Jump to content

Mustang GT -89


mogge

Recommended Posts

Det låter som att det håller på att spåra ur på det bra sättet:D Freddan302's gula och Christian Lindéns singelturbo är trådar som är farliga för inspirationen/plånboken. Har rätt långt gångna planer på turbo själv. Grenrör går ju att bygga själv, är det billigt avspeglas det sannolikt i kvalitén.

Har kollat runt på lite jänke forum verkar som att Kina grenrören är helt okej , dock var många överens om att Kina turbos var ren dynga.

Jag inbillar mig att det är billigare med en hyfsad turbo än att köpa en större kompressor.

Link to comment
Share on other sites

Holset turbo går ju att få nya till rimlig peng, det beror på hur stor turbo du ska ha. Jag som har ett originalblock kan nöja mig med en HX40 enligt Christians rekomendation, ligger på ca 7500:-. Du kan ju köra betydligt mycket värre med Dart-block. Som jag har förstått det så funkar kopior på HKS wastegate utmärkt, finns de som t.o.m. kör feltema wastegate som också fungerar bra efter lite handpåläggning. Helt klart blir det billigare än kompressor.

Tror nog att Jens på Sävar kan hjälpa till om du ber snällt.

Link to comment
Share on other sites

Funderar på ett Holset Hx60 är bara lite fundersam på vilket avgashus jag ska ha vill ju gärna ha lite effekt innan 5000rpm...

Har varit i kontakt med Vems Emil som tidigare hjälpt mig med att starta upp bilen när jag monterade vems sprutet,

Han var övertygad om att ett hx60 skulle passa fint till mina önskemål, men fan dom känns stora när man tittar på dom...

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hunnit läsa in mig på turboträsket tillräckligt för att kunna komma med några råd utan jag är själv i stadiet att jag lyssnar runt för att bilda mig en uppfattning. Helt klart är ju att det finns de som kör HX60 på hälften så stora motorer som din vilket betyder att din motor pumpar ut dubbelt så mycket avgaser per varv (om jag tänker rätt). Det i sin tur borde innebära att du får mer effekt längre ner i varvtalsregistret. Innan jag köper turbo kommer jag ta ett snack med Jens på Sävar och sannolikt köper jag delarna från honom också:

http://savarjens.weebly.com/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mitt i alla turbo planer så sprang jag på den här finska smått över motoriserade turbo foxen på Kjula.

Eftersom jag pratar så dålig finska så hade vi lite svårt att förstå varandra , men ena killen i teamet kunde lite engelska och han berättade att tidigare hade motorn gett 1000rwhp med en mindre turbo. Klart tufft bygge!behedyhu.jpgumyneme6.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det var länge sen jag uppdaterade här , men lite har det iallafall hänt.

Största uppdatering är bakaxeln som fått en hel del godis ifrån Strange .

Blev 35splins axlar samt spole och en 3,73 utväxling igen,

Har även helsvetsat axelrören mot banjon, så nu borde den hålla ihop...f7feefdda0b9304c5ebd4cc3a94d7109.jpg3a1fd3f9322da0c17329d06f51e2f95d.jpg Blev även en heldel svets jobb på bilen då infästningarna till bakvagnen spruckit lite.

Link to comment
Share on other sites

Tröttnade på att gissa effekt siffror så jag åkte iväg och fick bilen bromsad med Rototest,

Målet var 500rwhp och den gav 518rwhp redan första pullet.

Så efter lite fin tuning så slutade det på 535 hp och 778nm på hjulen och det på låga 14 psi i laddtryck.

Sjukt nöjd kille som gasade hem från den bromsningen[emoji3]

d30a6c7eb4bab52a8bb530ffa8af2b2f.jpg Tyvärr så har jag slarvat bort filmen från bromsningen så det får duga med en bild...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...