Jump to content

Går inte på alla 8 cylindrar


H.Jensen

Recommended Posts

Tjenare,

Har fått problem med min "nyrenoverade" 289:a motor 1966 aut, detta är bytt till nytt år 2006. Kamkedja och drev, kam, hydr ventillyftare, oljepump,lager,planade toppar, slipade ventiler, kylare alu 3 rad, kolvringar, alla tänddelar (org fördelare) inkl tändspole och laddrelä. 2 ports förgasare helrenov, orginal (garbguy) år 2009.

Nu till saken, bilen har gått klanderfritt ända tills nu. Ställde in bilen i garaget, gick bra då. En vecka senare när jag startade bilen så gick den inte på alla cylindrar på tomgång, blev bättre när jag varvade upp motorn men den hackar ändå. Jaha tänkte jag stift och brytare är ju några år nu så det behövde kanske bytas (skulle ändå göra det i vinter). Bytte stift, brytare och kondensator, så tänkte jag, bara att köra igen men icke samma elände som innan.

Tog fram dom gamla tändkablarna med lock och satte på med samma dåliga resultat,satte dit en annan tändspole bara för testa nej inte det heller.

Har fått flera förslag på vad det kan vara tex ventilyftare satt sig, fel ventilspel, läckage någonstans (det är det inte har kollat med rökmaskin),den tar inte tjuvluft vid förgasaren har kollat med startgas. Har lämnat den på verkstad för att kolla hur många cylindrar som krånglar dom kopplade in en mannick med staplar för alla 8 cylindrar. 4 av staplarna var bra med 10 lampor tända (full pott) 2 staplar med 6 lampor och 2 staplar med 2 lampor. jag tror att maskinen mätte förbränningen i cylindern, kan kolla det om det är viktigt. Jag har tagit bort vänster ventilkåpa och kört motorn på startmotorn för att kolla om vipparmarna rör sig och jag kan inte se något märkligt med mina amatörögon. Visst jag kan ju plocka isär toppen av motorn för att kolla, men vill undvika det det i det längsta för att inte skada min lackering av motorn.

jaa nu har jag försökt att få med allt, finns det några förslag på vad detta kan vara?

mvh Henrik

Link to comment
Share on other sites

Ja jag tänkte också att det kunde vara något sådant men jag har varit på verkstad och fått kollat om det var någon läcka med en rökmaskin. det funkar som sådant att dom tar av luftfiltret och tätar sedan trycker dom in rök för att hitta läckor, inga läckor hittades (mycket förnämlig maskin).Jag frågade min verkstad vad mannicken gör som dom kollade cylindrarna med och fick svaret att den känner av hur bra det tänder i varje cylinder, så 10 lampor full explosion i cylindern och ju mindre lampor tända ju sämre verkningsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Hade också problem med att min bil inte ville gå rent och på alla cylindrar. Skulle testa byta tändstift, och när jag drog ut treans tändkabel så följde ett halvt tändstift med. Jag har lyckats knäcka tändstift förut, det kanske kan vara värt att kolla.

Link to comment
Share on other sites

Kolla vakumet i insuget så att det inte pulserar ska ligga jämt på tomgång, vid pulserande vakum kan det bero på för hårt påställda ventiler eller nån skadad ventil. Kompressionstest kan ockå ge en del svar. Biltema har billiga vakummätare och kompressionstestare det går snabbt och lätt på en 289 där finns det gott om plats. Fördelarlocket har du bytt det?

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars är också inne på den linjen själv, hur gör man en korrekt inställning av ventilerna.

Stiften är utbytta så jag tror att dom är ok har kollat det flera gånger.

Vakumet är något jag ska kolla men jag börjar med ventilerna, blir nästa vecka.

Tackar för ideerna så länge, återkommer med resultatet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej.

Nu har jag äntligen blivit färdig till att kolla min motor(alltid något annat som ska göras).

Men julledigheten gör att tiden räcker bättre, var nere i garaget och startade upp motorn döm om min förvåning motorn gick som den skulle!!!!???.

Men jag justerade ventilerna ändå och det behövdes så det kan ju vara dom som har spökat.

Jag har inte använt ditt förslag Lars men har skrivit ut det för framtida behov. Däremot fick jag ett förslag av en kompis som finns på you tube, sök på valve adjustment 289 v8. Det funkade kanon justeringen är gjord på 5 minuter så om någon annan vill göra samma sak har uppskurna ventilkåpor till låns.

mvh Henrik

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Hittat, skannade sidor som kanske kan vara till hjälp:think:.

Bilderna är nummrerade 1-3, viktigt så du inte undrar v-f

hur menas.

Hej Lars! God fortsättning!

Från vilken tidning har du skannat blderna? Det blir inget bra resultat att skriva ut

dina bilder. Om det är från MM så har jag säkert tidningen själv.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

P-O,

det är från en bok/häfte som heter "How to rebuild your small block Ford" av Tom Monroe. Jag har också lagt in bild på justeringen - kanske funkar bättre med den - kolla mina poster, det var under hösten.

mvh

Claes

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...