Jump to content

Mach1 rullande projekt


Anders Lindström

Recommended Posts

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej.

H-Pipan är framtagen för att få balans mellan motorns båda sidor, H- pipans uppgift är

att hjälpa till med tömning av avgaser i systemet.

Betänk att det i första hand är original motorer som H-Pipan är framtagen för,

vi kanske skall kommas ihåg att det satt ett gäng kunnigt FORD motorfolk och arbetade

med att få motorn gå så jämt och rent som möjligt (original);).

X-pipa eller förbindning är en nyhet som kommit fram på senare tid och det är inget fel

med den heller, mer avsedd för uppskrämda motorer, men den är mycket användbar för

alla varianter av V8or;).

Link to comment
Share on other sites

Hej kompis, börjar det närma sig start eller är det bara treo som gäller?:P(jag försökte tänka , tror det var för två år sen, då hade jag behövt ett treo rör, så såna krävande övningar som tankeverksamhet försöker jag undvika om det går)/Leif

Link to comment
Share on other sites

Hej.

H-Pipan är framtagen för att få balans mellan motorns båda sidor, H- pipans uppgift är

att hjälpa till med tömning av avgaser i systemet.

Betänk att det i första hand är original motorer som H-Pipan är framtagen för,

vi kanske skall kommas ihåg att det satt ett gäng kunnigt FORD motorfolk och arbetade

med att få motorn gå så jämt och rent som möjligt (original);).

X-pipa eller förbindning är en nyhet som kommit fram på senare tid och det är inget fel

med den heller, mer avsedd för uppskrämda motorer, men den är mycket användbar för

alla varianter av V8or;).

Så är det nog Lars. Det finns nog mer "magi" i avgassystem än vad man kan tro. Ser man tillbaka på tiden med moped så.... där var avgasdelen en viktig effektkälla ;)

Hej kompis, börjar det närma sig start eller är det bara treo som gäller?:P(jag försökte tänka , tror det var för två år sen, då hade jag behövt ett treo rör, så såna krävande övningar som tankeverksamhet försöker jag undvika om det går)/Leif

Mmmmmm du har rätt kompis.. Tänka är inte det bästa sättet att undvika huvudvärk.. ;) Uppstart är i alla fall närmare nu än tidigare och när jag fått ihop delar/övergångar för oljetryck/temp givare m m så är det ännu närmare :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu drar jag 3tums avgas på mach1an å jag måste erkänna... 3tums är GROVT

post-7033-144839414147_thumb.jpg

Jag snusar förvisso inte GROV men det skulle lätt funka att förlägga dosan I avgasröret...

Jag fick hjälp av hustrun med beräkning av "motstående katets" längd m m för att kapa X pipans rör och hitta CC måttet som ges av headerserna (?)

post-7033-144839414162_thumb.jpg

Datorn blev MYCKET snabbare med 3tums å hustruns vintage HP 28 gjorde återigen jobbet!

Med tulpanerna som hamnade på bilden måste jag nog fuska å förönska er en GLAD PÅSK ;)

Link to comment
Share on other sites

Var beredd på att du kommer att behöva ett par rejäla dämpare. :rolleyes: Eller blir det raka rör? :P

Om jag finner smala, korta , effektiva (typ.... du förstår andemeningen) dämpare som jag "hinner" ut med framför bakdäcken med så tar jag dom, Micke ;)

Om inte så... raka rör eller nån mer tillfällig "besiktningslösning" ;)

För 25+ år sen hade jag insticksdämpare (stålull i rör) för besiktningen och det funkade men i nutid går dom kanske inte på den... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Peter, det är målet men vägen dit är inte stakad än... bygger från headers via X pipa och får tackla slutdelen när jag vet vad jag har kvar för utrymme :P

Känner igen det. Tajt om plats under golvet :( jag byggde egna dämpare av 95mm rör, till mitt 2.5" övriga :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Känner igen det. Tajt om plats under golvet :( jag byggde egna dämpare av 95mm rör, till mitt 2.5" övriga :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Intessant tanke att bygga egen dämpare :) . Om man bygger en rektangulär dämpare med låg höjd å bred bredd (? ;)) som flödar utan motstånd så kanske..... ;)

Link to comment
Share on other sites

Intessant tanke att bygga egen dämpare :) . Om man bygger en rektangulär dämpare med låg höjd å bred bredd (? ;)) som flödar utan motstånd så kanske..... ;)

Har ett par påbörjade platta/rektangulära dämpare. Blir intressant sen när dom är färdiga :)

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

"om man är törstig vill man ha grovt sugrör..."

post-7033-144839418186_thumb.jpg

Jag är nöjd med bränslepumpsplaceringen ;) .

Med förfilter och efterfilter så var alternativen som det blev eller på en släpvagn bakom.... :rolleyes:

Det är skönt att ibland lämna 3 tums avgasdilemmat.... ;)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

Efter en lååång skruvkramp med några små ryckningar kom jag på vad som skulle ge projektet gnistan....

TÄNDKABLAR!

post-7033-144839446001_thumb.jpg

Längdkapade och "passande".. Eftersom jag har insprutning och har läst alldeles för mycket om störningar p g a "el" så har jag flyttat ut både tändspole och MSD box från spridarna..

post-7033-144839446012_thumb.jpg

Men en eventuell "störning" som jag får grunna på är att tändhattarna tar i headersbultarna... Z-topparna är high port å stiften lutar mer uppåt..

Tror ni att det kommer att smälta eller??

post-7033-144839446021_thumb.jpg

All input är välkommen :confused:

Ändrade %s av %s (%s)
som vanligt... för många "konsonanter.."
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

GI metoden....5-2 metoden.....viktväktarna....ren å skär motion..... eller....

GLASFIBER ;)

post-7033-144839491905_thumb.jpg

Snubblade över "instant weightlost" för Mach1an. En glasfiberflipfront och dito dörrar med plastrutor för en mycket rimlig peng så jag kunde helt enkelt inte låta bli :rolleyes:

Nu återstår att se om detta hamnar på bilen.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hur går det med motorn då.:confused:

Micke, Motorn är inte startad sedan dynobromsningarna... Sitter i bilen med 75% avgassystem och en del el dragning för givare m m kvar....

Lågpresterande ägare ...

men flippfronten är köpt (till ett otroligt bra pris) och det borde inte hämma utan kanske hjälpa till att få tummen ur.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det lutar alltså åt att det blir Foxen till Sälen.

Sälen missar jag tyvärr Bosse :(.

Jag å Johan är dock uppe i norr nu och vi ska till Lycksele fredag-lördag (motorveckan). Vi har sett massor av amerikanare på väg så det blir nog en höjdarträff! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Its Alive! :thumbup:

Hej go vänner! Efter snart två år av skruvkramp har jag äntligen fått igång Mach1 an :)

Har lite detaljer kvar ,avgas, huv clearence... , besiktning o s V, men nu mullrar den fiiint :cool:

Motorn är en 351 stroker till 427 cui med rullkam å ford racing Z toppar.

Livet bjuder på mycket å att höra mullret från motorn värmer verkligen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...