Jump to content

5- eller 6-bultad sprängkåpa(289/C4)?


Anders Bild

Recommended Posts

I praktiken omöjligt att säga eftersom Ford inte vara så noga i övergången med detta....Man montera helt enkelt så långt lagret räckte.

I teorin har din bil från början haft 6-bultat... Det var endast de tidiga 64.5 som hade 5-bult.

5-bultad transmissionskåpa och 289-block är udda varelser som du bör hålla dig undan ifrån och ytterst svårt att ens hitta en komplett drivlina.

Det höjer inte heller värdet eftersom det inte är matching numbers även om du lyckas skrapa ihop det som behövs.

Tips är att du kryper under bilen och kollar ID brickan på automatlådan...Det kanske är originallåda som sitter i ?

Föresten varför byta 302? Det är ju ingen skillnad alls på 289 och 302. Bara olika vevaxlar och vevstakar.

Du kan ju i praktiken "smycka" 302an utvändigt med 289 delar så ser det ju rätt ut.

Kanske byta ut topparna till 289-toppar så är du väldigt nära originalet fast med lite mer kubik

Som sagt vad du än gör blir det ju ändå inte matching numbers eftersom du saknar alla ID dekaler.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Anders,

min uppfattning är att du ska ha en sex-bultad. Har aldrig stött på ett fem-bultat block på en 65:a. Kul att du vill gå "originalvägen" - snart ingen som bryr sig längre...Ang "matching numbers" så kan du försöka hitta ett block från augusti/september -64, helst september, om du vill vara "korrekt". Det borde inte vara helt omöjligt eftersom många svensksålda 65Mustanger har datumkod J (september).

mvh

Classe

Link to comment
Share on other sites

Claes,

man hör mycket, min kärra tycks tillhöra tidig -65 och dessa kan enligt uppgifter som jag fått tidigare ha 5-bultat men finns det inget exakt datum så kan jag lika gärna byta till en 6-bultad.

Alltid kul med de rätta grejorna!!

Fick förresten tag i ett original kickdownstag i USA, fint men dyrt!

Ha det!

Anders

Link to comment
Share on other sites

det finns ett obekräftat datum för "sista" 5-bultade den 20/8 -64. Den sista 64½ (som ju ska ha 5-bult) tillverkades den 31/7 och sedan stängde man fabriken för att anpassa och lagra upp för 65 (man bytte ju laddningen och tog bort 170 CI och 260 och hela Fairlane produktionen) så kan det väl stämma. Man vet ju att Ford fortsatte att planera för tillverking redan den 1/8 men att den första faktiskt tillverkade bilen blev byggd runt den 17/8

Vore kul att få bekräftat av någon som faktiskt har en 65a med 5-bult!

//Classe

Link to comment
Share on other sites

det finns ett obekräftat datum för "sista" 5-bultade den 20/8 -64. Den sista 64½ (som ju ska ha 5-bult) tillverkades den 31/7 och sedan stängde man fabriken för att anpassa och lagra upp för 65 (man bytte ju laddningen och tog bort 170 CI och 260 och hela Fairlane produktionen) så kan det väl stämma. Man vet ju att Ford fortsatte att planera för tillverking redan den 1/8 men att den första faktiskt tillverkade bilen blev byggd runt den 17/8

Vore kul att få bekräftat av någon som faktiskt har en 65a med 5-bult!

//Classe

http://www.concoursmustang.com/forum/index.php?topic=5313.0;topicseen

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag har en 65a tillverkat i San Jose i september 1964 och har en 6 bultat block som är gjuten i augusti. Även om det fanns många mindre viktiga detaljer som användes in i årsmodell tills de gamla 64.5 delarna var slut, tror jag att det finns en tydlig gräns för motorn och laddsystemet. Det beror väll delvis för att reservdelar inte skulle passa annars. När det gäller saker som golvmattan kan man ju gärna bytta ut 64.5 varianten mot en 65 variant, men när man skulle bytta ut delar till t.ex laddsystemet (eller hela motorn) är det ju viktigare att ha tydlighet om vilken variant som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...