Jump to content

Vinterförvaring


NackaBosse

Recommended Posts

Nja, det är väl inte direkt snålheten som styr här, utan vad man behöver göra, eller inte behöver göra. Vissa tycker det är lite "overkill" att byta filter varje år, andra gör det för säkerhets skull. Valet är fritt.

Link to comment
Share on other sites

Nja, det är väl inte direkt snålheten som styr här, utan vad man behöver göra, eller inte behöver göra. Vissa tycker det är lite "overkill" att byta filter varje år, andra gör det för säkerhets skull. Valet är fritt.

Håller med dig där, är det pengarna som man tror att det hänger på kan jag byta ett filter o kasta 2st vid byte! Men det känns lite som att byta telefon när batteriet är ur laddat i stället för att ladda den. O tömmer man ej hella motor på olja, behöver man inte bekymra sig om det ligger någon partikel i filtret oxå?

(Men som sagt va detta gäller bara då man kanske kört 50 - 150 mil) Men själv klart ska man byta filter och olja minst 1 gång om året. själv kan jag tycka att det känns lite som att släcka eld med bensin att byta olja efter 50 mil. vist blir olja gammal, fast riktigt så snabbt går det inte. viktigaste är att det inte tar slut på oljan, då kan det bli dyrt.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som på något vis behandlar fälgarna inför vinterförvaringen? 556 , olja, vaselin, bregott eller nått annat "skyddande"? :think:

Rengöring och vaxning räcker gott om du inte ska förvara bilen där fuktigheten är som ett badhus ;)

5-56 är enligt min åsikt rätt klent som rostskydd, ett tunt lager VD40 fungerar mycket bättre.

Bregott verkar intressant, inga problem att slicka av fingrarna om man har kladdat med det :) ( ÖT: en av våra katter är väldigt förtjust i just Bregott, fara vore att hon skulle "demontera" rostskyddet på fälgarna om hon fick chansen )

Link to comment
Share on other sites

Kanske ska ge mig in det här ämnet jag oxå.... ge mina synpunkter.....

Bensinen blir inte dålig på några vintermånader.... men visst kan det bli kondens å några vatten droppar, men bör inte ge några start problem till våren.

Olje byte är ju aldrig fel, men som fler skrivit tidigare varför snåla på ett filter!!!??? då kan man ju vända på det hela, filtret ska samla skit, räcker det då att bara byta filter?? nää tror inte det, klart man byter olja och filter.

Vidare så blir inte oljan "dålig" men skitig.... Våra bilar körs ju inte så många mil, ett olje och filter byte om året är ju dock det minsta vi kan göra för våra gjutjärns spisar. Därför så tror jag att de flesta av oss åker med väldigt väl servad musse :D.

mvh Johan

Link to comment
Share on other sites

Hur många forummedlemmar krävs det för att byta ett oljefilter?

1 för att byta oljefiltret och posta att det blivit utbytt.

14 som delar liknande erfarenheter av att byta oljefilter och ger förslag på hur oljefilter skulle kunna bytas på andra sätt.

7 som varnar för farorna med att byta oljefilter.

10 som pekar på stavfel och grammatiska fel i tråden om hur man byter oljefilter.

5 som anmärker på språkpoliserna.

3 språkpoliser som hackar tillbaka på de som anmärkte på språkpoliserna.

6 som argumenterar om det heter ”olje filter” eller ”oljefilter” och ytterligare 6 som idiotförklarar de 6 första.

2 yrkesmän som arbetat i oljefiltersindustrin och menar att den korrekta benämningen är ”lubrikationsfilter”.

15 besserwissers som hävdar med bestämdhet att de också arbetat med oljefilter och att ”smörjfilter” är det korrekta uttrycket.

19 som postar att det här forumet inte behandlar byte av oljefilter och ber moderatorn flytta tråden till ett oljefiltersforum.

11 som försvarar att tråden är på detta forum därför att vi alla använder oss av oljefilter och att det därför är en relevant diskussion.

36 som debatterar vilken utbytesmetod som är bäst, var man köper de bästa oljefilterna, vilket oljefiltersmärke som är bäst och vilket som är sämst.

7 som postar länkar till siter där man kan se olika typer av oljefilter som påpekar att det finns en sökfunktion på forumet och att man kan hitta svaret om man använder den, för ämnet har varit uppe förut.

4 som postar inlägg om att länkarna inte fungerade och själva postar rätt länkar.

3 som från ovanstående länkar med relevant innehåll för de som behöver ytterligare länkar om oljefilter.

13 som citerar inlägg med hela innehållet inklusive alla föregående signaturers inlägg och skriver ”Jag håller med…”.

5 som PM:ar sina närmaste kompisar och ondgör sig över trådens utveckling.

4 som skriver ”Hade vi inte den här diskussionen uppe i en annan tråd nyss?”.

2 som länkar till den föregående diskussionen om att byta oljefilter.

13 som skriver ”Gör en Googlesökning på byte av oljefilter innan ni postar inlägg om hur man byter oljefilter!”.

1 forummedlem som efter 6 månader hittar tråden på sidan 126, postar ett inlägg och startar om alltihop igen.

Link to comment
Share on other sites

Hur många forummedlemmar krävs det för att byta ett oljefilter?

1 för att byta oljefiltret och posta att det blivit utbytt.

14 som delar liknande erfarenheter av att byta oljefilter och ger förslag på hur oljefilter skulle kunna bytas på andra sätt.

7 som varnar för farorna med att byta oljefilter.

10 som pekar på stavfel och grammatiska fel i tråden om hur man byter oljefilter.

5 som anmärker på språkpoliserna.

3 språkpoliser som hackar tillbaka på de som anmärkte på språkpoliserna.

6 som argumenterar om det heter ”olje filter” eller ”oljefilter” och ytterligare 6 som idiotförklarar de 6 första.

2 yrkesmän som arbetat i oljefiltersindustrin och menar att den korrekta benämningen är ”lubrikationsfilter”.

15 besserwissers som hävdar med bestämdhet att de också arbetat med oljefilter och att ”smörjfilter” är det korrekta uttrycket.

19 som postar att det här forumet inte behandlar byte av oljefilter och ber moderatorn flytta tråden till ett oljefiltersforum.

11 som försvarar att tråden är på detta forum därför att vi alla använder oss av oljefilter och att det därför är en relevant diskussion.

36 som debatterar vilken utbytesmetod som är bäst, var man köper de bästa oljefilterna, vilket oljefiltersmärke som är bäst och vilket som är sämst.

7 som postar länkar till siter där man kan se olika typer av oljefilter som påpekar att det finns en sökfunktion på forumet och att man kan hitta svaret om man använder den, för ämnet har varit uppe förut.

4 som postar inlägg om att länkarna inte fungerade och själva postar rätt länkar.

3 som från ovanstående länkar med relevant innehåll för de som behöver ytterligare länkar om oljefilter.

13 som citerar inlägg med hela innehållet inklusive alla föregående signaturers inlägg och skriver ”Jag håller med…”.

5 som PM:ar sina närmaste kompisar och ondgör sig över trådens utveckling.

4 som skriver ”Hade vi inte den här diskussionen uppe i en annan tråd nyss?”.

2 som länkar till den föregående diskussionen om att byta oljefilter.

13 som skriver ”Gör en Googlesökning på byte av oljefilter innan ni postar inlägg om hur man byter oljefilter!”.

1 forummedlem som efter 6 månader hittar tråden på sidan 126, postar ett inlägg och startar om alltihop igen.

Så för allt smör i småland...... Glöm inte byta oljefilter :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hur många forummedlemmar krävs det för att byta ett oljefilter?

1 för att byta oljefiltret och posta att det blivit utbytt.

...........

1 forummedlem som efter 6 månader hittar tråden på sidan 126, postar ett inlägg och startar om alltihop igen.

Ett gott skratt förlänger käften! ( eller var det livet?) Mitt i prick Per :cool:

Link to comment
Share on other sites

Rengöring och vaxning räcker gott om du inte ska förvara bilen där fuktigheten är som ett badhus ;)

5-56 är enligt min åsikt rätt klent som rostskydd, ett tunt lager VD40 fungerar mycket bättre.

Bregott verkar intressant, inga problem att slicka av fingrarna om man har kladdat med det :) ( ÖT: en av våra katter är väldigt förtjust i just Bregott, fara vore att hon skulle "demontera" rostskyddet på fälgarna om hon fick chansen )

Då satsar jag på VD40, Janne. Jag vill ju inte "smöra" för våra tre Borderterrier... :P

Link to comment
Share on other sites

Hur många forummedlemmar krävs det för att byta ett oljefilter?

Haha! Vi behöver en tekniksida att hänvisa till, det är helt klart!;)

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Med dagens oljor, halvsynteter eller helsynteter förstår jag inte varför man byter olja efter så kort tid över huvudtaget. kemin i dessa oljor är gjorda för att kapsla in vatten, sot och neutralisera syran som kan bildas vid förbränningen. Det händer ingenting i motorn om den står över vintern. Filtret bör absolut bytas om man anser att oljan behöver bytas. Det är ju till för att ta hand om de större och fastare partiklar som kan bildas, och som inte ska tillbaka in i systemet.

Om du bara kör några hundra mil med en gammaldags mineralolja behöver den inte heller bytas inför vintern. Det man vill undvika är att få in en massa bensin i oljan. Känner du att det luktar bensin om oljan (räcker med att lukta på stickan) så ska du byta oavsett vilken olja du använder eller hur långt den gått.

en gammal oljekemist

Gun

Link to comment
Share on other sites

Med dagens oljor, halvsynteter eller helsynteter förstår jag inte varför man byter olja efter så kort tid över huvudtaget. kemin i dessa oljor är gjorda för att kapsla in vatten, sot och neutralisera syran som kan bildas vid förbränningen. Det händer ingenting i motorn om den står över vintern. Filtret bör absolut bytas om man anser att oljan behöver bytas. Det är ju till för att ta hand om de större och fastare partiklar som kan bildas, och som inte ska tillbaka in i systemet.

Om du bara kör några hundra mil med en gammaldags mineralolja behöver den inte heller bytas inför vintern. Det man vill undvika är att få in en massa bensin i oljan. Känner du att det luktar bensin om oljan (räcker med att lukta på stickan) så ska du byta oavsett vilken olja du använder eller hur långt den gått.

en gammal oljekemist

Gun

Så klokt sagt! Kör man 200 mil per år, räcker det att byta vartannat år. Tycker jag också!

Så gör jag i alla fall.

(Nu är det bäst att gå i säng, så vi orkar upp och se F1 kl. 8.);)

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...