Jump to content

Hjälp vid bilköp från England


Recommended Posts

Hej

Jag har hittat en 67-fastback som känns för bra för att vara sant i York England. Har mejlat med en Uwe Hubner som säger att han har bilen i York, och att han har först importerat bilen från USA till tyskland och för två månader sedan flyttade han till York och kan inte köra den pga. av Hö trafiken. Någon som har ett tips på vad jag skall fråga? Jag har fått kopia på "car document" med chassienr m.m

har fått typ 17 bilder på bilen, under bilen, i motorutrymmet olika vinklar etc. Dock verkar allt för bra för att vara sant, extremt billigt pris även för att vara England.

Har fått ett telefonnr och en adress, och jag är välkommen att titta på bilen när jag vill. Har skrivit till honom att jag vill handla kontant och han har inga problem med det. Har även berättat att jag har en kusin som bor inärheten och kan kolla på den åt mig och även det har han gått med på. Dock som sagt är priset ALLDELES för billigt, och jag är tveksam på annonsen pga. att han annonserat i en liten tidning "Bil & Verkstad" som inte är så stor. HJÄLP mig, är det värt att åka till adressen och kolla för att ta risken att bli blåst eller ska jag kolla på något annat sätt att det hela är äkta?

Tacksam för svar snarast!

Mvh/ Therese

Link to comment
Share on other sites

En tummregel är att är det för bra för att vara sant så är det så oxå...

Vad är det som gör att han inte lkan använda bilen i högertrafik????

Bara för att ratten sitter på "fel sida" där så innebär inte det att bilen inte kan användas i högertrafik.

Detta vet han naturligtvis, annars hade han inte tagit dit bilen. Hade det inte gått att använda en vänsterstyrd bil där så hade han inte tagit dit den.

En mustang 67- Fastback i fint skick har alltid ett marknadsvärde globalt. Han kan lätt se vad dom är värda i Sverige och han är nog inte dummare än att han hade kunnat ordna försäljning här enligt vårt marknadsvärde om allt är rätt och går rätt till.

Om det nu skulle vara så att allt är ok och han vill bli av med bilen snabbt så tycker jag att du ska skicka dit din kusin som i sin tur tar med någon bil och pappers kunning (om nu inte din kusin kan detta) och titta på bilen och kolla pappren och alla chassie nr m.m. Carfax borde du kolla upp, och det går att få tag i tidigare ägare m.m.

Om nu denna säljare nämner det minsta om handpenning eller liknande så bara släpp denna bil. Du skall inte släppa en krona utan att du är där och alla papper är i ordning. (enda alternativet är att din kusin gör affären åt dig och se till att bilen kommer över till Sverige).

Att bilar i England ställs till salu till priser som är för bra för att vara sant är inte ovanligt. Detta är bluff annonser (ofta på blocket) där det dras upp en historia om att bilen inte går att sälja i england för ingen vill ha vänsterstyrt (men resten av världen vill typ...) och därmed är inte bilen värd något.

Ofta vill dom ha handpenning, betalar man det så är man blåst på de pengarna.

Link to comment
Share on other sites

Uwe Hubner Fastback har hängt med ett tag nu, i praktiken är bilen grattis om man nu tänker på vad man får betala för en fastback! Jag har oxå mailat denna snubbe, för det första jag tänkte på att detta kan inte vara möjligt.

O när han svara på mailet fatta jag direkt att denna ska man inte ha något att göra med!

95 500 :-

för det priset kan det ju så klart vara lite skrot, du har ju 200 000 kr på dig att laga upp den innan det börjar bli en förlust affär!

coupe, T67, 2 doors, gasoline, 4 seats, blue, 07/1967, 84127 km, automatic transmission, 4885 cm3, 185 kw, 252 hp,alloy wheels, radio, mp3, stero system, power steering, sports seats, metallic paint, 289-2V, USA import (04/2003)

http://huddunge.annonsera.se/ford-mustang-fastback-711834.html

Link to comment
Share on other sites

Jo har förstått att det är något lurt med det hela. Verkar som att människan bor överallt.. Nej nån affär verkar det inte bli iaf. Det hela verkar mycket skummt. Dock har han inte velat ha någon förbetalning ingenting, utan han välkomnar mig att komma och kolla på bilen. Konstigt för en bedragare?

Hur långt kom ni i konversationen?

Mvh/ Therese

Link to comment
Share on other sites

Jag kikade på länkarna, även om jag inte läser Nederländska (Holländska) mer än små fraser så framgår klart och tydligt att denna kille är en bedragare, någon i Holland kallar honom parasit. Han verkar sälja samma bil till flera samtidigt. Han har annonser inte bara i England utan även här i Sverige kolla länken till garaget.se samma bil finns på olika sidor från olika länder.

http://www.bilgaraget.se/ford/mustang-fastback/863287

Det finns massor av info om den figuren, så jag säger som alla andra don't walk, RUN..............

Kunde inte låta bli att maila killen undrar var i Sverige bilen finns, så jag väntar på svar. Men hittade ett telefonnummer i annonsen ett Svenskt 08 nummer som går till Lu Hong Firma i Huddinge dessa skall enligt uppgift syssla med resturang verksamhet.......kan bli riktigt kul att få höra storyn om Mustangen.

Är det den blå 67:an på bilderna som du funderar på?

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en liknande "upplevelse" i våras när jag hade hittat en Dodge Charger i England som var otroligt billig. Samma story fast ett annat namn och en annan bil. Killen kunde inte köra bilen i England p ga vänstertrafik och han hade den med sig när han flyttade dit. Bilen var utannonserad i Sverige, Nederländerna och Tyskland vill jag minnas. Killen skickade kopior på alla upptänkliga papper samt även kopia på sitt pass och körkort. Allt verkade helt okey förutom att priset på bilen var toklågt. Ingen förbetalning eller annat ville han ha och antingen kunde jag hämta bilen eller så skulle han skeppa den hit.

Vi mailkonverserade en tid och jag meddelade att jag var beredd att flyga över för att titta på bilen. Men när jag bad honom ta en bild på bilen med en dagsaktuell tidning från Liverpool där han hävdade att bilen fanns så blev det tvärtyst och jag har inte hör ett dugg från honom efter det...

Link to comment
Share on other sites

Gjorde samma sak med en motor från Skottland på Craigs List. En komplett Shelby 67 428 motor

för en mycket billig penning. Bad honon att ta ett foto med dagens tidning och motorn och därefter inget svar.

Dessa skurkar skulle som alla andra skurkar hängas som vi gjorde i Texas på den gamla goda tiden.

Just kidding,

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare så mailade jag Uwe Hubner i England och fick faktiskt svar som ni kan läsa här nedan, det roliga är att jag svarade på hans

Svenska annons som gick till en Asiatisk Resturangfirma här i Sverige. Tänker fortsätta min dialog med Mr Hubner för att se hur smart han är...

börjar med att begära fler bilder på bilen...

Do you speak English? I am sorry, but my Swedish is not so good.

The price of the car is 95500 SEK.

Situation of the car: The car is in excellent condition, no flaws or any other mechanical problems. It comes with the title, bill of sale, history book, serviced only with authorized representatives, etc.

Other details: coupe, T67, 2 doors, gasoline, 4 seats, blue, 07/1967, 84127 km, automatic transmission, 4885 cm3, 185 kw, 252 hp,alloy wheels, radio, mp3, stero system, power steering, sports seats, metallic paint, 289-2V, USA import (04/2003), classic certificate, very good suspension and brakes, fully restored (body and engine in 2002, in United States, before it was imported in Europe).

Reasons for selling: I used to work for a company located in Germany. When I lived in Germany I also bought the car. 2 months ago I moved to a new company, which is located in York , UK. I have a very good job now, and I plan on staying in York for a long time, and driving here with a left steering car can be a complete nightmare. I haven't adapted quite well, and I want to buy a car with a right steering to fit the roads and rules that apply here.

So, I am in York, and the car is also here. The car can be shipped or you can come to take it. I look forward to your answer.

Uwe Hubner

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev tidigare så mailade jag Uwe Hubner i England och fick faktiskt svar som ni kan läsa här nedan, det roliga är att jag svarade på hans

Svenska annons som gick till en Asiatisk Resturangfirma här i Sverige. Tänker fortsätta min dialog med Mr Hubner för att se hur smart han är...

börjar med att begära fler bilder på bilen...

Do you speak English? I am sorry, but my Swedish is not so good.

The price of the car is 95500 SEK.

Situation of the car: The car is in excellent condition, no flaws or any other mechanical problems. It comes with the title, bill of sale, history book, serviced only with authorized representatives, etc.

Other details: coupe, T67, 2 doors, gasoline, 4 seats, blue, 07/1967, 84127 km, automatic transmission, 4885 cm3, 185 kw, 252 hp,alloy wheels, radio, mp3, stero system, power steering, sports seats, metallic paint, 289-2V, USA import (04/2003), classic certificate, very good suspension and brakes, fully restored (body and engine in 2002, in United States, before it was imported in Europe).

Reasons for selling: I used to work for a company located in Germany. When I lived in Germany I also bought the car. 2 months ago I moved to a new company, which is located in York , UK. I have a very good job now, and I plan on staying in York for a long time, and driving here with a left steering car can be a complete nightmare. I haven't adapted quite well, and I want to buy a car with a right steering to fit the roads and rules that apply here.

So, I am in York, and the car is also here. The car can be shipped or you can come to take it. I look forward to your answer.

Uwe Hubner

Om du har mail från "skrotskallen" er det hur enkelt som helst att se hvor mailen er sendt från !! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Han skickar från en hotmail-adress, tänkte leka med honom ett tag innan jag avslöjar att alla via forum i Sverige är varnade. Idag har jag bett om bilder både in o utvändigt, frågat hur han vill att affären ska genomföras.Ska snart be om kopior på dokument VIN nummer och lite sådant.

Dessutom fråga huruvida han har ett telefon nummer som går till resturangföretag här i Sverige....det är ju höst och nåt kul får man ju hitta på....

Link to comment
Share on other sites

Han skickar från en hotmail-adress, tänkte leka med honom ett tag innan jag avslöjar att alla via forum i Sverige är varnade. Idag har jag bett om bilder både in o utvändigt, frågat hur han vill att affären ska genomföras.Ska snart be om kopior på dokument VIN nummer och lite sådant.

Dessutom fråga huruvida han har ett telefon nummer som går till resturangföretag här i Sverige....det är ju höst och nåt kul får man ju hitta på....

Jomen even hotmails kan spåras ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det roliga, tja en sådan f-n försöker lura hyggligt folk på surt ihop knegade pengar, så min ambition är att djävlas tillbaks, på alla sätt

jag kan. Det finns säkert många som hoppats o glatt sig åt att få köpa bil av honom, nu kan han glädjas över att tro han ska sälja bil till mig.

Sorry, jag bara är sådan............ont ska med ont fördrivas :D

Link to comment
Share on other sites

Det roliga, tja en sådan f-n försöker lura hyggligt folk på surt ihop knegade pengar, så min ambition är att djävlas tillbaks, på alla sätt

jag kan. Det finns säkert många som hoppats o glatt sig åt att få köpa bil av honom, nu kan han glädjas över att tro han ska sälja bil till mig.

Sorry, jag bara är sådan............ont ska med ont fördrivas :D

Det är rätt jävlas som fan med han, o meddela allt roligt!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hej

Nu är det augusti 2014 men jag har hittat samma förfarande, dock med Mario Schorer, tidigare bosatt i Österrike och nu avflyttad till Lancaster, England .

Annons i Classic Car aug 2014, en fastback -67 grönmetallic. Endast 115.900 :- kan man tänka sig.....

Så här låter första svarsmailet

 

Do you speak English? I am sorry, but my Swedish is not so good.

You can see in the attachment a document with more photos.

Situation of the car: The car is in excellent condition, no flaws or any other mechanical problems. It comes with the title, bill of sale, history book, serviced only with authorized representatives, etc. Other details: coupe, 07/1967, 4736 cm3, 224 hp, 165 kw, automatic transmission, 76550 km, 2 doors, 4 seats, green, metallic paint, alloy wheels, power steering, radio, full restauration in 1999 in USA, USA import (2010), the transmission and steering were overhauled, service book, classic certificate, etc.

Reasons for selling: I used to work for a company located in Austria. When I lived in Austria I also bought the car. 2 months ago I moved to a new company, which is located in Lancaster , UK. I have a very good job now, and I plan on staying in Lancaster for a long time, and driving here with a left steering car can be a complete nightmare. I haven't adapted quite well, and I want to buy a car with a right steering to fit the roads and rules that apply here.

So, I am in Lancaster, and the car is also here. The car can be shipped or you can come to take it.

I look forward to your answer.

Alltså i stort sett identisk.

Fullföljde du kontakterna med "Uwe Hubner" och hur slutade det hela ?

Mvh

Claes H

Mario Schlo

rer

Link to comment
Share on other sites

Hejhej

Ja det låter som samma lurendrejeri, han skrev också -my Swedish is not so good.

Jag mejlade ett tag, han hänvisade till att jag skulle använda mig av någon förbetalnings hemsida som han "garanterade var säker" blablabla. Eller så kunde jag så klart betala när jag kom. -Bra sa jag då betalar jag när jag kommer. Så skickade jag tillbaka att jag hade bokat ett flyg till London å skrev att jag kommer och vilken dag etc. Och sen fick jag inget svar. Kontaktade även lite tyska vänner som jag känner och som har en bilfirma i tyskland, eftersom att han påstod sig vara tysk så tänkte jag att dom kunde hjälpa mig. De tyckte att det hela lät lite sisådär men jag bokade iaf. en biljett till london så 400:- fattigare vart jag men jag kände att det kan det vara värt just då, om det hade vart en riktig annons. Men slutsatsen vart -Lurendrejeri. Hittade även annonsen sen på många andra ställen. =/

Mvh Therese

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...