Jump to content

Vad styr dom olika ventilerna i ett C4 ventilhus?


Recommended Posts

Då jag är en "Must need to know nörd" så undrar jag detta.

Det som jag är mest nyfiken på är:

1. Cutback valve.

2. Accumulator valve.

anl till detta är det är dessa man moddar med B&M shiftkit.

På cutback valven lägger man en liten stålkula i botten och petar in ventilen igen.

på Accumulatorventilen så plockar man bort fjädern och ersätter med en liten metallpuck.

mvh Peter

Ändrade %s av %s (%s)
felstav
Link to comment
Share on other sites

Cutback valve är den ventil som styr trycket i lådan vartefter hastigheten ökar

När du petar dit en kula så blockerar man functionen och det är fullt tryck hela tiden.

Accumulator ventil funkar som en "kudde" för växlingen 1-2 exempelvis

Det man gör där att helt enkelt tar bort "kudden" och växlingen blir knallhård.

För hård tycker jag genom att blockera helt...Ser olika ut i olika kitt men en hårdare fjäder räcker oftast

Link to comment
Share on other sites

Cutback valve är den ventil som styr trycket i lådan vartefter hastigheten ökar

När du petar dit en kula så blockerar man functionen och det är fullt tryck hela tiden.

Accumulator ventil funkar som en "kudde" för växlingen 1-2 exempelvis

Det man gör där att helt enkelt tar bort "kudden" och växlingen blir knallhård.

För hård tycker jag genom att blockera helt...Ser olika ut i olika kitt men en hårdare fjäder räcker oftast

Tack för info.

Funderade på den lilla kulan som styr trycket. kan det bero på den att bilen växlar upp väldigt tidigt till 2ans växel? samt växlar ner till 2an eller rent av hoppar över den när den växlar ner i låg hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Nej jag tror inte det.

Har du prövat justera på modulatorn?

Annars växlingspunterna styrs av en ventil som sitter på utgående axel.

Hade bilder på det.

Den funkar som så att ventilen flyttar sig av centrifugal kraften.

Så genom att lätta den genom tex borra bort material så flyttas växlingspunkten.

Eller sätta en grövre fjäder men det är ännu svårare så borra är enklast

Lite avancerat så detta är nog det sista man bör ge sig på....Har sån ventil som skrot

post-2532-144839215673_thumb.jpg

post-2532-144839215678_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Nej jag tror inte det.

Har du prövat justera på modulatorn?

Annars växlingspunterna styrs av en ventil som sitter på utgående axel.

Hade bilder på det.

Den funkar som så att ventilen flyttar sig av centrifugal kraften.

Så genom att lätta den genom tex borra bort material så flyttas växlingspunkten.

Eller sätta en grövre fjäder men det är ännu svårare så borra är enklast

Lite avancerat så detta är nog det sista man bör ge sig på....Har sån ventil som skrot

[ATTACH=CONFIG]21534[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]21535[/ATTACH]

Jo har justerat modulator max in nu. Går jag in ytterligare så blir det helkansigt i växling. lite som att den tar över guvenörens jobb... värst vid kickdown. Då rycker det och lever om, lite plötslig friläges känsla.

Har tagit bort shiftkittet nu och se om det ändrar sig.

Funderade på trycket i lådan, som den lilla stålkulan fixade framför cutbacken.... extra tryck kan väl bara vara positivt när man kör lite vässat? om jag vill behålla det höga trycket (kulan) fast ta bort dom hårda växlingarna (återställa accumulator valven med fjädern).... skulle det funka?

Link to comment
Share on other sites

Hydraul system är komplext och en ändring kan medföra något annat problem.

Så testa dig fram helt enkelt.

Min erfarenhet från shift kit är att det är lite av en Triss lott. Vinst 25%

Ventilpaket betraktar jag som en slitdel..ytterst litet slitage på fel ställe får stora konsekvenser.

Numera finns inga fräscha lådor så det är bättre köpa ett nytt ventilpaket som är konfigurerat till bilen.

Har själv bråkat med paket som verkar vara i perfekt skick men när jag monterat in det så växla inte bilen.

Köpte nytt sen gick det klockrent.

Link to comment
Share on other sites

Hydraul system är komplext och en ändring kan medföra något annat problem.

Så testa dig fram helt enkelt.

Min erfarenhet från shift kit är att det är lite av en Triss lott. Vinst 25%

Ventilpaket betraktar jag som en slitdel..ytterst litet slitage på fel ställe får stora konsekvenser.

Numera finns inga fräscha lådor så det är bättre köpa ett nytt ventilpaket som är konfigurerat till bilen.

Har själv bråkat med paket som verkar vara i perfekt skick men när jag monterat in det så växla inte bilen.

Köpte nytt sen gick det klockrent.

Testar i orginalutförande på ventilpaketet. gjorde rent och satten ihop det innan. stoppar i det igen i veckan. Cruising på lördag =)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...