Jump to content

Behöver hjälp ang converter val.


Recommended Posts

Ska beställa ny Converter från summit. och undrar hur det ser med bultdelningen på flexplattan. idag sitter det en orginal flexplatta 157kugg Orginal converter och litet bellhousing. finns det olika bultmönster mått på orginal flexplatta?

Dom jag har kollat på är:

http://www.summitracing.com/parts/HUP-23-25/

http://www.summitracing.com/parts/HUP-23-30/

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

Gissar du knappast du får på någon av dom!

Tyvärr skiljer det och den vanligaste är 10.5'' original

Bara kryp under och mät!

För övrigt bara skit båda två med egen erfarenhet

"De dära" är förklädda original turbiner med IKEA kvalitet speciellt 23-25 som är nära 100% original med ändrat stall

Fast det beror ju på vilket effekt du plockar ut?

De duger så länge du har drygt original effekt.

Har du fel turbin så kommer aldrig effekten till asfalten och det hela funkar mer som en "drinkmixer" ;)

Link to comment
Share on other sites

Gissar du knappast du får på någon av dom!

Tyvärr skiljer det och den vanligaste är 10.5'' original

Bara kryp under och mät!

För övrigt bara skit båda två med egen erfarenhet

"De dära" är förklädda original turbiner med IKEA kvalitet speciellt 23-25 som är nära 100% original med ändrat stall

Fast det beror ju på vilket effekt du plockar ut?

De duger så länge du har drygt original effekt.

Har du fel turbin så kommer aldrig effekten till asfalten och det hela funkar mer som en "drinkmixer" ;)

Jo håller med där. Min kam börjar jobba runt 2500 rpm... beställde även en 3.80 utv... så en vettig turbin med stall runt 3000rpm borde väl funka bra?

då skulle en sånhär funka va? http://www.summitracing.com/parts/BMM-50346/Application/?query=Engine+Size%7c5.8L%2f351

Drinkmixer sa du.... va tvungen att gå och snylta på fin whiskeyn bara för du nämnde det :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Liknande flexplatta har jag men den där är för internt balanserad motor...Har du det?

Hmm låter som jobbig körning men vasst och kul blir det! Jo allra minst 2500 stall och 3000 stall blir rejällt bett

Annars har jag en begagnad COAN Racing turbin 3000 rpm stall marginellt körd p.g.a felköp

Förstärkt stomme

Kullagrad och hela köret!

1200kr och då får du med drivaxeln på bilden med 26-splines till turbinen + 24 splines till låda

Wiskey mixas aldrig!! Rent takt ner i halsen! ;)

post-2532-144839216436_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Liknande flexplatta har jag men den där är för internt balanserad motor...Har du det?

Hmm låter som jobbig körning men vasst och kul blir det! Jo allra minst 2500 stall och 3000 stall blir rejällt bett

Annars har jag en begagnad COAN Racing turbin 3000 rpm stall marginellt körd p.g.a felköp

Förstärkt stomme

Kullagrad och hela köret!

1200kr och då får du med drivaxeln på bilden med 26-splines till turbinen + 24 splines till låda

Wiskey mixas aldrig!! Rent takt ner i halsen! ;)

Gött. Japp botten är balanserad :) din turbin är såld. ;) .... Passar den på min flexplatta? Eller måste jag byta ändå?

Link to comment
Share on other sites

Fick kommentaren av en annan som sa "Men det går ju inte mäta bultcirkeln med turbinen monterad!!"

Jo det går faktiskt bättre än med turbinen ur så för fler som undrar så här är enkelt tipps

Mät bara mellan bultar så här

post-2532-144839216523_thumb.jpg

I detta fall 206mm

Sen ta fram miniräknaren och räkna med Pythagoras sats.

Praktiskt med miniräknaren blir det....

206*206+206*206= 87872 sen tryck på "Roten ur" knappen post-2532-144839216533_thumb.gif

Då fick jag fram bultcirkeln 291,33mm

I tum blev detta 11,47''

OBS! Denna beräkning går endast använda på något som har 4-bultad infästning

Link to comment
Share on other sites

Fick kommentaren av en annan som sa "Men det går ju inte mäta bultcirkeln med turbinen monterad!!"

Jo det går faktiskt bättre än med turbinen ur så för fler som undrar så här är enkelt tipps

Mät bara mellan bultar så här

[ATTACH=CONFIG]21598[/ATTACH]

I detta fall 206mm

Sen ta fram miniräknaren och räkna med Pythagoras sats.

Praktiskt med miniräknaren blir det....

206*206+206*206= 87872 sen tryck på "Roten ur" knappen [ATTACH=CONFIG]21599[/ATTACH]

Då fick jag fram bultcirkeln 291,33mm

I tum blev detta 11,47''

OBS! Denna beräkning går endast använda på något som har 4-bultad infästning

Perfekt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...