Jump to content

Bilen hoppar


Happy

Recommended Posts

Bilen hoppar vid lågt motstånd.

första växeln vid 1000-1400rpm var rycker det mycket

andra växeln vid 1000-1400rpm rycker måttligt

tredje växeln vid 1000- 1400rpm rycker mycket lite

har en 302 med gupp c kam som ska bäst från 2400-5600rpm (tror jag)

Men bilen ska ju inte rycka för det.

Tändningen är ställd

motorn har gått max 500 mil

600 edelbrock och har ställt blandningen efter beskrivning

Vid lätt beröring av gaspedalen så rycker det.

Fullt gaspådrag märks inget bara vid låga varv och jämn gas.

Tacka för svar

Mälaren runt i morgon

Link to comment
Share on other sites

Hade ett liknande symtom på min Pontiac Trans Am GTA -89.

Det berodde på att den inte gick på alla cylindrar, märktes tydligas vid lågt motstånd och låga varv.

Kolla dina tändkablar at dom inte är skadade, ev lossa stift och se om det är nyans skillnad på dem.

Har du en tempmätare (IR) så kan du mäta tempen på grenröret vid utblåset.

Link to comment
Share on other sites

Jag har brytarlöst

Tänker på om bilen inte går på alla 8 vid låga varv. men varm så är tomgången perfekt

vet när den var svårstartad så gick den på 7 sedan gasade jag på några ggr så gick bilen på 8 igen

Nu så startar den på 8 kall

Link to comment
Share on other sites

Bilen hoppar vid lågt motstånd.

första växeln vid 1000-1400rpm var rycker det mycket

andra växeln vid 1000-1400rpm rycker måttligt

tredje växeln vid 1000- 1400rpm rycker mycket lite

har en 302 med gupp c kam som ska bäst från 2400-5600rpm (tror jag)

Men bilen ska ju inte rycka för det.

Tändningen är ställd

motorn har gått max 500 mil

600 edelbrock och har ställt blandningen efter beskrivning

Vid lätt beröring av gaspedalen så rycker det.

Fullt gaspådrag märks inget bara vid låga varv och jämn gas.

Tacka för svar

Mälaren runt i morgon

Kan mycket väl rycka med den kamaxeln och de varvtal du anger.

Har du automatlåda så har du fel turbin.

Att den rycker menar du att den tvekar och kanske hostar till när du ska börja trycka på gasen

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har manuel låda.

Motorn tekar inte

När jag åker med jämn gas på de varvtalen så hoppar det. ej vid gaspådrag

åka runt 30 och 50 är skit på 1100 rpm

får annars växla ner och varva på 2000rpm då går det bra

Link to comment
Share on other sites

Hur blir det när jag byter låda till en c4?

Man kör väll på lite högre varvtal då .

Man växlar lite för tidigt med en manuel

kan ju köra i 40 på 3:an vid 1'200rpm

Det har ingen roll.

Byter du till en C4 måste du för att undvika hoppandet byta ut automatlådans turbin(kopplingen)

Normal kopplar(Stall speed) en C4 turbin en bit över 1000rpm men med den kammen måste man ha en turbin som kopplar in en bit över 2400rpm

Om nu allt är friskt i din förgasare, tändning så går det bara att lindra problemet med att testa olika tändinställningar och förgasarjustering.

Eller som du säkert märkt nu så måste du "stampa till" på gasen för att bilen ska ge sig iväg ordentligt

Jag skulle LÄTT byta kamaxel!!! Då får du körbarhet vilket verkar vara det som du är ute efter?

Byta kamaxel är ett rätt enkelt jobb men man måste vara mekaniskt lagd.

Link to comment
Share on other sites

Det har ingen roll.

Byter du till en C4 måste du för att undvika hoppandet byta ut automatlådans turbin(kopplingen)

Normal kopplar(Stall speed) en C4 turbin en bit över 1000rpm men med den kammen måste man ha en turbin som kopplar in en bit över 2400rpm

Om nu allt är friskt i din förgasare, tändning så går det bara att lindra problemet med att testa olika tändinställningar och förgasarjustering.

Eller som du säkert märkt nu så måste du "stampa till" på gasen för att bilen ska ge sig iväg ordentligt

Jag skulle LÄTT byta kamaxel!!! Då får du körbarhet vilket verkar vara det som du är ute efter?

Byta kamaxel är ett rätt enkelt jobb men man måste vara mekaniskt lagd.

Hi-performence Kamaxlar

Grupp : C

Ojämn tomgång,Högt vrid på mellan och högvarv,Manuell eller trimmad automat med high stall speed converter,

för trimmad motor med större förgasare ( Edelbrock 600), headers (flowtech headers),Bättre tändning,Bakaxelutväxling minst 3,70, street och dragrace kombination. bästa vridmoment 2200-5600rpm.

Jag tävlar inte men tycker om att trycka på ibland :)

Vilken låda rekas?

åker på en del träffar framöver då det är krypfart.

Man möter massor med bilar som har mycket kräm i spisen verkar inte rycka nått på deras bilar oavsätt hästkrafter

Link to comment
Share on other sites

Jag tävlar inte men tycker om att trycka på ibland :)

Vilken låda rekas?

åker på en del träffar framöver då det är krypfart.

Man möter massor med bilar som har mycket kräm i spisen verkar inte rycka nått på deras bilar oavsätt hästkrafter

Det beror på att dom har rätt turbin som jag nämner ovan..

Allt är en lång kedja som måste macha! Motorkonfiguration inkl kamaxel + turbin + bakaxelutväxling

Bryter du kedjan någonstans så blir det problem

Behåll manuell!

Ett jäkla jobb att byta från manuell till C4 automat.

Föresten har du dessutom 3.70:1 bakaxel som nuvarande kam kräver?

Har du inte det är det ännu värre

Återigen byt kamaxel som passar din körstil, motor, turbin och bakaxel

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Trycka dit en automat kan inte vara så jobbigt :)

Bara köpa en C4 + oljekylare, oljesticka ,pedalställ

eller är det nått som du tycker kan vara stort problem som jag kankse inte tänkt på?

Bromsservo ett måste då eller ?

mvh

Link to comment
Share on other sites

Inget är jobbigt !

Men jämfört med byta kamaxel så är det jobbigt.

Din lista blir längre än du drömmer om

C4 + oljekylare + pedalställ + oljesticka +kickdown + förgasarreglage till kickdown + transmissionskåpa + turbin + flexplatta + blockplatta + täckplåt + växellådsbalk + växellådskudde + neutralkontakt + växellåds konsol + växellådsspak + växelådsreglage + Yoke + växelådswire + startmotor

Varsågod jag har garanterat glömt något men inget ovan kan du stryka! ;)

Link to comment
Share on other sites

Om du har Pertronix brytarlös tändning, så skulle jag kollat om magnetringen på rotoraxeln ligger på samma höjd som Ignitorn.

Jag hade liknande problem som du och det var det problemet som jag skrev ovan.

Se min postade tråd om du vill ha exakt info.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Hej igen

Har funderat lite under vintern och renoverat fronten med en del nytt och rostlagning.

Räknade ut att jag har en 3.50 bakaxel.

Så nu ska jag byta manuella lådan till en femväxlad manuel.

Vad rekas där? Har sökt en del men inte hittat nått bra svar.

//

Link to comment
Share on other sites

hej tror du inte har rätt späning på tändspolen, om man sätter i brytar löst måste man ta bort resistor kabeln.

kolla späningen på tändspolen skulle tro att den är 6,5 du behöver 12 med brytarlöst.

om så är fallet ring mig på 070-5557114 skall jag guida dig. hadde samma fel själv höll på bli tokig

mvh kesa

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...