Jump to content

Janne provkör.......Toyota!


JanneJ

Recommended Posts

Fick möjlighet att provköra en Toyota GT86.

post-2720-144839216385_thumb.jpg

2 liters boxerfyra med 197 pållar.

6 växlad låda

Bakhjulsdrift!

Direkt när man sätter sig känns det så rätt, körställningen passar mig perfekt. Växelspaken är kort och sitter högt, hela högerarmen har ett bra stöd. Kopplingen är smidig och känslan i växelspaken är underbar med korta exakta slag.

Det tar inte lång stund innan känslan av förtroende infinner sig, styrningen är direkt med bra känsla, bromsarna biter ordentligt, chassiet har en alert och fast sättning. Det enda smolket är att motorn inte riktigt har det drivet jag skulle önska, mellan 4000-6000 varv är det som en liten svacka för att över 6000 och upp till rödmarkeringen vid 7500 morra på riktigt duktigt.

Bilen känns otoligt hanterbar och har inga hyss för sig när man provocerar lite.

Nu tror ni jag har blivit galen som tycker en Toyota är bra men har ni möjlighet så provkör en GT86, den är värd det!

Link to comment
Share on other sites

Turbomatning skulle kanske vara mums för den fartiga bilen :) . Själv har jag testat min vardagsbil upp till älgjakt i Västerbotten å jag är imponerad! Har en 2011 Hyundai Santa de med en 197 HP 2.2 diesel som går riktigt fint (faktiskt) . Nu när E4 är snabb från Gävle å nästan upp till Sundsvall så provade jag farthållare på 130ish i 10-15 mil med några inbromsningar hade jag en snittförbrukning på 0.78! Imponerande med så tung bil :) . En amerikanare å en korean... Jag måtte vara scittzzooo... :P

Link to comment
Share on other sites

Tja du Anders

En amerikan, en fransos, en korean ovh en tysk. Står en bruksbil för mycket på uppfarten just ni så den lilla fransos-GTIn kommer att få stryka på foten :-).

Schizo var det.....

Link to comment
Share on other sites

Samma här, har också en Korean som bruksbil. Den förra var en Japan (Nissan). De där asiaterna är förbaskat bra på att bygga tillförlitliga bilar. Se upp med rostskyddet bara. Nästan obefintligt, så det kräver en uppgradering för våra vinterförhållanden. Konstigt nog har jag aldrig i mitt liv (64 år hittills) ägt en Volvo eller Saab.

Link to comment
Share on other sites

Fick möjlighet att provköra en Toyota GT86.

[ATTACH=CONFIG]21584[/ATTACH]

2 liters boxerfyra med 197 pållar.

6 växlad låda

Bakhjulsdrift!

Direkt när man sätter sig känns det så rätt, körställningen passar mig perfekt. Växelspaken är kort och sitter högt, hela högerarmen har ett bra stöd. Kopplingen är smidig och känslan i växelspaken är underbar med korta exakta slag.

Det tar inte lång stund innan känslan av förtroende infinner sig, styrningen är direkt med bra känsla, bromsarna biter ordentligt, chassiet har en alert och fast sättning. Det enda smolket är att motorn inte riktigt har det drivet jag skulle önska, mellan 4000-6000 varv är det som en liten svacka för att över 6000 och upp till rödmarkeringen vid 7500 morra på riktigt duktigt.

Bilen känns otoligt hanterbar och har inga hyss för sig när man provocerar lite.

Nu tror ni jag har blivit galen som tycker en Toyota är bra men har ni möjlighet så provkör en GT86, den är värd det!

Har ochså provkört denna, bilen är helt perfekt förutom motorn som är lite för svag.

Bilen byggs ihop med Subaru BRZ därav boxer 2-an, skulle föredra Subarus 2,5 turbon och bilen hade varit fulländad.

post-5805-144839216518_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...