Jump to content

Mustang GT -89


mogge

Recommended Posts

Ser snyggt ut.

Visst är det trevligt att slippa alla onödiga hål.

Jag har själv gjort det på min och grabbens T-bird, där var det mellan 150-160 hål som ej användes.

Har ni kvar min gamla t-bird? Misstänker att det var ganska mycket jobb på den...

Link to comment
Share on other sites

Jo, den är kvar.

Det var en hel del jobb med den.

Tyvärr så finns det ingen ekonomi plåt till T-bird så det var bara att gå den hårda vägen att tillverka egna bitar.

Mycket delar som nu sitter på den är avlagda delar från min T-bird (många ombyggnader genom åren), såsom motor, växellåda, fälgar (gissar att du känner igen dem)mm.

Här några bilder på den.

post-7564-14483937768_thumb.jpg

post-7564-144839377555_thumb.jpg

post-7564-144839377587_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då börjar det bli dax att sätta ihop nya bottendelen, Blev ett Dart block, eagle 4340 vev och stakar samt en upp sättning Diamond kolvar .

Med 3.250 i slag och 4.125 i borr så kommer den bli typ 347 cuipost-2970-144839383649_thumb.jpg

post-2970-144839383633_thumb.jpg

post-2970-14483938364_thumb.jpg

post-2970-144839383645_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Häftigt! Jag själv slog till på ett enklare, men nytt ( NOS, new old stock) , 5.0 Ford Block (Sportsman).

Kanske inte riktigt lika tunga grejer, men ett litet steg upp från 5.0 originalet.

Så här ser det ut, fortfarande nytt i kartong från ca, 2003. ska bara till Stockholm Sverige...ligger i NC, USA-

i en vän till familjens garage.. /Olle

post-5982-144839383676_thumb.jpg

post-5982-144839383656_thumb.jpg

post-5982-144839383668_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser att det är ett Dart junior block.

Riktigt bra val, det klarar 1500+ hp och är kompatibelt med mycket tillbehör för standard block.

Har själv gått och sneglat på detta block.

Kolvarna verkar rätt "urgröpna", vad blir det för kompressions förhållande?

Link to comment
Share on other sites

Kompressionen kommer bli 8.7:1

Tanken är att fortsätta åka med gamla vortech v1 kompressorn en sommar till , sen blir nog en vortech v7 eller turbo:)

Enligt vortech så ska v1 an räcka till ca 800 hp och 22 psi och v7 an 1200 hp och 30 psi

Kommer nog bli en kul sommar ;)

Link to comment
Share on other sites

Häftigt! Jag själv slog till på ett enklare, men nytt ( NOS, new old stock) , 5.0 Ford Block (Sportsman).

Kanske inte riktigt lika tunga grejer, men ett litet steg upp från 5.0 originalet.

Så här ser det ut, fortfarande nytt i kartong från ca, 2003. ska bara till Stockholm Sverige...ligger i NC, USA-

i en vän till familjens garage.. /Olle

[ATTACH=CONFIG]28827[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]28828[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]28829[/ATTACH]

Ser ju trevligt ut , vad är det som skiljer sportsman block jämfört med standard?

Blir det trim motorn till sommarn ?

Link to comment
Share on other sites

Tänkte kanske göra ett "ryck" och stoppa iden som den står och hoppas det funkar..annars, vette fxxn...

Nya Blocket blir en bättre grund att bygga något coolt på i framtiden..

Om nya Blocket:

Lite fetare på de känsliga ställena,

Summering på Engelska: "It is standard bore and came fully machined from Ford Racing . It is a 5.0 block that is beefier in the main web area where the stockers crack and also comes with ARP main studs instead of bolts and cam bearings installed. The main caps are also much beefier. The main cap holes are blind for added strength and is cast out of a higher nickel material. It is roller cam compatible and has the bolt holes for the spider piece"

Jag har en gammal (2003) Ford Racing katalog med mer info jag kan visa dig vid tillfälle...

Link to comment
Share on other sites

Kompressionen kommer bli 8.7:1

Tanken är att fortsätta åka med gamla vortech v1 kompressorn en sommar till , sen blir nog en vortech v7 eller turbo:)

Enligt vortech så ska v1 an räcka till ca 800 hp och 22 psi och v7 an 1200 hp och 30 psi

Kommer nog bli en kul sommar ;)

Du kommer att få en väldigt kul sommar mogge ;)

När du sen ska sälja V1an kan du väl höra av dig.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Japp! Det får det bli samt MLS packningar.

Bra val.

Kom ihåg att ytan på block och toppar ska vara finare när man använder sig av MLS topplockspackningar.

Men det de de flesta som gör maskinarbeten om numera.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Måttat ramlager spel , sträck mätt vevstaksbultar , filat ringar , tråkigt och tidskrävande men nu har det äntligen börjats montera...

Dessvärre så upptäckte jag att hälften av vevlagerna var till cheva BB suck!

Så nu inväntar jag lager och lite små godis som är på väg från summit.post-2970-144839393765_thumb.jpg

post-2970-144839393758_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har äntligen börjat gå framåt i garaget,

Motorn är ihop och på plats.

Nu ska det bara snickras ihop ett nytt bränslesystem, blir en Aeromotive a1000 pump och regulator samt 1/2" ledningar hela vägen.

Förhoppningsvis så hinner jag köra nån vända på strippen.post-2970-144839476068_thumb.jpg

post-2970-144839476055_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Yes det blir 1/2" även på returen,är väll lite överdrivet stort men va fan gör det;)

Tror nog att bilen är klar till nästa Kjula

Men skulle helst ha fått lite mil på motorn innan man gasar järnet med grejerna.

Hoppas att ha den klar till racet på Åland i slutet av juli,

Link to comment
Share on other sites

Cool, Ska du köra E85 eller vanlig soppa ?

Det får bli vanlig handels bensin ett tag till, jag är ju lite negativt inställd på E85

Men man kan ju alltid ändra sig...

Link to comment
Share on other sites

Det får bli vanlig handels bensin ett tag till, jag är ju lite negativt inställd på E85

Men man kan ju alltid ändra sig...

Varför är du negativ till E85? Förutom att hela bränslesystemet måste anpassas för att tåla kletet finns det ju extra hästar att hämta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...