Jump to content

Problem ned C4 lådan får som en fördröjning när den växlar till trean


Recommended Posts

Bytte olja och filter på min C4 låda efter detta så hände nått konstigt med lådan när lådan är kall växlar den ok men bara efter ett par minuters körning så blir det som en fördröjning när treans växel skall gå in motorvarvet höjs en aning likadant blir det om den växlar från trean till tvåan, detta hände inte föra jag bytt olja å filter och det är rätt olja i den. Hoppas det finns nån här som kan hjälpa mej

Kellen

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har kollat och det är rätt mängd olja i lådan jag förstår inte att lådan växlar som den ska när oljan är kall men så fort man kört ca 500 meter och den ska växla upp så händer det och varför funkar det mellan 1och 2 men inte trean har även spännt banden och den slirar inte

Link to comment
Share on other sites

Rätt olja? Ska vara typ f eller f/g. Låter konstigt att det blev efter byte, är den seg på att hoppa i när du lägger in d elle r? Kanske du som jag och en kille till här på forumet fått fel oljefilter så du inte får rätt tryck?

Link to comment
Share on other sites

Nej D å R kliver in direkt även när oljan är varm och oljefiltret ser exakt ut som det som satt tidigare, har sökt på forumet och sett att en kille hade samma problem men då hade han glömt att sätta dit den fjäder som ska sitta vid läppen som sticker ut från oljefiltret men min sitter där.

Link to comment
Share on other sites

Låter exakt som samma symptomm jag haft, det var dags för lite nya lameller mm.

Att det dyker upp när du byter olja är inte ovanligt, har varit med om automater som helt lagt av vid oljebyte (inte FORD utan ett annat Amerikanskt bilmärke som bland annat bygger 2 sitsiga bilar med plastkaross ;))

Link to comment
Share on other sites

Finns många orsaker till detta.

Vanligast när 3an ger upp är som Björn ovan nämner att lamellerna inte längre har tolerans nog att koppla in.

Detta är en akileshäl på just C4 att 3an först ger upp...Just övergången från 2an till 3an är känslig och är något fel här slits lamellerna fort.

Exempelvis har man kört utan kick down inkopplad eller feljusterat band

Men man kan ju göra enkla tester först och en del har du gjort som kolla olja och justerat banden.

Gå vidare med följande

Börja med kolla att vacumslangen till modulatorn är hel och tätt inkopplad.

Händer inget byt ut vacummodulatorn. En trasig modulator kan flytta upp 3ans växlingspunkt bortåt 100km/h

Ny modulator ett billigt test

Om detta vore "Oddset" skulle jag spela på att lamellerna är utslitna.. :/

Link to comment
Share on other sites

Tror inte c4an mår riktigt bra av det, c6an pallar dock. Gör som jag och köp ett lokar kit, är en vajer från gasare till låda, jag köpte hela kittet med fäste o gasvajer, blir snyggt och funktionellt!

Link to comment
Share on other sites

Det har ingen roll om det är C4 eller C6 det är exakt lika känsligt

Mycket viktigt att ha kickdown annars får inte lådan det oljetryck som behövs vid full gas

Följden blir att lameller/band inte får extra kraft och därmed kan det slira och då bränns det rätt snart.

Link to comment
Share on other sites

Jasså, min c6a växlade aldrig ner utan vajer, man gör ju som man vill men beställde mitt kit för ~1500 från summit, känns som en billig investering jämfört med ett ev lådhaveri i framtiden?

Link to comment
Share on other sites

Hej Per

Har funderat på ett sådant kit har edelbrock gasare och insug på min 302 har du nån länk så man får rätt kit första gången.

Här har du kabeln från förgasare till C4

http://www.summitracing.com/parts/LOK-KD-20C4HT/

Här har du extra reglaget som behövs till Edelbrock Performer förgasare om det är det du har

http://www.summitracing.com/parts/EDL-1483/

Lookar kabel måste sättas fast i insuget och du behöver ett beslag för det

Antingen tillverkar du ett själv med lite plåtbitar....Eller chansa på detta

http://www.summitracing.com/parts/EDL-1490/Application/?prefilter=1

99 fall av 100 måste man modda ändå!

Link to comment
Share on other sites

Jag har kickdownwire från Lokar. Plockade bort deras lilla stag på vajern som sitter på kickdown in i lådan. Den är bara hälften så lång som orginalet vilket då innebär att lådan inte kommer att jobba med samma tryck över gasregistret. Gick endast att justera så den gav fullt utslag vid i princip fullgas. orginal som är längre ger en annan släglängd.

Link to comment
Share on other sites

Har Edelbrock-kitet på min, inga problem att montera passade rakt av. Köptes från Hansen Racing. Har stag och inte wire till kick down.

/D

Intressant! Har du något artikelnummer, eller länk till detta?

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...