markus.torgen November 6, 2012 Report November 6, 2012 Hej, har en 289 v4 som sitter i en HT -65. Nu under vintern hade jag tänkt att lyfta ur motorn, byta packningar och kolla skicket på den. Har samtidigt tänkte att plocka ur mer effekt, men vill ha er hjälp att bedöma vilka delar som bör användas. Jag är fullt medveten om att det troligtvis är billigare att köpa en Crate Engine men det vill jag inte PUNKT.Användningsområde: Gatan men med mycket effekt. (Street/Strip)Budget: Har ingen uppsatt budget, men får ju inte var för hög. Alltså ingen kompressor kit /insprutning.Effekt mål: 300-400hk riktiga pollar.Min önskelist: Vevaxel: Std med en balansering (Hur högt varvtal klarar den?)Stakare: Std (Hur högt varvtal klarar dom?)Kolvar: Befintliga (Beror på om jag har tillräckligt med spel mellan kolv och ventil.)Toppar: AFR SBF 165cc 58cc chamber eller AFR SBF 185cc 58cc chamber Kamaxel: COMP Cams 284HR (Ska man köra roll eller flat?)Vipparmar/Rullvipor Vad ska man ha och vilka??? Stötstänger: ChromolyInsug: Edelbrock RPM alt Weiand StealthFörgasare: Edelbrock Performer 600cfm? Holley?Tändning: Ignitor IIBränslepump: Edelbrock 1725 kanskeOljepump: high volume av något slagVad tror ni om dom här delarna kan det fungera bra?Vad skulle man kunna få ut för effekt?Säg till om jag missat något! Citera
Per Berglund November 6, 2012 Report November 6, 2012 Blir säkert en evighets diskussion om detta men.... wtf its fun! !! Tycker generellt du är på rätt spår men för allt i värden glöm högvolym oljepump! !!!! Bara båg och ställer bara till med bekymmer som tex att den sliter ut fördelar drev, vrider pump axel samt själ effekt. Ingen nytta alls utan original pump är bäst. "Just enough is good enough"Lägg all energi på maskinbearbetning samt rullkam! Övriga delar du räknar upp är "Good stuff for the $"Det behöver inte vara så märkvärdigt för att få en trevlig maskin. Citera
markus.torgen November 6, 2012 Author Report November 6, 2012 Så högvolyms oljepump är mer för en strip/drag motor? Citera
Per Berglund November 6, 2012 Report November 6, 2012 Typ...Men även i högvarviga circle track maskiner kör man original. Det blir inte inte bättre helt enkelt utan mer otillförlitligt. Har själv kört i många år en 426hk/570Nm och originalpump...klockrent! Citera
Per Berglund November 6, 2012 Report November 6, 2012 Detta taget ur Ford Racings egen handbok för racing Citera
markus.torgen November 6, 2012 Author Report November 6, 2012 Det var som fan. Lite roligt är det att boken "How to rebuild the Small-Block Ford" säger att man ska ha en high volume vid street och uppåt.Som vanligt med bilar alla tycker olika... hahaTack för bra info och snabba svar. Klockrent forum många kunniga personer och snabba svar LIKE! Citera
JanneJ November 6, 2012 Report November 6, 2012 Jag körde budgetstuket med min 302.Portade toppar från en 289 med 54 cc, 1,84 insug och 1,54 avgas.Compcams XE256 hydraulkam, rollertipvippor och cromollystänger.Edelbrock performer insug och en Holley 600.Portade shelby gjutjärnsgrenrör.Ignitor 1Resten standard..Gör 0-100 på 6,8 sekunder med 3.00-1 i utväxling och utan diffbroms.Se till att du inte tappar komp, jag har 10,5-1 och mindre än det är mesigt Citera
Per Berglund November 6, 2012 Report November 6, 2012 Den boken skrevs på 70-talet så den kan du kasta! Ford Racing ingenjörer vet vad dom snackar om Citera
ThomasFB November 7, 2012 Report November 7, 2012 400 "riktiga" ur en 289. Måste det var 289, eller kunde man bygga 302?Vevaxel: Std med en balansering (Hur högt varvtal klarar den?) rätt gjord: 7000+Stakare: Std (Hur högt varvtal klarar dom?) Beror på kolvens vikt..och övrig prep. Du MÅSTE ha bra bultar. Glöm H-beam, I-beam räcker långt. Kolvar: Befintliga (Beror på om jag har tillräckligt med spel mellan kolv och ventil.) Tänker du varva, skulle jag byta till nya om dom är från 60-taletToppar: AFR SBF 165cc 58cc chamber eller AFR SBF 185cc 58cc chamber Rock'n'rollKamaxel: COMP Cams 284HR (Ska man köra roll eller flat?) ROLLER_ROLLER_ROLLER_ROLLER Vipparmar/Rullvipor Vad ska man ha och vilka?? 1.6:1, märkesgrejorStötstänger: ChromolyInsug: Edelbrock RPM alt Weiand Stealth Alla andra säger RPM, men jag skulle ta Stealth, trots sämre passform innan preparering.Förgasare: Edelbrock Performer 600cfm? Holley? HOLLEYTändning: Ignitor II Bränslepump: Edelbrock 1725 kanske Jodå, mekanisk, en elpump gör dej vansinnigOljepump: high volume av något slag NEJ, absolut inte, förbättringar görs vid behov på pumpens sugsida, inte på trycksidan. Lägg en skvalp/skrap plåt i tråget. Citera
weiter November 7, 2012 Report November 7, 2012 Hej,Med så mycket godbitar hade jag nog satsat på bättre stakar också t.ex Eagle "SIR" I-Beam, billiga och starka samt en bra svängningsdämpare.Mvh/Anders Citera
1096 November 7, 2012 Report November 7, 2012 Håller med föregående. Betänk att du vill byta vevstaksbult till något bättre. Detta bör du inte göra utan att sedan få kollat så din stake håller måttet samt rundhet efter bultbytet. Jag menar vevstake nu Skulle det behövas en korrigering så blir det inte lönsamt att satsa på de gamla. Det blir billigare med ett set smidda I-beam o då kan du även få en fullflytande stake för några få dollar extra. Var noga med balanseringen så du får med allt runt veven. Tryckplatta om det är manuell, remskivor mm. Citera
markus.torgen November 9, 2012 Author Report November 9, 2012 Vevstaksbultarna ska skrivas till på inköps listan. Stakar och kolvar får vi se hur det blir med då, beror på vad som sitter i den nu. Sen måste ju plånboken tillåta allt också Håller på att lägga klinker i garaget så det måste bli klart innan jag kan lyfta ur motorn. Har inte den blekaste vad den innehåller idag, så det ska bli spännande. Tänkte på vipporna, om jag sätter i 1.5 vippor blir lyftet mindre då eller vad händer?Vad är egentligen bästa förgasaren Edelbrock/Holly?Vad är egentligen bästa insuget RPM/Stealth/Något annat?Fortsätt gärna att kommentera om det är något annat som bör byttas samtidigt.MVH / Markus Citera
ThomasFB November 10, 2012 Report November 10, 2012 Sen måste ju plånboken tillåta allt också Du har inte råd att INTE bygga en bra bottendel.Tänkte på vipporna, om jag sätter i 1.5 vippor blir lyftet mindre då eller vad händer? Ja, det blir det. Dessutom påverkas ventilens hastighet. Håll dej till 1.6:1Vad är egentligen bästa förgasaren Edelbrock/Holly? Detta ger jag mej inte in på. Har ett antal Carter och Holley i mina bilar. Har också haft en Edel 1407 för länge sedan, men det har jag inte längre. Köper inte fler heller.Vad är egentligen bästa insuget RPM/Stealth/Något annat? Det går inte att säga. Motorer är olika. Välj för det varvområde som motorn skall jobba. Generellt är det inte värt att ägna mycket tid åt att välja insug, titta vad dom mest kända tillverkarna har att erbjuda. Keep it simple. Andra detaljer är viktigare. Fortsätt gärna att kommentera om det är något annat som bör byttas samtidigt.MVH / Markus. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.