Jump to content

302 går mycket varmare på höger sida


Recommended Posts

Motorn går lite ojämnt, bluddrar o misständer typ mellan 1000 o 3000rpm.

Den blir normalvarm på höger sida, men vänster sida blir aldrig riktigt varm i avgassystemet.

Tempmätaren går heller inte upp mer än några mm på skalan. (mätaren är testad och givare bytt).

Jag har fått tips om vacuumslang som kan vara trasig eller skit i förgasaren.

Slangarna är kollade och jag hittar inget.

Förgasaren vet jag inget om, det är ju en 2 portare. Hur fungerar de? Är det en port till varje sida av motorn?

Isåfall förstår jag att det måste vara skit i den.

Går det inte att plocka bort det mesta av vacuumhärvan, då ändå det mesta är för smogsystemet? Luftpump, egr osv

och det behövs väl inte här i sverige?

Bilen gick igenom besiktningen idag med ca 0.45 på koloxiden på båda sidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bytt vacuum slangarna och ventilerna verkar fungera. Förgasaren är rengjord (inget skit i den). Det gjorde ingen skillnad.

Om jag sprutar startgas runt insuget så ändrar sig tomgången lite när jag sprutar på baksidan. Tomgången blir lite jämnare och högre.

Men jag funderade lite. Vet inte om jag har rätt, men om där är vacuumläckage borde det inte påverka ALLA cylindrarna då?

Eftersom där är kanaler i insuget som förenar de båda sidorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har nu ställt tändningen på 8grader btdc med vacuumet pluggat , det gjorde enorm skillnad på motortempen, nu går mätaren upp till strax över mitten.

MEN.. den går FORTFARANDE kallt på vänster sida. Har nu kollat ordentligt att där finns gnista, och tändföljden stämmer.

Har försökt hitta noggrannare också VAR läckaget kan vara. Motorn går upp lite i varv och går jämnare om jag sprutar startgas på baksidan av insuget. Alltså inte mellan insug o förgasare, utan mellan motor och insug.

Men tycker fortfarande att det borde påverka båda sidorna, inte bara ena.

Det låter som 2 cyllar inte är med. Kan jag ha sån otur så kolvringarna är sunkiga?

Link to comment
Share on other sites

Ja jösses.. Jag köpte nya förgasarpackningar och insugspackningar. Men det hjälpte inte.

Då sa en bekant "avgassystemet är kanske igensatt?" Näe sa jag det kan det väl inte vara...men jag var tvungen att kolla ändå.

Börjar rota runt lite och hittar en vacuumklocka som ska styra ett spjäll i "downpipen".. hmm.. fastrostat såklart. Hoppades att det skulle vara så enkelt som att spället rostat fast i stängt läge. Jodå det var det.. jippii hurraaaaa.

Skar bort spjället, det måste ju vara nåt som hör till smogsystemet. Där var i princip bara 1 mm runt kanten avgaserna kunde smita förbi.

Nu går den som ett "skott", det var som att dra ur pluggen i badkaret typ.

post-7090-144839208367_thumb.jpg

post-7090-144839208355_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja jösses.. Jag köpte nya förgasarpackningar och insugspackningar. Men det hjälpte inte.

Då sa en bekant "avgassystemet är kanske igensatt?" Näe sa jag det kan det väl inte vara...men jag var tvungen att kolla ändå.

Börjar rota runt lite och hittar en vacuumklocka som ska styra ett spjäll i "downpipen".. hmm.. fastrostat såklart. Hoppades att det skulle vara så enkelt som att spället rostat fast i stängt läge. Jodå det var det.. jippii hurraaaaa.

Skar bort spjället, det måste ju vara nåt som hör till smogsystemet. Där var i princip bara 1 mm runt kanten avgaserna kunde smita förbi.

Nu går den som ett "skott", det var som att dra ur pluggen i badkaret typ.

[ATTACH=CONFIG]21017[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]21018[/ATTACH]

Grattis! Skönt med problem som löser sig :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...