Jump to content

Första 9'an!


Recommended Posts

Kör ju Superstock i SS/HA klassen. Bilen får inte väga under 1585kg, måste vara original i plåt! Motorn är en 428 Cobra Jet, original kompression, 735 Vac förgasare, original ventiler i topparna. Fritt insug och kam, blir ju en väldigt radikal kam för att nå dessa effekter! Sedan är det ju mkt chassi jobb, ställa dämpare både bak och fram, lufttryck i slicksen, etc... Index i min klass är 10.60, allt under det är det man kvalar med. Ligger .633 under nu vilket är ok, målet till näst år är att ligga .900 under....blir nog tufft...men, men..!

//M

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tackar....lustgas eller överladdning av all slag är förbjudet i Stock/Superstock! Gross valve lift är närmare .800, duration @ .050 282/286!

Har lyckats lätta bilen ca 100kg till sista tävlingen i Tierp, i slutet av Sept! Borde tjäna på lägre vikt vs en halv tiondel i sänkt index!

//M

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Long time no hear! Kul att du fått snurr på bilen, och i rätt klass dessutom! Tyvärr har det inte blivit några tävlingar för mig i år, varken som mek eller som förare på egna bilen, så vi har inte setts. Kommer du ihåg när det diskuterades om den där gamla "originalförgasaren" som Thoresson hade? hur gick det, fick du bytt tillbaka den igen? ;)

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Hallå!!

Kul att komma igång tillslut i SS....lång väg hit men grymt kul!

Insåg ganska snart att förgasaren va värdelös med min nya motor å allt, hade nästan blivit lika dyrt att styra upp den gamla som det blev att köpa ny!

Thoressons grejor som jag köpte bilen med hade börjat bli lite "föråldrade", dax att gå vidare!

Allt snurrade på över förväntan i somras, nu jobbar jag med lite modifieringar inför nästa säsong, Chassi och motor ska få sitt.....satan va fort det ska gå;-)

Hoppas du dyker upp nästa år, vi Fordar får hålla ihop och se till att visa att det går att vinna även med en "blå" motor!!

Ses...

/Mathias

...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vill man ha lite teknisk utmaning är S/SS rätt ställe, och dessutom är det alltid bra stämning i depån :)

Tyvärr lär jag inte komma ut med egen bil nästa år i heller, ska operera axeln nu i veckan, och riva ur motor/låda med en arm är inget för mig. Dessutom så är det växelarmen, och att åka manuell utan att ha någon kraft i högerarmen lär också bli svårt. 6-12 mån rehab säger farbror doktorn...

Får hoppas att polarn (Wollmer med Chevelle- 69 SS/EA) bestämmer sig för att köra, så att jag kan hänga med ut ändå.

Lycka till med projektet! Vad är målet för 2013?

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...