Jump to content

Mustang GT -89


mogge

Recommended Posts

Känns som att E85 sliter mer på motorn än bensin, har en bekant som jobbar som bilmekaniker på Volvo , och han påstår att det är mycket problem med bilarna som körs på E85 , bränsle pumpar som går sönder , samt spridare som pajar och då med motorhaveri som följd.

Men kanske inte spelar så stor roll på bilar som inte rullar så många mil.

Bränsle systemet är iallafall förberett för E85 om jag ångrar mig;)

Link to comment
Share on other sites

Känner också skepsis numera!

På firman har vi haft 2st Etanolbilar och olika problem med bägge.

Yes bytt spridare! :mad:

På båda blir oljan som vatten och trycks ut genom packboxar och kladdar ner golvet.

Sen tankar vi bara bensin och då blev det tätt!

Kört bensin nu i 3000mil och aldrig några problem! Torrt, lättstartat och färre service intervaller

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har blivit en heldel mil med foxen senaste veckorna, och efter lite mappning så börjar den sköta sig riktigt bra , tänkte försöka använda den så mycket som möjligt nu under semestern så den är race ready till racet på Kjula i augusti.

Den känns ju lite gladare så jag hoppas ju på att få köra lite fortare i år;) om grejerna håller ihop...post-2970-144839489033_thumb.jpg

post-2970-144839489022_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nej har inte besiktigat ännu, är inte jätte sugen på att skruva bort kompressorn just nu...

Måste få tag i en torkarmotor oxå blir nog till att jag köpa en ny från USA , skroten vill ha 1500kr, känns lite dyrt för en gammal rostig när en ny kostar 68.00$ på summit.

Link to comment
Share on other sites

Torkarmotor finns på Rockauto.com från ca $65 (för motorcraft)

Rockauto har billigare leverans (kollat billigaste $53).

Även om det står att priority mail som är billigast ska ta 6-11 dagar brukar det ta max 3 arbetsdagar.

Har du provat att endast ta bort kompressorremmen när du besiktar?

Grabben har gjort det 2 år i rad på sin T-bird.

Båda gångerna inga klagomål vid besiktningen. Troligtvis en del tur också.

Link to comment
Share on other sites

Har läst igenom tråden för kanske tredje gången. Undrar lite om ditt insug - det ser ut som ett standard 5,0 HO men du skriver Explorerinsug. Känns som att det borde vara lite trångt med överladdning, har du inte funderat något på trickflows eller edelbrocks för 5,0 efi?

Kompressorkittet, var skaffade du det? Ökar du laddtrycket med mindre remhjul på kompressorn eller hur gör du annars?

Link to comment
Share on other sites

Har läst igenom tråden för kanske tredje gången. Undrar lite om ditt insug - det ser ut som ett standard 5,0 HO men du skriver Explorerinsug. Känns som att det borde vara lite trångt med överladdning, har du inte funderat något på trickflows eller edelbrocks för 5,0 efi?

Kompressorkittet, var skaffade du det? Ökar du laddtrycket med mindre remhjul på kompressorn eller hur gör du annars?

Insugen från Explorer är snarlika med Fords cobra insug, vad jag har läst till mig så ska dom vara riktigt bra för överladdning.

Finns så klart bättre insug om man jagar dom sista hästarna.

Jag skulle vilja påstå att det är viktigare med ett insug som flödar ordentligt när man kör utan överladdning.

Självklart är jag sugen på ett sportigare insug, men jag tror att det får bli senare

Just nu blir det prioritering på att få till chassiet så det greppar lite bättre.

Ökar boost görs med mindre remskiva på kompressorn eller större på vevaxeln

Jag föredrar större på vevaxeln då det gärna vill börja slira på remmen med liten remskiva på kompressorn.

Link to comment
Share on other sites

Insugen från Explorer är snarlika med Fords cobra insug, vad jag har läst till mig så ska dom vara riktigt bra för överladdning.

Finns så klart bättre insug om man jagar dom sista hästarna.

Jag skulle vilja påstå att det är viktigare med ett insug som flödar ordentligt när man kör utan överladdning.

Självklart är jag sugen på ett sportigare insug, men jag tror att det får bli senare

Just nu blir det prioritering på att få till chassiet så det greppar lite bättre.

Ökar boost görs med mindre remskiva på kompressorn eller större på vevaxeln

Jag föredrar större på vevaxeln då det gärna vill börja slira på remmen med liten remskiva på kompressorn.

Tack! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I helgen var jag på plats på Kjula med förhoppningar om att få till några repor,

Resultatet blev ju inte riktigt vad jag hoppats på... Dagen avslutades med general ras i bakaxeln.

ese3u6en.jpgyjeqe3at.jpg

Han dock med 2 vändor innan haveriet ,

Vilket var guld värt då jag fick en bra logg att jobba efter i jakten på den perfekta bränsle kurvan.

Bilen går ganska fett och tändnigen är väldigt snålt ställd, men 402m tiden blev ändå 11.10 med usla 1.8 i 60 fot.

Så nu blir det till att försöka bygga ihop en axel av gammalt skrot som finns i garaget, är ju så laddad på att få köra några vändor till i år.

I vinter blir det nog till att bygga en riktigt stöddig axel :)

Link to comment
Share on other sites

Ja diffklumpen har gett upp.

Överfallen verkar vara hela och fina.

Detta visar att 8.8 axeln håller.

Om detta är facit, då behöver du en endast en ny diffklump.

Precis verkar bara vara diffklumpen som är trasig, när jag först öppnade locket var jag helt säker på att mer saker skulle va trasigt.

Funderar på att stoppa i en gammal original diff med mini spole i bara för att få köra ett race till.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr inte fränt.....

Mini spole ska nog hålla ett tag.

Mogge, jag gissar att det hände på start linjen (hänt mig 2 gånger med 9 tummare). korrekt?

Därav minimum skador på andra delar i bakaxeln.

Gissar att du fortfarande kör med manuell låda.

Jag har kollat runt en del ang. diffklumpar till 8.8.

Jag skulle investera i en Torsen diff, den används original på GT500.

Gt500 har manuell låda så den borde hålla bra.

En annan är Detroit true trac som verkar få bra omdömen från sina ägare.

Link to comment
Share on other sites

Tanken är att stoppa i spole bara för att få köra sista racet.

Har kollat runt på lite olika diffar verkar vara torsen eller wavetrack som är dom bästa just nu, tyvärr är dom snuskigt dyra..typ 1000$ så det får bli vinterns investering.

Den rasade bara några meter ut på banan. Till sista repan hade jag sänkt däck trycket ,och sänkt startvarvet, och jäklar vad det högg i banan.

Link to comment
Share on other sites

Litet svårt att se på bilderna, men det ser ut som du redan har 31 splins på axlarna. Sämmer det?

Om det är 31 splins då borde det hålla för mycket hästar även med manuell låda.

Som parantes ska sägas.

Utav någon outgrundlig / okunnighet anledning när jag satt i en ford 9 tum i min T-bird.

Då nöjde jag mig med standrad hus och eftermarknads (Moser) 28 splines axlar.

Har fått ångra mig bittert efter att först kört sönder standard huset och sen ett gammalt 60-tals nodular hus.

Dessutom har jag vridigt axlarna ca 5 grader...

Snygga vägg prydnader i min del av "hall of shame" i garaget

Det blev en signifikant uppgradering.

35 splines axlar (Moser igen) gun drilled, vilket inte får köras på gatan enligt dem men funkar kanon.

Diff klumpen blev en Moser engineering nodular hus med en Detroit locker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Går riktigt trögt i garaget igen...

Blir mest en massa surfande efter sportiga turbo foxar.

Har ju gått och blivit rejält sugen på en singel turbo istället för den gamla kompressorn.

Hittade riktigt billiga Kina grenrör på ebay nån som har någon erfarenhet av dom?

Självklart blir det ingen Kina turbo, har bara hört dåligt om dom....

Link to comment
Share on other sites

Det låter som att det håller på att spåra ur på det bra sättet:D Freddan302's gula och Christian Lindéns singelturbo är trådar som är farliga för inspirationen/plånboken. Har rätt långt gångna planer på turbo själv. Grenrör går ju att bygga själv, är det billigt avspeglas det sannolikt i kvalitén.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...