Jump to content

Mustang 1971 började vibrera i framvagnen vid inbromsning


Thomas Ladö

Recommended Posts

Tjena,

när jag körde 110 på motorvägen märkte jag plötsligt att framvagnen började vibrera när jag bromsade in. Det kändes som att det var i bromspedalen, men kan även varit i hjulupphängningen. Vibrationen kändes dock inte när jag bromsade in när jag körde saktare och vid ett tillfälle försvann det. Det gick dock bra att bromsa och det bör nämnas att jag har trumbromsar.

Jag har jämna och fina bromsvärden, men dåliga bussningar som ska bytas i höst. Det finns gott om bromsvätska och bromsslangarna är bytta och luftade för fyra år sedan. Bilen drar inte åt något håll när man bromsar, utan snarare "stabiliserar upp bilen" eftersom den gärna drar aningen till vänster om vägen lutar lite.

Har ni några ideér? Jag har ägt bilen i sex år och haft blankt papper på besiktningen de senaste fyra åren.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Har inte råkat ut för det själv, men har bytt på någon bil förut med ovala trummor bak. Men om du har en bil med skivbromsar å det börjar skaka så där så är det ju garanterat vinda skivor så jag drog en koppling att det bör bli likadant om trummorna inte är helt runda. Det går ju ganska enkelt att prova om du hissar upp framvagnen och snurrar på däcken så märker du om det nyper på nått visst ställe.

Men det är ju inte helt omöjligt att det är däcken som orsakar problemet för gammal och slitna däck kan ju bli och uppföra sig lite konstigt ibland.

Så du får väll byta däck och hoppas på att det löser sig!

Link to comment
Share on other sites

Nya El Dorado Vision GTS däck som är balanserade och ger fantastisk körglädje, men de kraftiga vibrationerna kvarstår. Jag får gå vidare med frambromsarna eftersom det börjar luta åt att något är galet där. Kanske dags att uppdatera till skivbromsar eftersom det finns en hel del hästar under huven :)

Kan för övrigt rekommendera Jörgens däck & fälg i Lund. Kändes som ett old-school-ställe där de vet vad de gör.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Nämen, en trasig hjulcylinder som förmodligen orsakade allt - dessutom fanns det vatten i den.

Efter svarvade trummor, slitdelar bytta i bromsarna samt nya framdäck kändes det ganska trevligt att testköra vid midnatt igår efter två kvällspass i garaget.

Med facit i hand gick det hyfsat smidigt att hitta felet, men det är ett himla slitgöra att plocka ner bromsar och fixa och trixa med fjädrar. Företaget som svarvade trummorna undrade förresten om de suttit på en lastbil :)

Thomas

post-3143-14483922221_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...