Jump to content

Recommended Posts

Jag försåg Brenspeed med de svenska avgasbestämmelserna, så det är dessa som

dom refererar till.

Tyvärr kan ingen tune i världen kompensera för avgasventilernas långa öppettider

som det tydligen är frågan om här. Surt men sant.

Får väl börja träna på att byta kammar snabbt och smidigt. Vad gör man inte för

lite extra muller och härligt ojämn tomgång...:cool:

Mvh/ Ronis

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Berätta mer ! Detta är ju helt avgörande för om jag ska beställa kammar eller inte. Misstänker

tyvärr att denna info oftast utelämnas av både firmor som säljer kammarna och bilägarna....??

mvh/ Ronis

Det är ett helvete att få igenom hotrodkammarna i alla fall. Kräver ändrad tune och massa E85 i tanken.

Det är ett helvete att få igenom hotrodkammarna i alla fall. Kräver ändrad tune och massa 85 i tanken.

Vet du vad CO ligger på med Hotrodkammar på ett ungefär utan nån E85 etc?

Mvh/Ronis

Jag försåg Brenspeed med de svenska avgasbestämmelserna, så det är dessa som

dom refererar till.

Tyvärr kan ingen tune i världen kompensera för avgasventilernas långa öppettider

som det tydligen är frågan om här. Surt men sant.

Får väl börja träna på att byta kammar snabbt och smidigt. Vad gör man inte för

lite extra muller och härligt ojämn tomgång...:cool:

Mvh/ Ronis

Vad bra att du kollade upp det.

Ja, det är ett skönt sound... Vi bor tyvärr så att man redan nu typ väcker folk när man ska iväg på meets i ottan (är det för tidigt startar jag med garageporten stängd...) och Hot Rod-kammarna känns lite för smattriga och högljudda ur den aspekten, så när jag hörde det något mindre "vassa" ljudet från Brenspeed så tändes hoppet ett tag... och släcktes. :(

Eller så får man kavla upp ärmarna och lära sig att mecka av och på, kan ju vara lite kul det med förstås!

.....Eller så får man kavla upp ärmarna och lära sig att mecka av och på, kan ju vara lite kul det med förstås!
:thumbup:

mvh/ Ronis

(redigerad)

En tune från Brenspeed som jag fått via MustangPerformance här i Sverige.

Eftersom jag har racekattar, så måste även dessa vara riktigt varma, men det brukar besiktningsgubbarna gladeligen fixa.

2 år rakt igenom nu.

Edit:

Första besikningen för 3 sommrar sedan så gick det inte, men då va det inte känt att man var tvungen att ha en fixad mapp för besiktningen. Det enda mappen gör är att sänka tändningen 10grader vid 0-2000rpm...

Vilket man mao kan göra direkt i tunern, utan en specifik mapp.

// D

Ändrade %s av %s (%s)
En tune från Brenspeed som jag fått via MustangPerformance här i Sverige.

Eftersom jag har racekattar, så måste även dessa vara riktigt varma, men det brukar besiktningsgubbarna gladeligen fixa.

2 år rakt igenom nu.

Edit:

Första besikningen för 3 sommrar sedan så gick det inte, men då va det inte känt att man var tvungen att ha en fixad mapp för besiktningen. Det enda mappen gör är att sänka tändningen 10grader vid 0-2000rpm...

Vilket man mao kan göra direkt i tunern, utan en specifik mapp.

// D

Vad kör du med för kammar Daniel ? Du har inte lust att läsa på dina senaste besiktningsprotokoll

och delge oss avgasvärdena innan Tunen och nu efter ?

mvh/ Ronis

Äntligen en positiv input!.

Hoppas du inte tror att jag djävlas. Är själv jättesugen på dessa kammar, men vill inte

hamna i samma läge med Mustangen som jag har gjort med en av mina andra bilar.

Skulle vara härligt att bara åka in och besikta utan massa förberedelser och

ombyggnationer. Om nu en Tune och ev lite E85 räcker må det vara hänt:D

Du ska möjligtvis inte till Höstrallyt i Haninge på lördag ?

mvh/ Ronis

Det här går att fixa om man har en SCT tuner, bara gå in och sänka tändningen 10grd 0-2000 rpm.

Han har Hot Rods, Detroit Rockers har ngt mildare tomgång, vet inte om det har ngn betydelse.

Problemet är att avgasventilerna är öppna dubbelt så lång tid som orginal, ialla fall med DR:s

Vad kör du med för kammar Daniel ? Du har inte lust att läsa på dina senaste besiktningsprotokoll

och delge oss avgasvärdena innan Tunen och nu efter ?

mvh/ Ronis

Ford Racing High Lifting Cams (HotRod)

Före:

[TABLE=width: 500]

[TR]

[TD]CO[/TD]

[TD]1,1 (0,3)[/TD]

[TD]HC[/TD]

[TD]999 (100)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]CO2500[/TD]

[TD]0,4 (0,2)[/TD]

[TD]Lambda[/TD]

[TD]1,08 (0,95-1,09)[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Efter:

[TABLE=width: 500]

[TR]

[TD]CO[/TD]

[TD]0,0 (0,3)[/TD]

[TD]HC[/TD]

[TD]055(100)[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]CO2500[/TD]

[TD]0,0 (0,2)[/TD]

[TD]Lambda[/TD]

[TD]1,05 (0,95-1,09)

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

sänka tändningen 10grader vid 0-2000rpm...

Bara så vi förstår varandra - hur definerar du "sänka tändningen"? Är det att sänka graderna(tändningen sker närmare ÖD), eller är det att ändra tändningen, så att tändningen sker när kolven är lägre i loppet(tidigare tändning, högre gradtal) ?

Med min ringa motorkunskap borde förbränningen bli mer effektiv om man höjer tändningen(högre gradtal = tidigare tändning.

Mvh/ Ronis

Ingen aning.

-10grader ställer man in på SCTn enligt uppgift från Prytz/mustangperformance.

Jag vet flera som besiktigar på detta sätt med hotrod kammarna.

Sent from my Apple iPhone 4S using Tapatalk

.....Det lustiga är att Brenspeed säger att det inte går, ska kolla med dom igen och ge dom den här infon.

Har du fått nåt svar från Brenspeed?

mvh/ Ronis

Det är inget som dom själva provat på Brenspeed, men om det fungerar på Hot Rods så ska det funka på DR:s enl. dom. Eftersom det är en liknande kam.

Har oxå pratat med Prytz som säger -10grd, 0-2000rpm, fungerar på Hot Rods, man ska dock inte köra mer än till besiktningen med den inställningen, för att motorn går väldigt varm enl. honom.

Som jag ser det så är problemet löst :-)

...Som jag ser det så är problemet löst :-)

Tyvärr bara på papperet som jag ser det. En ändring av tändningen och en efterföljande

mätning av CO och HC skulle ge klara besked.

mvh/ Ronis

Jaha, då var kammarna beställda inkl verktyg och ett CAI med Tune...:)

Chansar att det funkar med SBP. I nödfall får det bli kambyte 1 ggr/år.

Är det inte vår snart........??....:P

mvh/ Ronis

Jaha, då var kammarna beställda inkl verktyg och ett CAI med Tune...:)

Chansar att det funkar med SBP. I nödfall får det bli kambyte 1 ggr/år.

Är det inte vår snart........??....:P

mvh/ Ronis

jag har besiktat min med hotrod kammarna flera gånger har en tune som håkan fixat den med tändningen. inga problem alls .

Jaha, då var kammarna beställda inkl verktyg och ett CAI med Tune...:)

Vad blev det; Hotrodsen eller Brenspeed? Tänker du byta själv?

Vad blev det; Hotrodsen eller Brenspeed? Tänker du byta själv?

Det blev ett par Detroit Rockers från Brenspeed, ett JLT Series 3 CAI 110mm som ska kombineras

med ett Brenspeed Tune nerknölat i en SCT X3.

Tänker byta kammarna själv. Kan bara inte leja bort nåt så pass "roligt" för flera tusen som jag kan göra själv :).

mvh/ Ronis

...Tänker byta kammarna själv. Kan bara inte leja bort nåt så pass "roligt" för flera tusen som jag kan göra själv :).

Det gör du rätt i! Å vad roligt för dig, då blir din vinter inte så lång när du får pilla med det där roliga :) (Fast gissningsvis väääldigt lång när du väl är klar!)

Det blev ett par Detroit Rockers från Brenspeed, ett JLT Series 3 CAI 110mm som ska kombineras

med ett Brenspeed Tune nerknölat i en SCT X3.

Tänker byta kammarna själv. Kan bara inte leja bort nåt så pass "roligt" för flera tusen som jag kan göra själv :).

mvh/ Ronis

Kul! Då finns det två bilar med Rockers i Svedala, du kommer inte bli besviken, jag lovar!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...