Jump to content

färg fundering "Grabber Orange"


Recommended Posts

Har en fundering på färgen Grabber Orange som fanns till -67 och -68 tror jag det var, när man kollar på bilder på internet så ser den ju faktiskt mer gul än orange ut. Är det så om man kollar på dem irl också eller är det bara datorn som gör att den ser gul ut?

Det stämmer den drar mer mot gult och fanns -69 -70. Den kanske fanns andra år också, jag vet inte. Den mer orange var Calypso Corall.

Link to comment
Share on other sites

Parnelli Jones är en amerikansk racing legend som -69 målade om sin Boss 302 -70 Mustang från svart till en enligt

honom " skolbuss gul" färg. Allt detta för att synas mer i pressen. Att han sedan vann trans-am serien med den bilen

gjorde att folk ville ha likadan färg på sina Mustanger och Ford tog upp färgen Grabber Orange som ett alternativ 1970.

Denna färg fanns endast som standard då samt återkom 2007 - 2009.

Om ni kollar på länken nedan kan ni dock se att skobuss gul & grabber orange skiljer sig åt.

http://realperformancemustangs.com/rpm-news-articles-interviews/grabber-orange-and-school-bus-yellow-side-by-side!/

PS ! Fler bilder på bilar i färgen finns på : http://www.grabberorange.net/

Mvh Lope

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
Parnelli Jones är en amerikansk racing legend som -69 målade om sin Boss 302 -70 Mustang från svart till en enligt

honom " skolbuss gul" färg. Allt detta för att synas mer i pressen. Att han sedan vann trans-am serien med den bilen

gjorde att folk ville ha likadan färg på sina Mustanger och Ford tog upp färgen Grabber Orange som ett alternativ 1970.

Denna färg fanns endast som standard då samt återkom 2007 - 2009.

Om ni kollar på länken nedan kan ni dock se att skobuss gul & grabber orange skiljer sig åt.

http://realperformancemustangs.com/rpm-news-articles-interviews/grabber-orange-and-school-bus-yellow-side-by-side!/

PS ! Fler bilder på bilar i färgen finns på : http://www.grabberorange.net/

Mvh Lope

Njeeeee!

Grabber Orange var standard redan 1969 i Shelby utförandet

Alla Grabber Blue, Yellow, Green och Orange släpptes då

okej, får ta å kika lite på calypso coralldå kanske, tror det skulle bli jäkligt snyggt om jag hittar på någon snygg orange att lacka min -72 mach 1 med!!!

Du behöver ju inte välja en Ford färg.

Varför inte från en kollega?? ;)

post-2532-144839210453_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tror nog jag är inne på rätt spår med en orange färg i alla fall men sen om det blir calypso coral eller något annat återstår att se.

Har en fundering till få se om någon kan hjälpa mig med det också, har sett på mustang sidor från USA att det finns att köpa en färdig mall för lackering av huven så man får till det snyggt med svart runt formerna på huven, vet någon om det finns att köpa här i sverige och vad det möjligt vis kan kosta?

http://www.finecars.cc/en/detail/car/110253/index.html?no_cache=1&ret=20&request%5Bfilter%5D%5Boffset%5D=0&request%5Bfilter%5D%5Browcount%5D=6

Link to comment
Share on other sites

Njeeeee!

Grabber Orange var standard redan 1969 i Shelby utförandet

Alla Grabber Blue, Yellow, Green och Orange släpptes då

Du behöver ju inte välja en Ford färg.

Varför inte från en kollega?? ;)

[ATTACH=CONFIG]21130[/ATTACH]

Ops..... kollade ju bara Mustangens färgkartor, och där finns den först 1970.

1971 ersätts den av en minst sagt udda kulör, Grabber Lime (den ser man inte var dag)

kolla länken på alla grabber färgerna: http://mustangattitude.com/mustang/grabber_mustang.shtml

sedan kan jag bara instämma med Backman cmc 1152, Grabber orange är som att ha två färger

en gulare nyans i solsken och en mer orange ton, med ett härligt djup, på kvällen.

Mvh Lope

Link to comment
Share on other sites

Det var nog inte nåt större problem att tejpa upp huven utan mall. Ta den tid på dig som behövs och titta på huven från olika vinklar och ändra tejpen tills du är nöjd. Tror att det inte är så lätt att tejpa dit en färdig gjord mall av den storleken, du har väl bara en chans. Sen är det att ladda sprutan och skrida till verket. Ingen har komenterat huven på min Mach1 annat än kanske nyansen på det svarta som blev ännu blankare efter vinterns polerande.

post-4470-14483921047_thumb.jpg

post-4470-144839210487_thumb.jpg

post-4470-144839210564_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det var nog inte nåt större problem att tejpa upp huven utan mall. Ta den tid på dig som behövs och titta på huven från olika vinklar och ändra tejpen tills du är nöjd. Tror att det inte är så lätt att tejpa dit en färdig gjord mall av den storleken, du har väl bara en chans. Sen är det att ladda sprutan och skrida till verket. Ingen har komenterat huven på min Mach1 annat än kanske nyansen på det svarta som blev ännu blankare efter vinterns polerande.

det där såg ju riktigt snyggt ut, då vågar nog jag på mig att göra det själv! Bör nog gå bra!!

Link to comment
Share on other sites

Det var nog inte nåt större problem att tejpa upp huven utan mall. Ta den tid på dig som behövs och titta på huven från olika vinklar och ändra tejpen tills du är nöjd. Tror att det inte är så lätt att tejpa dit en färdig gjord mall av den storleken, du har väl bara en chans. Sen är det att ladda sprutan och skrida till verket. Ingen har komenterat huven på min Mach1 annat än kanske nyansen på det svarta som blev ännu blankare efter vinterns polerande.

Backman din avatarbild ser bra ut! Du har ingen större bild månne? Jag börjar bli skumögd...:crazy:

Link to comment
Share on other sites

Backman Är det Grabber Orange lack på din bil? satt å kika på din projekt tråd å det var riktigt snygg färg!!

Ja det är Grabber Orange enligt det gamla akryl färgen. Jag har använt ppg färger som jag tycker är helt ok att använda. Det finns nog färgkoden på den nya vattenbaserade färgen som används på nya Mustangerna i PPG dataprogramet.

Bilen är polerad och putsad inför resan till Wheels Stockholm som påbörjas i morgon bitti. Tyvärr ser det ut att bli 40 mil i regn i morgon så dit far det putsandet men kom till Stockholm och spana in min pärla.:)

Link to comment
Share on other sites

Ja det är Grabber Orange enligt det gamla akryl färgen. Jag har använt ppg färger som jag tycker är helt ok att använda. Det finns nog färgkoden på den nya vattenbaserade färgen som används på nya Mustangerna i PPG dataprogramet.

Bilen är polerad och putsad inför resan till Wheels Stockholm som påbörjas i morgon bitti. Tyvärr ser det ut att bli 40 mil i regn i morgon så dit far det putsandet men kom till Stockholm och spana in min pärla.:)

Det skulle vart kul å åka till sthlm å kollar på bilar men tyvärr så är det ju kräftfiske premiär i helgen så jag är fullbokad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...