Jump to content

Vinterförvaring


NackaBosse

Recommended Posts

Till nyblivna med gamla mustanger gäller följande:

Jag vet att jag är tidigt ute, men det förtar inte den goda saken.

Byt olja och oljefilter på hösten innan ni ställer in klenoden för vintern. Det är det samma för en båt. Gammal olja har restprodukter och kanske t.o.m. vatten, som fräter på godset under vintern. Ett ytterligare oljebyte till våren behövs inte, nu har ni fräsch olja att köra på hela sommaren. Tips: Fyll oljefiltret med olja innan ni skruvar på det. Då får ni oljetryck direkt när ni startar motorn. Låt den gå en stund

så att nya oljan hittar alla smörjpunkter. Pumpa upp däcken till 3 kg eller psi, det är nästan samma sak, så slipper ni "platta" däck till våren. Håll koll på däcktrycket under vintern. Har ni möjlighet så rulla bilen några gånger fram och tillbaka under vintern. Koppla ur batteriet och sätt på en underhållsladdare.

Lägg på ett kapell och låt den sova sin törnrosasömn till nästa säsong.

Att starta motorn några gånger under vintern är helt förkastligt. Det orsakar bara en massa kondensvatten, då du förmodligen inte vill låta motorn gå så länge så detta försvinner.

Ja Lasse Oscarsson, nu har jag stuckit ut hakan ordentligt, så nu får jag väl på tafsen.

Link to comment
Share on other sites

Till nyblivna med gamla mustanger gäller följande:

Jag vet att jag är tidigt ute, men det förtar inte den goda saken.

Byt olja och oljefilter på hösten innan ni ställer in klenoden för vintern. Det är det samma för en båt. Gammal olja har restprodukter och kanske t.o.m. vatten, som fräter på godset under vintern. Ett ytterligare oljebyte till våren behövs inte, nu har ni fräsch olja att köra på hela sommaren. Tips: Fyll oljefiltret med olja innan ni skruvar på det. Då får ni oljetryck direkt när ni startar motorn. Låt den gå en stund

så att nya oljan hittar alla smörjpunkter. Pumpa upp däcken till 3 kg eller psi, det är nästan samma sak, så slipper ni "platta" däck till våren. Håll koll på däcktrycket under vintern. Har ni möjlighet så rulla bilen några gånger fram och tillbaka under vintern. Koppla ur batteriet och sätt på en underhållsladdare.

Lägg på ett kapell och låt den sova sin törnrosasömn till nästa säsong.

Att starta motorn några gånger under vintern är helt förkastligt. Det orsakar bara en massa kondensvatten, då du förmodligen inte vill låta motorn gå så länge så detta försvinner.

Ja Lasse Oscarsson, nu har jag stuckit ut hakan ordentligt, så nu får jag väl på tafsen.

Kloka tankar Bosse :thumbup: . Hur ska man göra med bensinen tro? Full tank / tom tank? Bensin är väl en färskvara om än med lååångt "sista förbruknings" datum?

Link to comment
Share on other sites

Hej Bosse och ni andra vänner av Mustang;).

Det är aldrig för tidigt med goda råd Bosse, du kommer aldrig heller att få på tafsen av mig, du har vuxit till.

något stort i minna ögon, det finns massor av ta mig f-n i dig.:cool:

Det du skriver helt rätt, det beror också på hur man ser på saken, alla har ofta något sätt som

andra kanske inte har:eh:.

Själv häller jag i en typ av konservering som blandas i tanken, allternativ kan vara att fylla upp

nästan full, för att skydda mot skador i tanken.:)

Däcken har jag personligen aldrig tryckt i något extra i däck, rullar bilen då och då eftersom att jag har

svårt att låta bli att vara garaget, jag jobbar med fordon, vårt lagertryck av däck är 4kg när däck

och fälg är monterat på bil vid lagring eller förvaring, rekomendation av;) .

Jag byter endast olja, oljefiltret skall klara ungefär 1000 1500mil, två sesonger.

Jag tycker att man skall starta upp, men kör motorn i minst 5minuter gången och avsluta uppvärmning

med en lätt uppvarvning innan avstängning;).

Viktigt i vårt skrivande är att skilja på varm eller kall garage, varmgarage gör saken enklare,

kall garage kräver även att tex kylvatten mm har rätt blandning.:eh:

Samma sak med övertäckning, jag använder inte täcke, om ni gör det, glöm inte att ha fönster

nedvevat ca 1cm, stäng inte bagageluckan så att den går i låst läge, lägg luckan på lås och

tryck inte igen, koppla underhålls laddare på batteri, lyft på täcket ibland och kolla att bilen

är kvar så att ingen snickrat till en dummy och ställt under:D.

Link to comment
Share on other sites

Har min bil kallförvarad och brukar igentligen bara vrida av huvudströmbrytare (har ju naturligtvis koll på glykolen). Men jag är ingen förespråkare av överdrags kapell, stor risk att all aluminium är vitfrostig när man tar fram på våren....

Brukar lämna en glepa på huven och fönstren och det damm som blir på bilen? Ja det är ju rätt trevligt att tvätta och putsa lite när msn tar fram!

Har hittills bara behövt hälla en tuting i förgasaren (nu är dock choke fixad), vrida på nyckeln och åka. Brukar ha så lite som möjligt i tanken då bensin är en färskvara.

Link to comment
Share on other sites

Ja Lasse, det skiljer ju lite grann om man har bilen i varm- eller kallgarage. Kondensbildning är nog inte något större problem om man förvarar bilen varmt. I mitt garage sjunker tempen inte lägre än till c:a 5-6 grader plus på vintern. I år blir första vintern i eget garage. Förra vintern stod den uppe hos Göran i Bålsta.

Jaha, du byter bara filter vartannat år? Intressannt tanke. Det tar jag till mig. Även tipset med bagageluckan tar jag till mig.

Konservering i tanken? Är det något liknande detta?

http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog_drivmedelsforstarkare.pdf

Link to comment
Share on other sites

Bensin i täta kärl och med jämn temperatur kan lagerhållas i flera år. (tidigare hade vi militärförråd med mycke bensin..)

Problemet är att kärlet inte är tätt som exempelvis en biltank.

Då kan lite av det butan man har i bensinen dunsta av. Butanets egenskap är för att få tillräckligt med gasblandning så att tändstiftet kan antända soppan.

Det värsta (och enda) med gammal bensin är att motorn blir svårstartad. Effekten påverkas ej.

Kondens bildas ju vid stora temperaturskillnader, och den är ju störst på sommaren. Så tom eller full tank under vinterförvaringen spelar inte så stor roll enligt min uppfattning.

Hade en båt med vattenavskiljare vid bränslefiltret. Halv tank (ca 70 liter) och stod utomhus i drygt 2 år. Inget vatten i avskiljaren efter start denna sommar!!

(bekymmer har jag bara haft med motorcykeln där soppan i förgasaren geggade ihop och täppte till under vintern, men det är en annan fråga!)

Link to comment
Share on other sites

När det gäller diesel kan jag informera om att när vi bytte till bergvärme i vårt hus, tömde jag ut 200 liter till ett plastkärl i garaget. Det körde jag sen båten på i tre år utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Vintersäsong är meksäsong, så jag brukar varken "konservera" motorn eller täcka över bilen i dess varmgarage. Batteriet höll sig riktigt bra förra vintern med enbart frånskiljare. Då var i och för sig den längsta tid jag inte startade motorn två månader, då jag renoverade styrväxeln.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Hej.

Nej jag skruvar inte bort filtret, det är så pass lite olja som är kvar

i filtret, filtret skall inte skruvas bort vid vart annan bytet.

Skruvar man bort oljefilter är det lika med byte eftersom tätningsringen

är av engångs typ, dvs tätringen på filtret är förbrukad.;)

Kan man skippa filterbytet även om man vill byta till annat märke på oljan?

Slog i Augusti i denna i min http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/TillbBild/41-m02005.jpg

och den verkar fungera jättebra men jag tycker den ryker betydligt mer än vad den gjorde med gamla oljan.

Olja och filter som sitter där nu har inte rullat mer än 50-100 mil så filtret lär ju inte behövas bytas för den sakens skull :)

Link to comment
Share on other sites

Hoppas ni skojar om oljefilter byte !!!!!

Gör ni inte det så är det väl kanske dags att tänka på byte av "hobby" !

Ett filter kostar ca 100:- Och har man så begränsad budget så är det nog inte så lyckad hobby att syssla med !

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt John, finns rätt många partiklar i oljan som stelnar till under vinteruppehållet i filtret, vilket gör att filtret täpps delvis

igen och det gör att tryckventilen öppnar och släpper igenom orenad olja.

Som gör att slitaget ökar på motorn, och det för att spara en kostnad på 89 kr

Link to comment
Share on other sites

Handlar inte ett dugg om att filtret är dyrt i mitt fall utan bara att det känns onödigt att kassera ett filter som suttit monterat 1,5 månad.

Jag byter alltid filter tillsammans med olja varje säsong men eftersom jag funderade om det var oljan som gör att den ryker mer och vill prova en annan olja direkt igen kändes det som att man kanske kunde skippa filterbytet denna gång.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju inte skruvat med Mustang så mycket, kanske skall köpa cykel.

Klart att man kan skippa att byta filter på en bil som körs mindre än 500 mil om

året, det verkar som många tycker det skulle vara något extra special med Mustangens

drivlina.

Dagens oljor har väldigt mycket bättre egenskaper än förr 60-70tal, vad jag fått lära

så går det bra att skippa ett helt oljebytet med filter varje år, vart annat år kan man

om så önskar bara byta oljan.

Oljan klara sig och motorn också, det är farligare ämnen i drivmedlet för motorn, det är

just drivmedlet som är boven för hur motorn mår i våra GAMMLINGAR, en modern Mustang

har däremot inga större problem med olja eller drivmedel.

Oljexempel 5-40 syntet är i dag som bla går som long life och är inte någon oljetyp som

passar gammel Mustangens entusiast han/hon bryr sig så mycket i.

Long life typen byter man enligt servicebokens rekomendationer eller när det behövs i den

vanliga morderna åkbilen, efter långa körsträckor.

Här på forumet skojar vi inte heller i onödan, ett filter är iof sig inte dyrt, men det är onödigt

att byta för att det är billigt också, dessutom blir det knappt något som fastnar i det efter

300-500 mil.

Tänk lite nu: Oljan bättre, Tändstiften Bättre, oljefilter kan inte bli bättre, Tändsystem bättre,

entuasterna bättre, osv varför skall vi då kasta bort pengar på sådant som vi inte behöver i

onödan (Filter), pengar behövs i överflöd till drivmedlet Gasolin som gör att vi kan åka med

våra ögonstenar, vem vet när det är dags för ALLA att åka nytt o modernt som entusiastbil

gas etanol osv.

Link to comment
Share on other sites

Byt alltid filtert , varför blanda skitig olja med ny,

Kör just nu en GT500 07 och i år har det blivit 400mil och jag bytar filtret också vid olje bytet inför vintern ,,,,

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga och fundering till alla som tycker att man måste byta filter vid varje olje byte, typ om man som i detta fallet åkt typ 50 till 100 mil, pga att det kan vara gamla partiklar i filtret!! frågan är då hur ser ni till att all oljan försvinner ur motorn vid olje bytet finns alltid lite olja kvar här och där!

Som sagt hur säkerställer ni att oljan är ur motorn till 100%?

Link to comment
Share on other sites

Klart är att du aldrig kan få ur all olja till 100%. Ja, då skall du demontera oljetråget och tvätta ur det.

Jag går på Lasses rekommendation att byta olja varje år, men byta oljefilter vartannat år.

Link to comment
Share on other sites

Klart är att du aldrig kan få ur all olja till 100%. Ja, då skall du demontera oljetråget och tvätta ur det.

Jag går på Lasses rekommendation att byta olja varje år, men byta oljefilter vartannat år.

Håller med dig till 100%

Link to comment
Share on other sites

Guest my little pony

Finns bara ett råd....snåljåpar gör som ovanstående säger eller skriver..

Byter alltid filter när jag byter olja på mina entreprenadmskiner o bilar o hushållsmaskiner som har filter....

"my little pony"

Link to comment
Share on other sites

Finns bara ett råd....snåljåpar gör som ovanstående säger eller skriver..

Byter alltid filter när jag byter olja på mina entreprenadmskiner o bilar o hushållsmaskiner som har filter....

"my little pony"

Eller så byter man Mustang varje år.

Som sagt nya bilar lämnar man in, entusiastbilar tar man hand om själv, ungefär som med bakverk,

köp eller gör själv, vilket smakar bäst.:confused:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...