Jump to content

justering av alla ventiler på två varv, hur.


stickan ht-68

Recommended Posts

Man ska kunna justera in ventilerna på en 302:an med mekanisk kam och hydraliska lyftare. Tändföljd: 1-5-4-2-6-3-7-8. Har hört att det ska kunna göras på två varv men villka ventiler justerar man på först varvet och vidare på andra varvet. Det bör ju underlätta betydligt om man gör det på detta förfaringssätt. Hat sökt på forumet och där stod förfaringssättet när det gällde en rullkam och var inte att rekommendera på en mekanisk kam. Vad är skillnaden egentligen undrar jag också.

stickan

Link to comment
Share on other sites

Per, Edelbrock har ju själva tagit fram det här kitet(.SummitEDL 7122 1500-6500 varv) så det borde väl funka. Själv är jag en medelmåtta på det här med teknik så jag vill inte streta emot. Visserligen rasade kammen efter ca 200 mil, om det var lyftaren eller kammen som gick först vet jag inte, och inte heller orsaken,kanske bara oturen var framme, men nocken på 5:ans avgas var helt nerkörd samma med hydrallyftaren.Nu har en ny Comp Cam 31-230-3 som levererades med hydraliska lyftare, som jag har kört in nu (ca 50 mils körning) lite mildare kam 600-4800 varv men jag är nöjd med den så länge, inte samma klipp som Edelbrocken men får duga så läge.Tänkte göra en efterkoll på ventilerna och därför tänkte jag testa att juster ventilerna på två varvs principen, men vet ej riktigt hur man går tillväga.Varför är det inte att rekommendera att göra det med hydraliska lyftare?Men i alla fall, går det att justera ventilerna på två varv med 302:an och med kitet jag har i nu och hur blir då ordningsföljden. Det skulle ju underlätta betydligt. Får väl fundera lite på det här med mekanisk lyftare under vintern det blir kanske mer exaktare med mekaniska.Min tanke med hyralisk lyftare är att dom inte hänger med när det blir lite varv på motorn eller har jag fel.. Tack i alla fall Per och ni alla andra för era utmärkta tips och råd.

stickan

Link to comment
Share on other sites

EDL 7122 är en vanlig kam för hydrauliska lyftare....Den är INTE mekanisk

Så du har rätt grejjer isåfall!

Att kammen rasade kan som du säga vara ren otur.

Däremot är det minst lika viktigt att du har rätt ventilfjädrar till kammen.

Du kan inte köra gamla original ventilfjädrar mot en trimkam.

Det måste matcha.

Har du gjort det?

Om inte så har du svaret där och det kommer bli likadant igen med en ny kamaxel.

Kolla specen på Comp Cam så skriver de tydligt även där att du måste köpa matchande fjädrar

http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=797&sb=2

http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Store_Code=CC&Screen=PROD&Product_Code=942-16

http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Store_Code=CC&Screen=PROD&Product_Code=972-16

Justeringen av lyftare är inte heller någon såkallad "2-varvs princip"

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tror det är den här instruktionen du kan ha sett, Stickan - den funkar förstås även om man kan "tappa bort sig" ;-)

Den finns i "How to restore your small-block Ford" av Tom Monroe.

post-507-14483921776_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
större bild
Link to comment
Share on other sites

Bilden visar i vilken ordning man kan justera lyftarna på en "vanlig" hydraulkam för 221/260/289/302 och den högra delen 351W.

Ordningen beror förstås på tändföljden. Metoden att "justera lyftare/ventiler" skiljer sig sedan mellan mekaniska/hydrauliska och - skulle jag gissa - rull-lyftare, har inte själv kört med sådana ännu.

mvh

Classe

Link to comment
Share on other sites

Ordningen har inte någon roll alls egentligen oavsett typ av kam.

Helst ska man justera allt när motorn är varm....Allt expanderar i värme så finjustera när motorn är väl inkörd

Filmen jag snabbt länka till var inte så bra!

Jag justerar alla vippor som inte är nedtryckta.

Noggrannare än så behöver det inte vara.

Finns ju olika knep...."Hill Billy" sättet funkar också

Den här är mer teoretisk

Här spänner dom 0.5 varv vilket jag också brukar göra

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tror det är den här instruktionen du kan ha sett, Stickan - den funkar förstås även om man kan "tappa bort sig" ;-)

Den finns i "How to restore your small-block Ford" av Tom Monroe.

ja, det var nog nåt liknande, men jag tror det är säkrare för en amatör som mig att ta en och en, tack i alla fall

Link to comment
Share on other sites

Justring av lyftare, ventiler ska det vara. Cheva har ett sådant här tips.Justera alla ventiler på två varv

Om vi utgår ifrån att kolv nr 1 står TTDC, rotera vevaxeln ett helt varv exakt. Precis som vi gör i filmen.

- Justera avgasventilerna för cylindrarna: 2, 5, 6, 7

- Justera insugsventilerna för cylindrarna: 3, 4, 6, 8

När du är klar med de åtta första ventilerna, rotera vevaxeln ett helt varv igen så att kolv nr 1 kommer tillbaka till TTDC.

- Justera avgasventilerna för cylindrarna: 1, 3, 4, 8

- Justera insugsventilerna för cylindrarna: 1, 2, 5, 7

OBS! Justeringen ovan gäller endast Chevys V8:or och motorer med samma tändföljd och cylindernumrering.

Ang ventilfjädrarna: så köpte jag ett komplett RPM kit av Edelbrock. Aluminiumtoppar utom vippor och stötstänger. Kamaxel ,insug , kamdrev+kedja. Till det kompletterade jag med härdade stötstänger och rullvippor. Så jag hoppas att ventilfjädrarna matchar Comp Cam kamaxeln+ hydrallyftare. Enligt mina motorvänner så ska dom matcha varandra.Har i alla fall inte känt eller hört något misstänkt från motorn efter dom milen jag har kört, än så länge, peppar peppar.

Link to comment
Share on other sites

Denna var cool!

Här har han skurit upp ett par gamla ventilkåpor och justerar lyftarna genom dom.

På detta sätt justeras ventilen exakt efter varje lyftares kondition.

Bra om man har gamla lyftare.

Kanske inte känns lika viktigt på nya prylar

93298BA

Öppna kåpor på gott och ont, jag har använt det när jag justerat mekanisk kam och lyftare. Fast det kan bli ganska smetigt och man kan få en motor att bli realtivt tyst men baksidan är att toleranserna mellan kall och varm motor skiljer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...