute… :(

Satte tillbaka 31 acc munstycket bilen drog bättre.

Ändrat tändningen till

1000 rpm 14

1500 rpm 16

2000 rpm 30

2500 rpm 36

Holley (sitter på nu)

Power valve 2.5

Munstycken 67/74

Acc munstycken 31/31

Acc kam 330 pink hål 2 /330 pink hål 2

Tomgång/ = lågfart munstycken har mer med körningen än vad jag trodde, så 4 corner justering och ett kit med air bleed skulle inte vara dumt…

Är det svårt att bygga om min Holley så jag får 4 corner justering och air bleed?

Link to comment
Share on other sites

Härligt att höra att den går så bra :-)

Ja när dom går riktigt bra då V8 blundrar dom inte så mycket längre utan då blir det ett annat ljud :-)

Som man brukar säga nu går den inte så surt längre. En bemärkelse i två saker då ofta går många bilar man hör på träffar alldeles för fett vilket gör att dom aldrig ger full kraft. Utan lagom är bäst. Men samtidigt försvinner bluddret och ersätts av en vassare aggressivare sång.

Ja vill man ta justeringen en nivå till då är det munstyckena uppe på man ska börja justera.

Här en ingående sida om du vill fördjupa dig i Holley på allvar.

http://members.tccoa.com/392bird/tuning.htm

http://www.holley.com/types/Jets%20and%20Air%20Bleeds.asp

seje7yba.jpg

36 grader vid 2500 Rpm kan fungera men det är högt skulle om du har problem med spikning prova lite lägre.

Tackar för all info du lägger upp alltid kul att se vad som fungerar på din motor.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Anders Hellberg

Jag har helt glömt att fråga vad har du för motor i din Panthera ?

Ja som du ser den kan gå bättre än man tror med en mindre förgasare. Tänker på ditt test med att bara köra på primär portarna.

Ofta så köps det för stor förgasare till många byggen för det låter ju häftigare i specen på motorn :-)

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...