Jump to content

Janne provkör......428 CJ!


JanneJ

Recommended Posts

En av mina kompisar råkar äga en 428 CJ - 68½, han har också den goda smaken att låta mig köra bilen. Tack Lars!

Eftermiddagen bjöd på underbart sensommarväder och vi bestämde oss för en åktur följt av kaffe och hembakad äppelkaka.

Lars körde den första sträckan längs gamla Boråsvägen, jag tog lite bilder.

428CJ-2.jpg

428CJ-3.jpg

Efter några kilometer fick jag ta över ratten, bilen är i ett perfekt skick och jag har stor respekt för ägaren.

Den har 4-växlad låda men i sanningens namn hade motorn klarat sig med 2! Urkraften är imponerande, inte en uns av tvekan, ett petande på gasen och bilen bara far iväg, på vilken växel som helst. Mest imponerande är ändå kraften när man ligger på 4:an, det bara suger iväg hur lätt som helst, maffigt!

Den är skodd med tidstypiska Firestone diagonaldäck och jag var lite rädd för att alla hastigheter över 80 km/h skulle vara jobbiga. Lyckligtvis hade jag fel och kunde konstatera att upp till 120 km/h var det helt ok.

Bilen är mycket välrenoverad och styrning, bromsar och chassie är i toppskick.

Vi stannade för lite fotografering:

428CJ-4.jpg

428CJ-5.jpg

Som sammanfattning efter 5 mils körning måste jag säga att bilen är i ett fantastiskt skick med en motor som är grym.

Tack för provturen!

Link to comment
Share on other sites

Detta är för tillfället världens vackraste Mustang, alla kategorier. Jag är glad att jag stod bredvid den på Tjolöholm så jag kunde njuta av den hela dagen. Sen håller jag med om att även ägaren är trevlig.

Link to comment
Share on other sites

Detta är för tillfället världens vackraste Mustang, alla kategorier. Jag är glad att jag stod bredvid den på Tjolöholm så jag kunde njuta av den hela dagen. Sen håller jag med om att även ägaren är trevlig.

Detta är för tillfället världens vackraste Mustang, alla kategorier. Jag är glad att jag stod bredvid den i HALDEN så jag kunde njuta av den hela dagen. Sen håller jag med om att även ägaren är trevlig.

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Lars du har en grymt vacker bil (sett den live)! Å Janne... du borde jobba som motorskribent :thumbup: . Men känsla för objekten och en skriftlig förmåga som inspirerar har du (ytterligare?) en framtid :clap:

+1

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...