Jump to content

Startmotorn slutar inte att gå! -91 5.0


Dr_Olsson

Recommended Posts

Så, mitt problem slutar tydligen inte..

Jag köpte bilen, och tyckte att startmotorn gick tungt.

Tänkte inte mer än att batteriet va dåligt.

Startmotorn hängde sig. Slutade aldrig att gå, fören batteriet tog slut (under 30 sek)

Kopplade lös batteriet och fick starthjälp och körde hem med batteriet bortkopplat.

När jag kom hem så åkte ett annat batteri ner. Ett bättre, men inte bra.

Samma sak händer på Sveavägen någon vecka senare.

Men då, efter att jag har kopplat lös minuspolen och sen kopplar på den så är de lugnt. Behöver bara starthjälp.

Köper sen ett nytt batteri för att jag trodde att de var problemet.

Men efter ett tag så hängde sig den igen. Den här gången på OKQ8 bredvid pumpen.

Spännande..

Kopplade lös mitt startrelä och rullade igång den. Körde direkt till Hansen och köpte ett nytt, monterade och var glad när allt funkade.

Nu, inatt, hängde sig startmotorn igen!

De var då inne i en GDS-hall. Lånade verktyg och skruvade bort kontakten som går till startmotorn och rullade igång bilen efter de.

Körde hem, skruvade tillbaks, stod "standby" med verktyg för att snabbt skruva lös de igen om den skulle hänga sig när jag vred nyckeln, men de funkade fint.

Funkade fint hela kvällen/natten efter de. Startade säkert 10 gånger under kvällen.

Funkar utan problem just nu..

Någon ide på var problemet kan sitta?

Ska tillägga också: att efter att jag kopplat lös kabeln som går till startmotorn så stannar den förstås. Men lägger jag tillbaks kabeln till reläet så vill den gå igen. Kopplar jag lös minuspolen på batteriet till bilen, sätter tillbaks den 10 sekunder efter så kan jag sätta tillbaks kabeln till reläet igen utan problem.

Kan de vara dålig jord från reläet till karossen? Jordar den ens? Jag är osäker på hur den faktiskt funkar..

Alla ideer och tips är välkomna.

Link to comment
Share on other sites

Första tanken för min del är att solenoiden i själva startmotorn kärvar eller fastnar i botten ibland. Det är ju inte heller sällan när man river i startmotorer för renovering att dessa är mer eller mindre fulla med gammalt lamelldamm om det vart en manuell bil... Det gör ju givetvis sitt till för att kärva eller kleta ihop om det dessutom finns lite olja....

Riv dän och kolla funktionen på starten... du har ju bytt allt annat...

Link to comment
Share on other sites

Okej, låter rimligt.

Men ändå förstår jag inte varför den vill gå igång direkt när jag lägger tillbaks kabeln på reläet.

Jag kan koppla tillbaks kabeln först efter att jag har kopplat lös minuspolen.

Jag kan mycket väl tänka mig att de är startmotorn som är problemet, men jag förstår inte riktigt varför den uppför sig som den gör.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har du kollat om spänningen till startreläets spole ligger kvar ifrån tändningslåset och drar reläet pga fel i tändningslåset eller om det sitter något mellanrelä på "nyare" 91á bilar så kan det vara det som hänger sig.

Sätt en lampa som tänds på kabeln till spolen (paralellkopplat över spolen på startreläet) på reläet när du kör startmotorn. Om det händer sällan så kan du dra upp kablarna till lampan tillfällligt genom springan i mellan huven och skärmen så ser du innifrån kupen om den spänningen ligger kvar när startmotorn fortsätter att gå. Lyser lampan fast du har släppt startläget i tändningslåset=Fel i tändningslåset eller mellanreläet.

Om du inte har batteriavskiljare så sätt på en, så när det händer går det snabbt att koppla bort batteriet utan verktyg.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska sätta på en snabbkoppling på minuspolen tänkte jag. Känns som en bra ide.

Men de där med lampan va nog ingen dum ide.. Måste testa de.

Den har bara hängt sig 4-5 gånger sen Mars. Typ 1 400 mil. Den får rulla ganska mycke den här :P

Återkommer i ämnet :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då är nästa steg att undersöka tändningslåset och dess anslutningar.

Dessförinnan kan du testa med att ta bort pluskabeln från tändningslåset till solenoiden, och - med växellådan i P eller N - ansluta ström till den pluspolen på solenioden. Om startmotorn stannar när du tar bort kabeln, då kan felet finns i tändningslåset eller dess anslutningar.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, västerländsk karma antar jag..

Idag, i Sthlm's rusningstrafik, efter att ha kört typ 1 km på 30 minuter med hög musik, så lyckas jag att släppa kopplingen lite för fort, så bilen dör..

När jag vrider igång så hänger sig startmotorn. Skitkul i rusning..

Jag bankade till reläet och den stannade på en gång :) Tack för de tipset!!

Lägre volym, kanske sänka basen (jag ser hur voltnålen rör sig när jag spelar) och låta bli att få kärringstop!

Ska testa de ett tag..

Link to comment
Share on other sites

Läste artikeln.

De låter rimligt, speciellt med tanke på att dom första gångerna de hände så hade jag ett dåligt batteri.

De tråkiga är ju också att jag har bytt solenoiden redan. (typ 150:- på Hansen)

Hej!

Du var väl noga med att hålla fast den inre muttern på solenoiden när du skruvade

fast anslutningarna? Om man inte håller fast de innersta muttrarna kan kontakterna

vrida sej och du får en dålig kontaktyta för kontaktringen inne i solenoiden. Då kan

det hända att ringen svetsas fast vid kanten på kontaktytan, (det är hög ström som

går genom) och då uppstår det problem som du beskriver. Fråga gärna varför jag vet!!!

Det är svårt att förklara vad som händer, men man måste vara MYCKET försiktig när

man skruvar dit anslutningarna.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hii... hi... jo, därför att jag gjorde så själv, och jag har plockat sönder några st.

Kolla in denna artikel av vår eminente Lars Oscarsson, så förstår du.

post-201-144839226218_thumb.jpg

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...